Sida 1 av 2

Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: ons maj 17, 2017 9:05 pm
av mauser240
Håller på fixar till båtmotorn, AQ170 (B30 på 170 hk), som tappat kompressionen på 6an (4 bar vs. ca 11,5 bar på de andra).

Sitter och räknar propellrar på skoj och då kommer frågan, vad har jag haft för effekt i maskinen?

170 / 6 = 28,3 hk per cylinder men jag antar man tappar mer än så när harmonin förvrängs och en cylinder bara går som barlast. Enligt mina praktiska erfarenheter skulle jag säga att ca. 50 pollar saknas.

Nån annan med erfarenhet? Finns det någon tumregel att gå efter?

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tor maj 18, 2017 2:27 pm
av The
Även om den har dålig komp på en cylinder innebär det ju nödvändigtvis inte att den inte går alls. Så att tappa nästan ⅓ av effekten känns inte helt sannolikt.

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tor maj 18, 2017 2:51 pm
av mauser240
Tanken har slagit mig med. Kan ju vara att maskinen tappat några ponnyn under åren också.

Å andra sidan är jag rätt säker att kompet läcker ner i vevhuset. Isåfall kanske vevhustrycket motverkar hela maskineriet. Teorier?

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tor maj 18, 2017 2:54 pm
av Steve
Ta bort ett ben på en stol och testa hur många procent sämre den funkar :)

I övrigt kan nog ingen ge dig ett tillförlitligt svar

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: fre maj 19, 2017 4:14 am
av Kadett4wd
Du får sämre vrid och marginellt sämre toppeffekt.

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: fre maj 19, 2017 4:13 pm
av Jarmo Y
Förra hösten jag körde en 2.5 liters volvofyra i bänken, den hade stående 45 dubbla dellortos. Motorn gick inte rent men inte på bara 3 cylinder heller, lambra visade att det ska gå för den del, effekt var under 100 hk på hjulet.

Stående lortos har munstyckena över förgasaren, efter ett par timmar märkte plötsligt att fyrans huvudmunstycke har inte skruvat tillräckligt långt ner och det gick inte lätt, gängor var skadade men när den till slut fick till botten som det ska, det blev nästan 100 hk mer.

Om lambran hade visat dåligt a/f värde eller om man kunde mäta avgastemp från primärer, hade det inte tagit timmar att hitta felet. Motor var hälften under instrumenbräda så man kunde inte se lätt munstyckena, kanske därför gänga var också sönderslagit.

Men 50 hk kan gå iväg lätt om det har bara 4 bar komptryck kvar.

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: sön maj 21, 2017 1:06 am
av Knut Åge Busengdal
Har du sjekk ventil lyftet på alle 12 ventilene? Har intrykk av at nedslitt kam er et kjent problem på Volvo B30, der kan mye effekt ha forsvunne også.
slitt aksial lager på kam er et annet kjent problem som gjer tenningen upresis. + sjekke lagringen for fordelerdrevet i blokka.
sjekke aksial lager på veivaksel, om du demonterer motor, kan du etter alt er demontert, montere veivaksel i blokk med kun rammelager nr1 og nr7 og måle med måleur på anleggsflata for rammelager nr4 og sjå om det er mye kast i veiv her. sjekke oljepumpe for riper på tannhjul og i pumpehuset, sjekke tannklaring og aksialklaring på tannhjulene, sjekke trykkreguleringsventilen i pumpa at den ikkje karver/lekker.

Har ingen erfaring sjølv med AQ165/AQ170, men innbiller meg å hørt snakk om at det er et kjent problem at sylinder nr6 har ofte et varmeproblem på desse motorene? noen her som kan bekrefte/avkrefte denne myten?

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: sön maj 21, 2017 11:12 am
av Baxman
https://www.youtube.com/watch?v=LklIRzncg1c
https://www.youtube.com/watch?v=FCZbiGNFnoc

I samme Dynapack med samme motor hadde han, för det ene rådelageret raste, 306 hp med 8 stempler.

306 x 7/8 = 268 hp.

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: sön maj 21, 2017 3:08 pm
av mauser240
Tack för alla svar!

Har rivit toppen nu och konstaterat att somliga cylindrar har grova repor och 2 insugsventiler och 1 avgasventil läcker tydligt så det förklarar ju i alla fall att jag upplevde att jag saknade minst 50 hk.

