600whp är inga större problem. Bygg en helsmidd maskin om du ska bygga seriöst samt ett riktigt styrsystem, dina 600whp kommer du vilja öka i framtiden så bygger du seriöst direkt kan de räcka med att kanske bara höja laddtryck utan att behöva bygga om maskinen. Många strokear sin m50 idag med antingen b28vev eller b30vev för att få lite mer volym i maskinen samt mer vridstark på lägre varv. Men ska du strokea är de viktigt att du kör med rätt svägningsdämpare dvs b28 vev med b28 dämpare och b30 vev med b30 dämpare. Men vill du kunna varva 8-9000varv är ATI dämpare ett tips för org klarar inte av svägningarna på dom varvtalen. Oljepumpen bör du renovera eller köpa ny så du inte står där vid uppstart med dåligt oljetryck, axeln har gått av för många till oljepumpen också så de kan vara värt att kolla upp. Bara forska, googla eller kanske prata med tex ppf som mappat/byggt många m50 motorer vad dom rekommenderar ska göras med motorn.
Hoppas de här har hjälpt dig lite på vägen
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?p=287158
Här är ett recept på en 900hk maskin:
M50 med 2,8 l vev
wiseco kolvar med hd kolvbultar
Eagle stakar
Stödgördel
Cooperring
Arp
Original iv topp med dubbla insugskammar
Borg warner s369sxe
2200cc spridare
Weldon regulator
Aeromotive eliminator
10l catchtank
Dw300 matar catchtanken
Hembyggt grenrör och insug
3,5" avgas
En annan maskin med 780whp:
M50B25 Med aktiv VANOS
Borrad till 84,50 mm
Balanserad och polerad M54B30 vevaxel (Alltså 3L volym)
DP smidda kolvar
PPF H:O smidda vevstakar
Stödgördel med ARP
Uppgraderad stark oljepump
Race Kamkedja med nya skenor och spännare
ATI Svängningsdämpare
Högflödes vattenpump
Lätt putsad topp
Cooperring packning
Radiefrästa Säten
1mm Större ventiler i Iconel med tefloncoating
Hårdare ytterfjädrar med original IV innerfjäder (8000rpm)
Värre kamaxlar 268/280 duration in/ut, 10,8/10,4mm lyft in/ut.
Plenum i alu med fullradietrattar
Egengjort Grenrör med t4fläns
Precision 6768 Turbo
Precision 66mm WG