Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 7:01 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån maj 22, 2017 7:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am
Inlägg: 22
Dårlig lambdasond ja. Katalysatoren er nok ikke 100, men jeg prøver å se hvo lenge det går.

Måtte legge om vevhusventilasjonen fra toppdeksel - rett fra/mot en kam (-akslingen) som kastet olje mot ut-slangen til luftfilteret. Koblet til motorens høyeste punkt, rett under oljepåfyllingslokket, og nå er slangen tørr og fin. Før rann det olja i den...
I det andre utløpet fra motor til pcv-ventlil, strupet jeg utløpet til ca 1,5 - 2 mm og reduserte fjærtrykket på PCV-ventilen. Her er det stort sug, og selv om trykket er begrenset av en fjær (for sterk) så er det ingen mengderegulering. Som med strøm: Man trenger ikke alltid stor spenning, bare det er stor strøm for å få effekt! Så her har VW/Skoda-ingeniørene glemt et punkt i regnestykket!
Her sluker alle disse motoren mye olje og ingen skjønner noen ting.
Noen bytter bare stempler og lagre i motoren, og får en kortvarig glede, helt til det tynne og dårlige registerkjedet hopper over!
Ingeniørene glemte at et fire ganger så langt kjede strekker seg fire ganger mer enn et som har halve lengden!? Samtidig bruker de enkelt kjede mot dobbelt i halve lengden på den gamle 1,4 liters motoren som Skodafabrikken konstruerte (pluss andre). Og før brukte man dobbelt kjede! Teoretisk 1/8 av levetiden i forhold til gamle gode motorer med kjede. I praksis litt bedre, da kjedestrammeren tar opp mye av slitasjen.
Kjedestrammeren gikk i bunn da jeg overhalte toppen etter 130 000 km. Så klar for hopp!
Så måtte jeg få tak i nytt kjede også.
Vevstakarne hadde innvendig smørjing i tykke kanaler mot stempelbolten, og stempelet ble badet i olje nedenfra også, og stemplene hadde ikke drenering bak oljefjærene!?
Så jeg byttet stempler til bedre konstruksjon og med drenering.
Her måtte jeg bygge om til gammel god smørjning via et lite hull på toppen av vevstakene. Borret et litt større 8 mm øverst for å samle opp litt olje til smørehullet. Skulle nok ha borret et 1 mm hull mot kanalene i vevstakarna om de skulle vært 110 prosent bra, men jeg skal ikke kjøre 150 km på tyske motoreveien ig timevis med denne bilen.
Nå bruker den 0,1 liter per 200 mil. Før det tidobbelte + eller mer om jeg kjørte hardt.
Fyllte olje hver gang jeg fyllte bensin.

Nå er jeg ganske fornøyd med bilen, mot tidligere, hvor jeg nesten hadde slengt den!
Må vel skynde meg å selge den før noe annet dukker opp?
Samt kjøpe en bil som bilfabrikken ikke har lagt inn smarte utspekulerte metoder for tidlig vraking og mer nybilsalg! Expressen har ikke mye positivt å si om VW-utslipp og motorskandaler. Artiklene ligger de ennå på hjemmesiden.

Ellers kan jeg kjøre til neste varsel dukker opp?
Bild
Fint med moderne biler?!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010