Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 16, 2017 12:49 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbosetup till cheva 350
InläggPostat: tis maj 09, 2017 12:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm
Inlägg: 305
Håller på och hjälper en polare med ett dubbelturbobygge.
Cheva 56:a gasser med 350 maskin.
Vi spånar lite fram och tillbaka vilka agg vi ska åka.
Skall bli gatbil med bra spool är tanken.

Setupen är följande:
Dart iron eagle toppar
Lunati Voodoo Hydraulic Flat Tappet Cam 268/276 (http://lunatipower.com/Product.aspx?id=1984&gid=287)
Kompförhållande 8:5
E85

Lutar åt T04E agg men frågan är vilket avgashuset a/r?

Bild

_________________
Tack till:
www.streetperformance.se
www.spridare.com
www.rallyshop.se
www.L-M-R.se
www.albecom.se
www.skruvat.se
www.klracing.se
www.folkraceshop.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 09, 2017 1:18 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
t04E är en typ av turbo som kom på tidigt -80 tal gissar jag. fins en massa olika soters turbiner, axlar, compressorer så svårt att svara på. det va rätt dåliga lagerdelar på dem om man frågar mig. kunde fugera ok för sin ålder men höll sällan nå längre stunder. finns desutom väldigt dåliga ebay kopior som inte ends fungera korta stunder.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 09, 2017 4:27 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5115
Ort: Lykksällä
Vilken effekt är det tänkt att tas ut?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 09, 2017 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Största 'std' T04e turbinen är väl att gå på direkt P-trim.
Finns större, R-trim och Q-trim +nå fler säkert.
Lagren är egentligen inget bekymmer bara man har skruvat 360 lager i dem.
Då blir de lite ballare än precision var innan deras nya lagerhus kom.
Ska du mickla med launchcontrol etc etc hårt så rekommenderar jag 'big shaft' som de kallar det.
Det är grövre axel på turbinen då.

A/R på avgashuset är inte sådär supernoga, gå inte under 0.82 bara.

Ska du ha mycket mos på låga laddtryck(om motorn har bra trimgrad från början) så rekommenderar jag 62-1 impellern i ett 'S' hus
Den impellern orkar runt 650-700hk runt 1.5-1.8bar.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 12:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jun 20, 2009 11:34 pm
Inlägg: 305
Tack för tips.

Denna bil kommer att bli ett budgetbygge vilket innebär att vi kommer att använda oss av billiga ebay agg.
Antingen då T04E alternativt GT35.

Bilen är som till synes en gasser med standard upphängning så den är lagom otäck som den är (ca 350 sug hk).
Alltså något effektmål är inte satt utan planen är att ladda ca 0,5 kilo utan IC och se var vi landar.

_________________
Tack till:
www.streetperformance.se
www.spridare.com
www.rallyshop.se
www.L-M-R.se
www.albecom.se
www.skruvat.se
www.klracing.se
www.folkraceshop.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8907
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
plocka isär aggregatet i vilket fall som helst om du köper T04e och skruva fast axiallagret.
Det förlänger livslängden rejält på dem.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 5:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 449
Ort: Finland(Jakobstad)
Om ni faktiskt inte kommer att ladda mer än 0.5bar så räcker nog en GT30 till.
A/R 1.06 borde funka bra.

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 6:24 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
vill inte låta så negativ men vill inte se ännu en misslyckad v8 turbo :( turbos till en v8 kan inte storleks bestämmas på vad max effekten är satt till på nån e bay sida eller så lystna på de som byggt och körtr riktiga motorer i bromsbänk eller på strippen framgångsrikt.

sen köp hellre gammla rostiga turbos från en lastbils skrot om det inte får kosta nått än en skit kopia på en i orginal skick redan dålig och gammal turbo.

låter lite grinig nu men bra tips! mer info om motor, grenrör och använings område hjälper jag gärna till med lite grova grund storleks tips på billiga bra turbos.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 04, 2017 8:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 13, 2006 6:28 pm
Inlägg: 356
Ort: Skepplanda
Hej! Jag har byggt en Ford smallblock (351w) med kina turbos, kina grenrör. har bara kört lite utanför garaget samt en dragracing tävling. åker T3/T4 aggrigat och dom spolar upp direkt.
spec på motorn. Alu toppar (RHS) Mekanisk rullkam drar mellan 3500-7500. 112 i lob. varvar dock bara 6500. 9.0 i komp samt E85.

_________________
Mikael Bengtsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 05, 2017 8:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1448
Ort: Timrå
Dom flesta turboaggen kan leverera mest effekt vid ca 1.5 bar laddtryck om man tittar på olika kompressormappar. Det är pressure ratio 2.5.
Vid 0.5 bar storleksordningen 30% mindre flöde.

350 hk som sugmotor och 0.5 bar laddtryck ger drygt 500 hk. Du vill då välja turbos som räcker till ca 800 hk.
Alltså 400 hk styck.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 08, 2017 9:47 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 449
Ort: Finland(Jakobstad)
Moparboy440 skrev:
Om ni faktiskt inte kommer att ladda mer än 0.5bar så räcker nog en GT30 till.
A/R 1.06 borde funka bra.


http://www.superchevy.com/features/1607 ... drag-week/
Corvette med 434kubiks Ls maskin och GT30:is 1002whp, åkte 9.29@237km/h på dragweek.

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010