Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av mauser240 »

Håller på fixar till båtmotorn, AQ170 (B30 på 170 hk), som tappat kompressionen på 6an (4 bar vs. ca 11,5 bar på de andra).

Sitter och räknar propellrar på skoj och då kommer frågan, vad har jag haft för effekt i maskinen?

170 / 6 = 28,3 hk per cylinder men jag antar man tappar mer än så när harmonin förvrängs och en cylinder bara går som barlast. Enligt mina praktiska erfarenheter skulle jag säga att ca. 50 pollar saknas.

Nån annan med erfarenhet? Finns det någon tumregel att gå efter?
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av The »

Även om den har dålig komp på en cylinder innebär det ju nödvändigtvis inte att den inte går alls. Så att tappa nästan ⅓ av effekten känns inte helt sannolikt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av mauser240 »

Tanken har slagit mig med. Kan ju vara att maskinen tappat några ponnyn under åren också.

Å andra sidan är jag rätt säker att kompet läcker ner i vevhuset. Isåfall kanske vevhustrycket motverkar hela maskineriet. Teorier?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Steve »

Ta bort ett ben på en stol och testa hur många procent sämre den funkar :)

I övrigt kan nog ingen ge dig ett tillförlitligt svar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Kadett4wd »

Du får sämre vrid och marginellt sämre toppeffekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Jarmo Y »

Förra hösten jag körde en 2.5 liters volvofyra i bänken, den hade stående 45 dubbla dellortos. Motorn gick inte rent men inte på bara 3 cylinder heller, lambra visade att det ska gå för den del, effekt var under 100 hk på hjulet.

Stående lortos har munstyckena över förgasaren, efter ett par timmar märkte plötsligt att fyrans huvudmunstycke har inte skruvat tillräckligt långt ner och det gick inte lätt, gängor var skadade men när den till slut fick till botten som det ska, det blev nästan 100 hk mer.

Om lambran hade visat dåligt a/f värde eller om man kunde mäta avgastemp från primärer, hade det inte tagit timmar att hitta felet. Motor var hälften under instrumenbräda så man kunde inte se lätt munstyckena, kanske därför gänga var också sönderslagit.

Men 50 hk kan gå iväg lätt om det har bara 4 bar komptryck kvar.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Har du sjekk ventil lyftet på alle 12 ventilene? Har intrykk av at nedslitt kam er et kjent problem på Volvo B30, der kan mye effekt ha forsvunne også.
slitt aksial lager på kam er et annet kjent problem som gjer tenningen upresis. + sjekke lagringen for fordelerdrevet i blokka.
sjekke aksial lager på veivaksel, om du demonterer motor, kan du etter alt er demontert, montere veivaksel i blokk med kun rammelager nr1 og nr7 og måle med måleur på anleggsflata for rammelager nr4 og sjå om det er mye kast i veiv her. sjekke oljepumpe for riper på tannhjul og i pumpehuset, sjekke tannklaring og aksialklaring på tannhjulene, sjekke trykkreguleringsventilen i pumpa at den ikkje karver/lekker.

Har ingen erfaring sjølv med AQ165/AQ170, men innbiller meg å hørt snakk om at det er et kjent problem at sylinder nr6 har ofte et varmeproblem på desse motorene? noen her som kan bekrefte/avkrefte denne myten?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Baxman »

https://www.youtube.com/watch?v=LklIRzncg1c
https://www.youtube.com/watch?v=FCZbiGNFnoc

I samme Dynapack med samme motor hadde han, för det ene rådelageret raste, 306 hp med 8 stempler.

306 x 7/8 = 268 hp.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av mauser240 »

Tack för alla svar!

Har rivit toppen nu och konstaterat att somliga cylindrar har grova repor och 2 insugsventiler och 1 avgasventil läcker tydligt så det förklarar ju i alla fall att jag upplevde att jag saknade minst 50 hk.

