Sent laddtryck ! Problem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Forsmaan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm

Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Forsmaan »

Tänkte kolla om någon här kan komma på varför jag får sent laddtryck .
Borg Warner turbo . Hks lila 50 mm wg ,Bmw M50 b25 iv motor. Kompsänkt med vanoskolvar.

Börjar ladda runt 3000 vilket jag tycker är sent .
Inga läckor på tryckrör som jag kan märka. Lika så på grenrör .
Wg är kopplad från insug till undersida på wg och från insug till laddtryckstyrning sen vidare till ovansidan wg.

Har provat att köra med enbart fjädertryck eftersom jag trodde den tjuvöppnade men utan resultat. Sitter en hård fjäder i wgn

Tänker lite fritt nu .Kan kamaxlen göra detta om den sitter lite fel ?
Har haft isär motorn tidigare så tänker om man kan ha fått den lite galet . Bilen går bra i övrigt
Tacksam för svar !
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av mauser240 »

Hur långt är ett snöre?

Kan mycket väl vara kamaxeln men det kan lika bra vara nåt annat.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

du måste felsöka systematiskt och komma fram till felet.

1 provtryck systemet

2 kolla så tändningen (nollan) stämmer.

3 kolla kam instälningen

4 kolla att wg fungerar och inte kärvar. om det är en kines hks kopia kan det mycket väl va där 80% av felet är.

5 kolla så motorn är frisk (leekdown och kompa test) samt allmän servis.

6 hur är mapningen? logga och analysera

7 avgastryck?

8 är turbon hel?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Johan Lindberg »

Hur stor är turbon kan man ju undra?
Forsmaan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Forsmaan »

Har provtryckt tryckrören . Så får kolla allt det andra. Turbon är mindre än än hx 40 iaf vet inte exakt hur man benämner storleken
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av mattias »

Du kan ju börja bekanta dig med inducer/exducer och vad sånt betyder. Sen är det ju frågan om det är en gammal turbo som ramlat av en lastbil eller något från senaste eftermarknads-katalogen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Forsmaan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Forsmaan »

Okok vet inte hur gammal den är men den verkar frisk. Hade en hx 40 innan med samma bekymmer
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av The »

Om du hade samma fel med en annan turbo så kanske du har något annat fel i systemet
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av DreRacing@ »

behöver inte vara sent på en m50. jag hadde en hx35 på min, den var lika sen.
m50 är en lite sen spolad motor tycker jag, det är ju ändå varvmaskiner
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Sten »

Tänkte också på om det verkligen är så sent,dom jag haft har jag för mig börjat ladda typ vid 3000-3500rpm....
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Forsmaan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Forsmaan »

Jo den börjar ju ladda vid 3000 typ . Får kolla över allt igen och se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

"börja ladda" vad betyder det?

jag bruka jämföra vart man passerat 1 bar oftast men alla gör olika så svårt att jämföra nått.

mvh jens
Forsmaan
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Forsmaan »

Har 1 har vid ca 5500
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av mattias »

Nåt är då galet, kolla av Jens lista ovan.

Kolla så wg-ventilen verkligen ligger och tätar mot sätet.

Du kan ju prova sätta en skruv genom locket på ovansidan som bottnar mot fjädertallriken inne i klockan, och se hur snabbt laddtryck kommer med helt stängd ventil, använd "overboost cut" så det inte blir fantastiskt tidigt och högt laddtryck innan du hinner släppa..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sent laddtryck ! Problem

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det är nästan bra att det är så grymt försenat för då borde det va väldigt enkelt att hitta då nått eller flera saker är mycket felaktiga eller trasiga.

ta en punkt åt gången och kolla noga sen sa du se att du hittar felet/felen.

borde va ett bar vid 3500-3800rpm om man gasar fullt från 2000rpm på typ treans växel om det är ett hyffsat bra bygge.

mvh jens
Skriv svar