Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor jul 20, 2017 7:31 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sent laddtryck ! Problem
InläggPostat: ons maj 17, 2017 8:46 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm
Inlägg: 5
Tänkte kolla om någon här kan komma på varför jag får sent laddtryck .
Borg Warner turbo . Hks lila 50 mm wg ,Bmw M50 b25 iv motor. Kompsänkt med vanoskolvar.

Börjar ladda runt 3000 vilket jag tycker är sent .
Inga läckor på tryckrör som jag kan märka. Lika så på grenrör .
Wg är kopplad från insug till undersida på wg och från insug till laddtryckstyrning sen vidare till ovansidan wg.

Har provat att köra med enbart fjädertryck eftersom jag trodde den tjuvöppnade men utan resultat. Sitter en hård fjäder i wgn

Tänker lite fritt nu .Kan kamaxlen göra detta om den sitter lite fel ?
Har haft isär motorn tidigare så tänker om man kan ha fått den lite galet . Bilen går bra i övrigt
Tacksam för svar !


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1242
Hur långt är ett snöre?

Kan mycket väl vara kamaxeln men det kan lika bra vara nåt annat.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20229
Ort: Tomterna/sävar
du måste felsöka systematiskt och komma fram till felet.

1 provtryck systemet

2 kolla så tändningen (nollan) stämmer.

3 kolla kam instälningen

4 kolla att wg fungerar och inte kärvar. om det är en kines hks kopia kan det mycket väl va där 80% av felet är.

5 kolla så motorn är frisk (leekdown och kompa test) samt allmän servis.

6 hur är mapningen? logga och analysera

7 avgastryck?

8 är turbon hel?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:23 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 734
Ort: Bollnäs
Hur stor är turbon kan man ju undra?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 10:53 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm
Inlägg: 5
Har provtryckt tryckrören . Så får kolla allt det andra. Turbon är mindre än än hx 40 iaf vet inte exakt hur man benämner storleken


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 12:01 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9599
Ort: Sävar
Du kan ju börja bekanta dig med inducer/exducer och vad sånt betyder. Sen är det ju frågan om det är en gammal turbo som ramlat av en lastbil eller något från senaste eftermarknads-katalogen.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 1:20 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm
Inlägg: 5
Okok vet inte hur gammal den är men den verkar frisk. Hade en hx 40 innan med samma bekymmer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 4:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4443
Ort: Boden
Om du hade samma fel med en annan turbo så kanske du har något annat fel i systemet

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
behöver inte vara sent på en m50. jag hadde en hx35 på min, den var lika sen.
m50 är en lite sen spolad motor tycker jag, det är ju ändå varvmaskiner


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 780
Ort: Härjedalen.
Tänkte också på om det verkligen är så sent,dom jag haft har jag för mig börjat ladda typ vid 3000-3500rpm....

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 18, 2017 8:35 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm
Inlägg: 5
Jo den börjar ju ladda vid 3000 typ . Får kolla över allt igen och se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 7:37 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20229
Ort: Tomterna/sävar
"börja ladda" vad betyder det?

jag bruka jämföra vart man passerat 1 bar oftast men alla gör olika så svårt att jämföra nått.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 8:18 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons maj 17, 2017 8:34 pm
Inlägg: 5
Har 1 har vid ca 5500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 10:25 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9599
Ort: Sävar
Nåt är då galet, kolla av Jens lista ovan.

Kolla så wg-ventilen verkligen ligger och tätar mot sätet.

Du kan ju prova sätta en skruv genom locket på ovansidan som bottnar mot fjädertallriken inne i klockan, och se hur snabbt laddtryck kommer med helt stängd ventil, använd "overboost cut" så det inte blir fantastiskt tidigt och högt laddtryck innan du hinner släppa..

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 19, 2017 12:54 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20229
Ort: Tomterna/sävar
ok det är nästan bra att det är så grymt försenat för då borde det va väldigt enkelt att hitta då nått eller flera saker är mycket felaktiga eller trasiga.

ta en punkt åt gången och kolla noga sen sa du se att du hittar felet/felen.

borde va ett bar vid 3500-3800rpm om man gasar fullt från 2000rpm på typ treans växel om det är ett hyffsat bra bygge.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dundersmurfen och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010