Sida 1 av 1

740 turbo problem

Postat: ons maj 17, 2017 9:20 pm
av Stefan Lindh
Har problem med en 740 turbo med gamla sprutet=klaff luftmängdmätare (b230ET?)
Vid första uppstart så funkar den ok,dock lite hög tomgång
Stänger man av o startar igen så är det precis att den håller sig igång o ryker svart,går grymt fett
Ställer man då ner bränsletrycket till 1,5bar så kan man få den att hålla sig igång men så fort man går upp till 3 så surar den igen..
På dessa spruten är det ju två givare till svänghjulet,den ena är till tändningen men vad gör den andra? Kamsynk?
Motorn är helt orginal förutom nu justerbar malpassi btr etersom jag kom fram till att orginal var kass o jag ville ha koll på trycket

Några ideer?

Re: 740 turbo problem

Postat: ons maj 17, 2017 10:58 pm
av Thunderbo1t
Tempgivare till insprutningen kanske?

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 7:11 am
av Stefan Lindh
Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 8:01 am
av Johan Lindberg
Skit i spridare så dom står öppen?

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 8:37 am
av Stefan Lindh
Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 8:59 am
av Johan Lindberg
Kanske inte sitter fast på helt öppet kanske bara gör att dom inte stänger riktigt

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 1:07 pm
av Thunderbo1t
Stefan Lindh skrev:Är bytt till en ny

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Har du mätt den från kontakten som sitter i "databoxen"? Kan ju vara kabel eller kontakt problem.

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 2:00 pm
av Steve
Bytt till rätt tempgivare?

Har den varit sådär hela tiden du haft den eller har den blivit så?

Är väl så att ena triggergivaren sitter mot kuggarna på startkransen och den andra mot en pigg så den vet var på varvet den är. Men ska inte säga säkert

Re: 740 turbo problem

Postat: tor maj 18, 2017 7:26 pm
av Stefan Lindh
Nej bilen har gått perfekt fram till förra året
Sen har jag bytt det mesta typ lmm boxar alla givare spole lock stift osv


Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk

Re: 740 turbo problem

Postat: ons maj 24, 2017 4:03 pm
av The
Stefan Lindh skrev:Skulle det ju kunna vara men då borde de ju inte funka vid första uppstart heller

Ingen som vet vad givarna till svänghjulet gör? en är till tändning men den andra?

Borde va nått el relaterat för allt annat e fan nytt;)
Motorn "tål" ju mer bränsle när den är kall.

Hur ser stiften ut?

Re: 740 turbo problem

Postat: tis maj 30, 2017 10:55 am
av Stefan Lindh
:doh:
Har hittat felet....
Kablarna har blivit bytta mellan kallstart och bakre tempgivare
Suck ,så går det när man får hjälp men nu går den som en klocka igen

Re: 740 turbo problem

Postat: ons jul 26, 2017 9:18 pm
av Stefan Lindh
Lyfter denna tråden igen

Nu har bilen gått bra ett tag
Dock har ett nytt problem kommit,den surar ner 2:an och 3:an stift vilket gör att den inte går att starta med nyckeln
Dock går de bra att dra igång den o sen går den perfekt
Har jämnt bränsletryck (3,2bar)
Har bytt spridarna eftersom jag tänkte att någon hade hängt sig

Några ideer?

Re: 740 turbo problem

Postat: ons jul 26, 2017 10:02 pm
av Stefan Lindh
Kan de kanske vara kallstartsventilen på undersidan av insuget somm spökar?
Då borde de räcka med att koppla ur den för att kolla?