Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 11:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis maj 09, 2017 8:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
tjenixen !

söker en lättspolande och lite mer modern turbo än hx35. Nått lastbilsagg likt borg warner s200 / b2g ,dom e dock svåra å hitta.. ska räcka till 4-450hk på en 1.9liters maskin.

Något med måtten typ 52-54in å 50-56mm ut.

Vad finns de för vettiga alternativ ? 0-5000kr typ
intern wg eller ej spelar ingen roll.

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 1:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Är väll lite dåligt med utbud i den storleken. Gt32 är väll mer ovanligt. K27 finns i massa varianter dock är dom väll om inte äldre lika gammal som hx35an. Annars lita på turen och köpa glidlagrat kina agg. Finns väll gt30 varianter och liknande


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 6:06 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
Hej nu är jag lite partisk i frågan och jag gillar holset men jag säljer faktiskt båda märkena nämda men det jag vill säga att det inte går att jämföra väldigt gammla hx 35 mot nyare "med super kompressorn" samt små smidiga 12# avgashus. lika dant med BW de gammla s200 är inte speciellt rappa med dagens mått en ny hx 35 med 12# avgashus spolar ifrån den lätt än fast den räcker 50hk längre.

de nya BW S200sxe är riktigt fina också lite dyrare än en super hx35 och ofta längre leverans tid här iallafall (men jag ska ta hem några på lagret snart)

men viktigt att köra rätt grenrör med rätt dim samt pulssplittat iallafall på 4 och 6 cylindriga motorer det gör en jäkla skillnad! en riktigt bra wg som är puls splitt gör susen mot en billig kina wg :thumbdown:

kolla på broms diagram där ska en bra turbo på en 2.3L snäll gat motor passera 400nm och runt ett bar runt 3300rpm om man har en super hx35/12# samtidigt som den ger ca 500+hk/1.6-2bar med en 650nm i vrid (om man vill? annars laddtryks styr man bort lite vrid där för att skona drivlinan)

en snäll nästan standard 2v eller helt standard 24v sexa på 3.5 liter med en super hx 40 bör passera 600nm vid liknade varv/1 bar och kunna ge en 650hk vid 1.5 bar då allt fungerar bra.

en bra måttstock för pigga och fungerande bruks/gat E85 motorer man bygger billigt och utan att behöva krångla till nåt !

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 11:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1661
Ort: Karlskrona
Mm tack för infon jens. Dom hx jag sett har dock fortfarande typ 19mm bultskalle på turbinhjulet och allting känns så överdimensionerat. det känns som mycket massa som ska dras runt. Under perfekt förhållande så går det säkert å få snurr på fort. dock är inget perfekt i mitt bygge.
Jag kanske har fel ? HX serien nu kanske är lite förfinad överallt ?

Jag kör lite filat org grenrör bara med vassare kammar och har inte pulssplit å vill därför ha något snabbspoolat.
Hx35an i dagsläget har inte lämnat något vidaren förrens efter 4500rpm.

På min gamla 2.3 8v lämnade min bw s200g snurra med ganska snäll topp, kamaxlar, filat 940 rör, intern wg etc 518Nm vid 3700rpm, 1.8bar.
Det är något liknande jag söker i dagsläget

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 20, 2017 12:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
Det kan bero på att turbinen på hx35 är en nersvarvad hx40

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 20, 2017 5:53 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
många tror att turbon är allt som spelar roll och jag kan säga att det är motorn och kringutrustningen som spelar klart störst roll. har provat en jäkla massa turbos på en och samma motor och jämfört vetenskapligt och sett mycket intresanta saker i bromsbänken på på min egen bil samt kunders.

har sätt jätte dyra keramik turbins efr turbos som inte imponerar det minsta i mina ögon iallafall men då har oftast fattats pullssplitt och andra saker som är långt viktigare på en fyra och sexa än sista gramen på turbinen. man måste tänka på att vikten i centrum inte på värkar sväng massan nämnvärt. vad den där imot påvärkar är om den håller eller inte om man råka över varva turbon lite.

fins många olika åsikter och ja hx 35 är nog inte lika fin i design som en dyrare motsvarande nya sen 2016 BW s200 SXE men den är fan imig inte nån större skillnad i praktiken och det är en grym slitvarg som alla har råd att köpa, den är bättre än en gammal s200 från en lastbil på många sätt det har jag testa mig fram till och sett i min bil i både dynon och på banan i vegan.

men det är bara och prova själv, har man budjet på en dyrare turbo så testa men kom ihåg att ha råd att köpa ett bra efi system, ett bra grenrör, samt en bra wg och inte snåla på dyno tid heller för det är mycket viktigare.



edit jag jobbar mycket med att tuna RC sug motorer och där är insuget otroligt viktigt och det är det på en turbo motor också men få jobbar där för att få registret som man vill ha det! ska försöka hinna göra lite tester där i bänken i vinter på drifting liknade motorer.

På de varv där en inte motorn har bra VE (fylnadsgrad) så kommer inte turbon att spola upp bra heller! det är helheten av hela konceptet som är allt!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 21, 2017 9:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 998
Ort: BjörnL Uddevalla
Super holset är grymt bra, har kört flera stycken både i bänk och på gata. Håller mycket bra och riktigt lätt att byta lager i om man klantar sig.

Bw sxe 200 och 300 är också skitgörabra. Leverans av vrid i mängder brukar de bli :thumbright:

Tycker man ska hålla sig undan garrets nya gtw och gtx, dom lämnar dåligt och är tröga fast dom är super sportigt bygd med fräna delar. Samma med efr, dom mest gnisslar går sönder å läcker olja å det gäller garret med tyvärr. Kan ju vara så att dom jag sprungit på har varit måndags ex eller nåt för på insta å Youtube verkar det ju bara spruta effekt ur allt med dyra turbos :doh:

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 21, 2017 11:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1449
Ort: Skelleftehamn
Har faktiskt hört samma ang EFR, att vissa turbos i den serien både har problem med spool och även hållbarheten. Och om det beror som du säger Björn att det är måndagsex eller om det är mer generellt för dem är svårt att säga med så lite bakgrundsinfo (än).

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 1:19 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 998
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag har inte hört. Jag har testat i bänk hands on. Flera stycken både garrets värsta å efr. Ryker olja å är glappa dom nya värsting keramiska lagren

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 1:23 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 998
Ort: BjörnL Uddevalla
Som svar till xuri då, en bw 200sxe med cirka dom måtten du specar. Det är nog det bästa, men du kanske får lägga 6kkr..

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010