om man skulle bygga ett eget grenrör

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

om man skulle bygga ett eget grenrör

Inlägg av lowsnuff »

hej alla!
Flytta gärna detta om det inte skulle passa in på avancerad. Kändes avancerat för mig.

Satt i bilen på vägen till jobbet och kom att tänka på hastigheten som avgaserna har när de lämnar motorn.
Om man nu skulle göra ett eget grenrör där man vill att de bästa egenskaperna för grenröret ska vara runt 2500rpm.
då vill man väl att avgaserna ska trängas så lite som möjligt i avgasröret vid just 2500rpm?
alltså måste man veta vilken hastighet avgaserna har vid 2500rpm?

när man vet det så gör man längden på rören (innan kollektor) så att varje puls med avgaser anländer till kollektorn i så olika tider som möjligt?

eller ska man bara se till att avgasröret är 4ggr så stort som varje enskilt rör från motorn innan kollektor? då kanske man slipper tänka på detta alls?

bara nyfiken och inte sökt någe vidare i resten av forumet (dumma mig) för att få svar. ville få ner min tanke på skrift.
Med vänlig hälsning Dennis #nybörjare
Senast redigerad av lowsnuff den ons apr 26, 2017 3:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: om man skulle bygga ett eget grenrör

Inlägg av lowsnuff »

inser nu att jag skrivit detta förutsatt att man har en bil utan turbo. kanske blir annorlunda om det ska in i en turbo och hela den biten?
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: om man skulle bygga ett eget grenrör

Inlägg av Oskar Johansson »

Du kan bland annat hitta lite bra läsning på Erlands sida http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: om man skulle bygga ett eget grenrör

Inlägg av lowsnuff »

tack för tips! har läst igenom den artikeln nu och inser att mitt "bakomratten-tänk" var väldigt Oavancerat :)
Hur bär man sig vanligtvis åt när man ska bygga ett grenrör?
Har alla full koll på det här som Erland skriver om?

mvh Dennis
Skriv svar