Det intressanta är att jag inte hittade något direkt fel på 6an, förutom den klassiska värmesprickan mellan ventilerna (hittade inga sprickor i de andra förbränningsrummen). 6an vart alltså av de tätare både vad gäller topp och kolv. Testade med att fylla förbränningsrum och cylinder med bensin.

Toppackningen separerade mellan skikten när jag lyfte toppen så det är svårt att se på den om den läckt. Skall mäta ventillyftet / kammen, om detta är ok så kommer jag inte på annat än toppackningen (om inte toppen har nån inre spricka...)

Hursomhelst, tråden handlar ju om hur mycket effekt man kan tappa när en cylinder slutar samarbeta och det har vi alltså lärt oss att kan variera ganska duktigt!

EDIT: Knut Åge, stämmer precis att motorn är varmare ju längre bak man går!

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: sön maj 21, 2017 9:19 pm
av dundersmurfen
Detta måste jag testa nästa gång jag har lämpligt offer i bänken!
:shock: :hihi: :twisted:

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: mån maj 22, 2017 9:20 am
av ahberg
Jag bromsade min m50 för några årsedan.
Små ventilerade lite ur vevhus. Inget direkt man tänkte på.
Effekten blev 813hk 955nm
Bilen gick kanon bra.

Började tänka mer o mer på vevhuset så gjorde ett komp prov några dagar efter. O kg på 1 cylinder. Sprucket ringland


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tis maj 23, 2017 6:11 am
av mauser240
dundersmurfen skrev:Detta måste jag testa nästa gång jag har lämpligt offer i bänken!
:shock: :hihi: :twisted:
Absolut! Gärna både utan gnista och utan kompression. Det senare kanske är lite riskabelt dock, speciellt på en kundmotor :p
ahberg skrev:Jag bromsade min m50 för några årsedan.
Små ventilerade lite ur vevhus. Inget direkt man tänkte på.
Effekten blev 813hk 955nm
Bilen gick kanon bra.

Började tänka mer o mer på vevhuset så gjorde ett komp prov några dagar efter. O kg på 1 cylinder. Sprucket ringland


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Vad lär vi oss av det?

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tis maj 23, 2017 8:26 am
av dundersmurfen
Stänger ju av en spridare såklart, å så får man ju se både med å utan stift i :)

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tis maj 23, 2017 10:00 am
av
Tyvär är det ju svårare än så när det blir dålig komp på en cylinder den går ju på den iaf om än inte för fullt.
Och kommer dålig kompa ifrån otäta ventiler kan ja tänka mig att det blir skillnad på om det är insug eller avgas som är otäta en insug så trycker man ju upp förbränningen i insugs kanalen så nästa gång motorn suger i sig luft kan delar av den vara förra arbetstaktens restgaser vilket inte bör ske med en otät avgasventil.
Ett exempel är en 850 (170hk glt femma) som ja felsökte den visade sig vid demontering ha en avgasventil där det hade spruckit lös en flisa som en liten tårtbit förbi tätningsyta så man såg rakt ut i kanalen komprov visade ksk 1/4 av dom andra cylindrarna men den gick om än dåligt betydligt jämnare och bättre med den cylindern inkopplad.
Ett annat exempel är en b23 folkrace motor jag bromsade under våren där byggde jag en ny överdel men använde befintliga blocket som satt i bilen vid inköp på anbud den skulle va frisk enligt förra ägaren.
Men har ingen historik miltalet mm på det.
Vid bromsning tappade den effekt direkt motor tempen gick upp ca 192hk vid ljummen motor vid 80 grader fanns 186-188hk kvar och vid 95gr ksk 183 (motorn fick kallna imellan och repeterade på samma vis) den var även okänslig på tändning och verkade bara vevhusventilera mera då de höjdes från ca 30-35gr men ett kompprov på kall motor visar ca 15kg på alla cylindrar.

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Postat: tis maj 23, 2017 10:11 am
av Kadett4wd
En motor med slitna kolvringar eller skador i cylindern ger med min erfarenhet inte sådär supermycket sämre toppeffekt.
Men vridet kan det vara stora förluster på, är ju där det läcker bort mest pga högst cylindertryck.
Sen på höga varv går det så fort att det hinner inte läcka lika mycket.