Det intressanta är att jag inte hittade något direkt fel på 6an, förutom den klassiska värmesprickan mellan ventilerna (hittade inga sprickor i de andra förbränningsrummen). 6an vart alltså av de tätare både vad gäller topp och kolv. Testade med att fylla förbränningsrum och cylinder med bensin.

Toppackningen separerade mellan skikten när jag lyfte toppen så det är svårt att se på den om den läckt. Skall mäta ventillyftet / kammen, om detta är ok så kommer jag inte på annat än toppackningen (om inte toppen har nån inre spricka...)

Hursomhelst, tråden handlar ju om hur mycket effekt man kan tappa när en cylinder slutar samarbeta och det har vi alltså lärt oss att kan variera ganska duktigt!

EDIT: Knut Åge, stämmer precis att motorn är varmare ju längre bak man går!
//MartinL
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av dundersmurfen »

Detta måste jag testa nästa gång jag har lämpligt offer i bänken!
:shock: :hihi: :twisted:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av ahberg »

Jag bromsade min m50 för några årsedan.
Små ventilerade lite ur vevhus. Inget direkt man tänkte på.
Effekten blev 813hk 955nm
Bilen gick kanon bra.

Började tänka mer o mer på vevhuset så gjorde ett komp prov några dagar efter. O kg på 1 cylinder. Sprucket ringland


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av mauser240 »

dundersmurfen skrev:Detta måste jag testa nästa gång jag har lämpligt offer i bänken!
:shock: :hihi: :twisted:
Absolut! Gärna både utan gnista och utan kompression. Det senare kanske är lite riskabelt dock, speciellt på en kundmotor :p
ahberg skrev:Jag bromsade min m50 för några årsedan.
Små ventilerade lite ur vevhus. Inget direkt man tänkte på.
Effekten blev 813hk 955nm
Bilen gick kanon bra.

Började tänka mer o mer på vevhuset så gjorde ett komp prov några dagar efter. O kg på 1 cylinder. Sprucket ringland


Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Vad lär vi oss av det?
//MartinL
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av dundersmurfen »

Stänger ju av en spridare såklart, å så får man ju se både med å utan stift i :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av »

Tyvär är det ju svårare än så när det blir dålig komp på en cylinder den går ju på den iaf om än inte för fullt.
Och kommer dålig kompa ifrån otäta ventiler kan ja tänka mig att det blir skillnad på om det är insug eller avgas som är otäta en insug så trycker man ju upp förbränningen i insugs kanalen så nästa gång motorn suger i sig luft kan delar av den vara förra arbetstaktens restgaser vilket inte bör ske med en otät avgasventil.
Ett exempel är en 850 (170hk glt femma) som ja felsökte den visade sig vid demontering ha en avgasventil där det hade spruckit lös en flisa som en liten tårtbit förbi tätningsyta så man såg rakt ut i kanalen komprov visade ksk 1/4 av dom andra cylindrarna men den gick om än dåligt betydligt jämnare och bättre med den cylindern inkopplad.
Ett annat exempel är en b23 folkrace motor jag bromsade under våren där byggde jag en ny överdel men använde befintliga blocket som satt i bilen vid inköp på anbud den skulle va frisk enligt förra ägaren.
Men har ingen historik miltalet mm på det.
Vid bromsning tappade den effekt direkt motor tempen gick upp ca 192hk vid ljummen motor vid 80 grader fanns 186-188hk kvar och vid 95gr ksk 183 (motorn fick kallna imellan och repeterade på samma vis) den var även okänslig på tändning och verkade bara vevhusventilera mera då de höjdes från ca 30-35gr men ett kompprov på kall motor visar ca 15kg på alla cylindrar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Effektförlust när en cylinder trillar bort, Volvo B30

Inlägg av Kadett4wd »

En motor med slitna kolvringar eller skador i cylindern ger med min erfarenhet inte sådär supermycket sämre toppeffekt.
Men vridet kan det vara stora förluster på, är ju där det läcker bort mest pga högst cylindertryck.
Sen på höga varv går det så fort att det hinner inte läcka lika mycket.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar