Justere utslipp på Skoda Fabia

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Justere utslipp på Skoda Fabia

Inlägg av Torbo »

Dårlig lambdasond ja. Katalysatoren er nok ikke 100, men jeg prøver å se hvo lenge det går.

Måtte legge om vevhusventilasjonen fra toppdeksel - rett fra/mot en kam (-akslingen) som kastet olje mot ut-slangen til luftfilteret. Koblet til motorens høyeste punkt, rett under oljepåfyllingslokket, og nå er slangen tørr og fin. Før rann det olja i den...
I det andre utløpet fra motor til pcv-ventlil, strupet jeg utløpet til ca 1,5 - 2 mm og reduserte fjærtrykket på PCV-ventilen. Her er det stort sug, og selv om trykket er begrenset av en fjær (for sterk) så er det ingen mengderegulering. Som med strøm: Man trenger ikke alltid stor spenning, bare det er stor strøm for å få effekt! Så her har VW/Skoda-ingeniørene glemt et punkt i regnestykket!
Her sluker alle disse motoren mye olje og ingen skjønner noen ting.
Noen bytter bare stempler og lagre i motoren, og får en kortvarig glede, helt til det tynne og dårlige registerkjedet hopper over!
Ingeniørene glemte at et fire ganger så langt kjede strekker seg fire ganger mer enn et som har halve lengden!? Samtidig bruker de enkelt kjede mot dobbelt i halve lengden på den gamle 1,4 liters motoren som Skodafabrikken konstruerte (pluss andre). Og før brukte man dobbelt kjede! Teoretisk 1/8 av levetiden i forhold til gamle gode motorer med kjede. I praksis litt bedre, da kjedestrammeren tar opp mye av slitasjen.
Kjedestrammeren gikk i bunn da jeg overhalte toppen etter 130 000 km. Så klar for hopp!
Så måtte jeg få tak i nytt kjede også.
Vevstakarne hadde innvendig smørjing i tykke kanaler mot stempelbolten, og stempelet ble badet i olje nedenfra også, og stemplene hadde ikke drenering bak oljefjærene!?
Så jeg byttet stempler til bedre konstruksjon og med drenering.
Her måtte jeg bygge om til gammel god smørjning via et lite hull på toppen av vevstakene. Borret et litt større 8 mm øverst for å samle opp litt olje til smørehullet. Skulle nok ha borret et 1 mm hull mot kanalene i vevstakarna om de skulle vært 110 prosent bra, men jeg skal ikke kjøre 150 km på tyske motoreveien ig timevis med denne bilen.
Nå bruker den 0,1 liter per 200 mil. Før det tidobbelte + eller mer om jeg kjørte hardt.
Fyllte olje hver gang jeg fyllte bensin.

Nå er jeg ganske fornøyd med bilen, mot tidligere, hvor jeg nesten hadde slengt den!
Må vel skynde meg å selge den før noe annet dukker opp?
Samt kjøpe en bil som bilfabrikken ikke har lagt inn smarte utspekulerte metoder for tidlig vraking og mer nybilsalg! Expressen har ikke mye positivt å si om VW-utslipp og motorskandaler. Artiklene ligger de ennå på hjemmesiden.

Ellers kan jeg kjøre til neste varsel dukker opp?
Bild
Fint med moderne biler?!
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Justere utslipp på Skoda Fabia

Inlägg av Torbo »

Jeg hadde noen liter med e85 på tanken så tror jeg det hjalp?
Skriv svar