Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 6:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 740 turbo problem
InläggPostat: ons maj 17, 2017 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Har problem med en 740 turbo med gamla sprutet=klaff luftmängdmätare (b230ET?)
Vid första uppstart så funkar den ok,dock lite hög tomgång
Stänger man av o startar igen så är det precis att den håller sig igång o ryker svart,går grymt fett
Ställer man då ner bränsletrycket till 1,5bar så kan man få den att hålla sig igång men så fort man går upp till 3 så surar den igen..
På dessa spruten är det ju två givare till svänghjulet,den ena är till tändningen men vad gör den andra? Kamsynk?
Motorn är helt orginal förutom nu justerbar malpassi btr etersom jag kom fram till att orginal var kass o jag ville ha koll på trycket

Några ideer?

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: ons maj 17, 2017 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 531
Ort: Ljusdal
Tempgivare till insprutningen kanske?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:11 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 8:01 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Skit i spridare så dom står öppen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 8:37 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 8:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Kanske inte sitter fast på helt öppet kanske bara gör att dom inte stänger riktigt


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 531
Ort: Ljusdal
Stefan Lindh skrev:
Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk


Har du mätt den från kontakten som sitter i "databoxen"? Kan ju vara kabel eller kontakt problem.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 2:00 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5099
Ort: Lykksällä
Bytt till rätt tempgivare?

Har den varit sådär hela tiden du haft den eller har den blivit så?

Är väl så att ena triggergivaren sitter mot kuggarna på startkransen och den andra mot en pigg så den vet var på varvet den är. Men ska inte säga säkert

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tor maj 18, 2017 7:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Nej bilen har gått perfekt fram till förra året
Sen har jag bytt det mesta typ lmm boxar alla givare spole lock stift osv


Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: ons maj 24, 2017 4:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Stefan Lindh skrev:
Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)

Motorn "tål" ju mer bränsle när den är kall.

Hur ser stiften ut?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: tis maj 30, 2017 10:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
:doh:
Har hittat felet....
Kablarna har blivit bytta mellan kallstart och bakre tempgivare
Suck ,så går det när man får hjälp men nu går den som en klocka igen

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: ons jul 26, 2017 9:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Lyfter denna tråden igen

Nu har bilen gått bra ett tag
Dock har ett nytt problem kommit,den surar ner 2:an och 3:an stift vilket gör att den inte går att starta med nyckeln
Dock går de bra att dra igång den o sen går den perfekt
Har jämnt bränsletryck (3,2bar)
Har bytt spridarna eftersom jag tänkte att någon hade hängt sig

Några ideer?

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 turbo problem
InläggPostat: ons jul 26, 2017 10:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
Inlägg: 388
Ort: Malmö
Kan de kanske vara kallstartsventilen på undersidan av insuget somm spökar?
Då borde de räcka med att koppla ur den för att kolla?

_________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC

Bygger Opel Manta 3,0 TIC

https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Oskar Johansson och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010