Sida 1 av 1

Ni som kan BMW

Postat: mån maj 15, 2017 7:25 am
av mauser240
Tja, skulle behöva en båtmotor på 180 - 250 dieselhästar och BMW ligger nära till hands. Funderade på M51 eller ännu hellre M57 (grund för Yanmar 260 hp) men eftersom jag inte är någe vidare på BMW så har jag ett par frågor.

Vad krävs inom modifikation / elektronik för att få respektive att gå? M51an kan man enkelt byta pump på har jag förstått men hur är det med M57? Har sett ett antal marinkonverteringar men smederna verkar inte riktigt vilja berätta sina hemligheter...

Finns det några fallgropar gällande dessa maskiner? Läste att M57-block i aluminium skulle spruckit p.g.a. vibrationer i båt men det gällde racing. Är det något att oroa sig för? Detta är fråga om en renodlad bruksbåt / arbetsbåt på 7,5 meter / 2,5 ton, planande skrov.

Re: Ni som kan BMW

Postat: sön maj 21, 2017 9:10 pm
av mauser240
Ingen här som skruvat på en BMW? Börjar bli sugen på en M57a tror jag 8)

Re: Ni som kan BMW

Postat: sön jun 04, 2017 3:39 pm
av mauser240
Fortsätter diskussionen...

Vad jag förstått bör jag få igång maskinen bara jag får med nyckel, ringantenn, ECU och immobilizer-box från donatorn.

Vad jag inte förstått är om motorn nöjer sig med detta eller om den går i nåt limp-homeläge.

Någon?

Re: Ni som kan BMW

Postat: ons jun 07, 2017 9:35 pm
av dme88
Det är olika på olika motorer, vissa kräver LCM för immon om jag minns rätt.

Re: Ni som kan BMW

Postat: sön jun 11, 2017 2:57 pm
av mauser240
Ok! Hur är det med t.ex. hastighetssignaler då?

Re: Ni som kan BMW

Postat: tis jun 20, 2017 9:58 am
av WTB
Hej du kanske redan vet men fekzen har standalone för m57d30 här http://shop.fekzen.se/sv/bmw-engine-swa ... 98-02.html

Re: Ni som kan BMW

Postat: tis jun 20, 2017 4:05 pm
av mauser240
Det visste jag inte!

Tack för infon!