Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 4:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 30, 2017 9:40 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Lite fortvilad....
Min Skoda Fabia var til EU-kontroll. Men jeg fikk mangel på høye utslipp. Det var litt i grenseland, men det virker som katalysatore eller lamdasensorene kan ha tatt skade av tidligere oljeforbruk?

Motren er overhalt i mellomtiden med godt resultat. Bruker nå 0,15 liter per 150 mil. Ti ganger mindre enn før.

Hva gjør jeg?

Spørsmål om løsninger ---
Rense lamdasensorer? nye?
Rense katalysator? ny?
Sette inn avstandsstykke til den ene eller begge sensorene for å lure CPU-en? (spacer)
Bytte katalysator?
Sjekke eksoslekkasje?

Sette inn en billig katalysator i serie med den gamle - etter?
Flytte den siste sensoren til enden på den nye?
Eller bare la den sitte i serie og ta den siste finishen på eksosen uten sensor?

Noen som vet hvor mye strøm som går fra lambdasensor til ECU-en?
Får jeg greie på det, kan jeg sette inn passende motstander eller poensiometere for å finjustere utslippene mens måling foretas.


Eller no slikt?
Bild
Ved å justere forholdet mellom før-lambda- og etter-lambdasensoren har jeg håp om å løse problemet for en rimelig sum, i stedet for å bytte dyre deler.
Trenger info her?
Torbo
Fler än 100 inlägg

Blev medlem: 12:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 11:35 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jun 29, 2012 12:24 pm
Inlägg: 55
E85?

Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 12:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Takkar! Var inne på tanken, men er/var usikker på om motoren tåler det?

Men noen timer går vel bra med forsiktig kjøring...?

Siden utslippene er i grenseland, tenkte jeg å bruke 50/50 prosent av varje?
Og lite bensin på tanken.

Så fylle opp med vanlig bensin.

Kan det være bra nok? Eller går en moderne motor på ren E85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 12:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 237
Ort: västerbotten.Norsjö
viewtopic.php?f=21&t=93661&start=60

En som använder en tillsatts som sänkte sina utsläpp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 2:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Takk for info! Jeg har ikke hatt gode erfaringer med tilsetningsstoffer tidlgere, så dette var da ovverraskende bra!

Det kan hende jeg må prøve det eller kanskje E85 først?

Hvis jeg skulle redusere spenningen fra en av O2-sensorene for å få litt mer mager blanding, hvilken skal jeg gjøre dette på da?
Før eller etter katalysator?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 30, 2017 11:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Nå står O2-sensorene og katalysatoren i eddikbad til i morgen. Så får vi se om det blir rent?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 1:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 247
Ort: Österlen/Skåne
Fransson skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93661&start=60

En som använder en tillsatts som sänkte sina utsläpp.

Ja Tri Pak funkade kanon! :)

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 5:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Det var interessant!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 01, 2017 5:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Eddikken fjernet noe fra sensorene. Skal se nærmere etter nå. O2-sensor nr to - etter katta ble helt ren. Den på manifolden hadde litt rusk fortsatt før i dag. Skal ut å sjekke nå. Er den ikke blitt helt ren, skal bruke sotrensen til peisglass foran peisen fra Biltema. Den tar jo sot så det rekker. La det virke en times tid? og så skylle med vann og bruke trykkluft via blåsepistol.
Selve katalysatoren er også i eddikkbad. Så få vi se?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 03, 2017 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 235
Ort: Stigtomta
Svavel från motoroljan förgiftar katalysatorn, svavlet fastnar på den och sätter sig i vägen och den tappar förmågan att reagera. Hög oljeförbrukning är inte bra för en katalysator. Trolig orsak alltså om den har tagit mycket olja. Det kan också vara fel på lambdasonderna och jag har ingen aning om det går att rengöra dem, troligtvis inte skulle jag säga.

Tur det finns e85 :thumbright:
Din motor tål garanterat e85 till viss del. Jag skulle kört ca 1/3 e85. Dina avgasvärden kommer garanterat att bli tillräckligt bra om du låg just på fel sida gränsen nu och att överdosera etanol kan ge för högt lambda och då slår bilprovningen ner på det istället.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 04, 2017 11:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Etter alt dette kom mootrlampan på! Jeg har slettet koden flere ganger, men so kommer den på igjen.
Feilkoden er : 17524 - brudd

Kan det ha vært at sensoren har vært dødende?
Og nå har kuttet ut!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 05, 2017 7:01 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Før jeg setter inn en ny sensor, skal jeg prøve å koble en 21 w (8 Ohm) lyspære imellom ledningene til varmeelementet i sensoren.
Da kan jeg se om det er elementet som er røket og ikke nødvendigvis selve signalgiveren.
Jeg vil jo få lite større utslipp de to første minuttene, men det vil trolig ikke ha noen å si når motoren er varm. Og ikke påvirke utslippene ved kontroll?

Da vil jeg hindre motorlampan å komme på.

noen fare med dette?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 16, 2017 7:42 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Like før jeg skulle eksperimentere så dukket det opp en varebil å gården med masse deler, deriblant en O2-sensor. Den ble montert og motorlampen har ikke lyst på flere dager nå. Så da håper jeg bilen skal klare EU-kontrollen.
Mulig jeg fyller litt E85 på tanken for sikkerhets skyld?
Takk for tips David og far andre...!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:20 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Eu -kontroll i dag.
Ingen anmerkninger. Lave utslipp!
Da er jeg lettet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 21, 2017 9:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 975
Ort: BjörnL Uddevalla
Så det var bara dålig lamdasond?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl, awd bänk 1000whp


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010