Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 12:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 10, 2017 7:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Inlägg: 240
Ort: Smedjebacken
Är de nån som mekat ihop ett 16v insug med 8v fläns?
Fungerade de bra? Har nån någon bild?
Tänkte ev svetsa ihop ett budget insug om de är beprövat.

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 10:01 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
amvänd E motorns insug på en F motor ist :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 2:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
ja hellre ett så kallat GLT kjet insug än ett 16v insug, det är är inte nå bra på nått sätt förutom det lite större spjället.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 10:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
GLT insug med 16V spjällhus i framkant blir ett riktigt bra raceinsug.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 10, 2017 11:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Spjällhuset från F motorn med TPS har samma bultdelning som E insugets spjällhus.

Om du flyttar armen med kulan från E huset till F huset så passar gaslänkage etc bult-på.
Röret för tillsatsluftsliden blir ivägen så man får dra ut det & gänga 3/8 konisk samt en plugg.
Sen kan du gänga 3/8 vart kallstartsspridaren sitter & gänga i en lämplig nippel för att ansluta
IAC motor. Sen tigga fast 4a hylsor för pinkarna.

Jag har nyss gjort i ordning ett E insug själv som ska på 245an min så jag kommer
uppdatera i min ryssmektråd med resultatet :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 7:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Vad kör du för TPS då Robert?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 7:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
bosch 001. Den gamla brytarmodellen kanske inte passar där, tänkte jag inte på.

Jag tar alltid förgivet att alla åker sprut :hihi:

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 7:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Jag tog med för givet att man åker eftermarknadssprut. Annars är det inte lönt att lägga ner allt arbete.

Hur får du en 001 att passa på ett F-spjällhus?
Det säljs ju adaptrar och grejor till det. Du menade att man skulle köpa en sådan adapter och använda med eller?

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 8:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 369
Ort: lycksele
Jo man behöver köpa en adapter för tps,en men det måste man ju även med ett org f insug.
Ska man bygga en snikmotor kan man utgå ifrån en topp också som haft k-jet då kan man sätta spridarna i dom hålen så slipper man modda insuget för spridare.
Har nog redan skrivit det i nån tråd men på en 195cfm 530 topp skiljer de ca 10cfm till det bättre i totalflöde med ett k-jetinsug monterat jämfört med ett F insug så skillnaden är rätt stor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 4:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Vart tepeässen sitter på F spjället ser det inte riktigt likadant ut på E spjället men i övrigt är dom typ lika i gjutningen.

Brytar tpsen som sitter std på F insuget har ju en plåtplatta mellan sig & huset, om man tar lös den & borrar om så
man vrider & trixar lite samt kortar axeln på F spjället så går det lätt/fort få dit tpsen. Jag har haft nån bild på hur jag
gör men hittar it igen den tyvärr.

Alt. köper man en adapter (dyrt om man är snål & har en borrkasset & skruvdragare) & bultar på F spjället.
Flyttar plattan/staget med kulan från E spjället till F spjället sen är det bult på :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 4:58 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4932
Ort: Lykksällä
Snabbt sätt: Ta långa M4-skruvar eller vad det nu är och svetsa fast med skruvskallen mot fästplattan :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010