Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 7:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 10:59 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
Snälla hjälp.

Jag har en LH 2.2 sprut med den korkade Chrysler boxen.
Vill ha väck Chrysler boxen och köra antingen helt mekaniskt fördelare med vikter och vakuum/tryck eller montera en tändbox som fungerar med min 2.2a.
Det skall tydligen finnas en turbo tändbox som heter 012 på slutet och kommer från en Volvo 740 turbo med LH 2.2
Dock så är denna box rätt omöjlig att hitta.

HJÄLP.....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 12:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 1:11 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5115
Ort: Lykksällä
Skulle inte fundera en sekund över att montera ett Ms1v3 och trigga via LH2.2-fördelaren

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 1:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
mauser240 skrev:
Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.

Det gör det. Men den måste prata med bränsle boxen för att det skall fungera. Och det är det jag inte vet hur jag skall koppla för att bränsleboxen skall fungera utan min Chrysler box.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 2:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
Har lyckats luska ut att Saab 900 T16 turbo har LH2.2 och kör fördelare med vikter och vakuum.

Är det nån som kan lägga upp en bild på denna bils kopplingsschema för sprutet ?
Jag lyckas inte hitta detta på nätet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 3:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1463
Ort: Skelleftehamn
Är du säker på att det är styrboxen som heter 012? 012 heter nämligen luftmassemätaren som jag har för mig sitter på dendär volvon.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: sön jun 04, 2017 3:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
Packo skrev:
mauser240 skrev:
Vad vill du ha hjälp med? Finns annars ett programmerbart system som sitter integrerat i fördelaren. 123-ignition eller nåt sånt.

Det gör det. Men den måste prata med bränsle boxen för att det skall fungera. Och det är det jag inte vet hur jag skall koppla för att bränsleboxen skall fungera utan min Chrysler box.


Är inte säker men jag har för mig att bränsleboxen endast behöver trigger från tändboxen. Vet inte hur den signalen ser ut (du kan ju skåpa den) men ev. kan du trigga bränsleboxen direkt från fördelaren och köra en till fördelare (om det finns plats) som du mixtrar med.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: tis jun 06, 2017 10:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
Martin L är på rätt spår.
Jag har hittat var den plockar signal till boxen .
Signalen som går från Chrysler boxen till LH boxen motsvarar samma signal som är från stift nr.7 på en gammal tändmodul från brytarlös tändsystem.
Typ samma som - på tändspolen men utan risk för ström som bår baklänges från spolen
Har kopplat upp en sådan från en VW Golf MK2 och fungerar kanon.
Så nu är Chrysler boxen ett minne blott, och jag en helt mekanisk fördelare med slungvikter och vakuum/tryck reglerad backning av tändning. :thumbright: :thumbright: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: ons jun 07, 2017 10:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
Big Al skrev:
Är du säker på att det är styrboxen som heter 012? 012 heter nämligen luftmassemätaren som jag har för mig sitter på dendär volvon.


Jag är rätt säker på att det är rätt box.
Sök på nätet på Bosch 0261 201 012 eller följ länken
http://www.ebay.ca/itm/Volvo-BOSCH-0-26 ... 4X&vxp=mtr


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: mån jun 26, 2017 5:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 719
Ort: lycksele, norrbyberg
Packo skrev:
Martin L är på rätt spår.
Jag har hittat var den plockar signal till boxen .
Signalen som går från Chrysler boxen till LH boxen motsvarar samma signal som är från stift nr.7 på en gammal tändmodul från brytarlös tändsystem.
Typ samma som - på tändspolen men utan risk för ström som bår baklänges från spolen
Har kopplat upp en sådan från en VW Golf MK2 och fungerar kanon.
Så nu är Chrysler boxen ett minne blott, och jag en helt mekanisk fördelare med slungvikter och vakuum/tryck reglerad backning av tändning. :thumbright: :thumbright: :thumbright:


vilket av stiften på chryslerboxen är de som går till bränsleboxen? håller på med samma operation själv :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: mån jun 26, 2017 5:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
vebotrimmarn skrev:
vilket av stiften på chryslerboxen är de som går till bränsleboxen? håller på med samma operation själv :)


Det tar inte så länge att googla fram ett schema...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: tändsystem
InläggPostat: ons jul 05, 2017 9:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm
Inlägg: 100
Stift nr8 från Chryslerboxen skall in på stif nr7 i din nya tändmodul (tändförstärkare )
Biltema art nr. 53-2600


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010