Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre dec 15, 2017 7:14 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bensin vs E85 b230 turbo
InläggPostat: tis jun 06, 2017 8:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Hej!

Har en amazon som jag nyttjar kanske 150mil om året

Receptet är följande

B230fk
H-profil
531
K-kam
T3/t4 a/r 60
3" rostfritt
998cc Delphi
Ms1.v3
Bosch 044 pump
Hemmabyggt grenrör extern wastegate ej pulssplit
Ska man åka E85 eller bensin hoppas landa på ca 300hjulhäst är det ens möjligt med vanlig 95 och mitt recept?

Tack på förhand


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 9:46 pm 
Offline
HK Performance

Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Inlägg: 1846
Ort: Lycksele
Det är fullt möjligt. Vad har du för komp?

_________________
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 10:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Standard komp på B230fk
Blir effekt skillnaden så pass stor så det är värt att åka E85 ? För/nackdelar med bensin vs e85?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 10:17 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Kompression: 8,7:1


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 11:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4529
Ort: Boden
Räcker väl med en tråd?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 06, 2017 11:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 285
Ort: Ulricehamn
Klart det går att köra med bf95! Vi har kört med både bf95 och bf98 till dom effekterna och med 98 även högre ändå! Som jag ser det är 98 att föredra, lite mindre spik känsligt och kallstarts egenskaperna är lite bättre än för e85. Inte för att det spelar någon roll kanske men service intervallerna behöver inte vara lika täta på bensin dessutom gör det inte lika illa vid grejerna att ha dom.ståendes med bensin som med sprit. Största fördelen med 95 mot 98 däremot är att det finns på alla stationer!
Detta är min åsikt iaf!
Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 7:20 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9687
Ort: Sävar
Roggaa250 skrev:
Kompression: 8,7:1

Kompressionsförhållandet menar du.. Men det brukar vara lite högre, 9.3:1 tycker jag?
Hur som helst är det inga problem att köra bensin 95 oktan för att nå dina mål, kräver bara koll av den som mappar, helst i dyno och med knack-lyssning.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 8:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
jag skulle köra E85 för då ökar hålbarheten på motorn väldigt mycket. sen kommer den ge mer effekt på samma laddtryck och man behöver inte oroa sig över spikningar och knack sensorer mm. sen stressar du den lilla kina snurran mindre med mindre ladd-tryck och mindre temp så den håller längre.

men inga stora problem problem med att köra bensin heller men kräver mycket mera av mapningen och helst knack styrningar mm som är ganska svåra saker om man ska göra saker själv som nybörjare.


mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 8:29 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Tack så mycket för alla svar det är Guld värt! Känns som om E85 är modellen vad rekommenderar ni för slangar till bränslet!


Vet att man inte kan säga någon exakt effekt eftersom många faktorer spelar in men Om ni får gissa lite vad bör jag hamna på i effekt cirkus med E85


The: var lite osäker på om jag postade i rätt kategori men fick svar här så jag tog bort den andra ber om ursäkt sorry! Hoppas det är lungt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 8:31 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
The skrev:
Räcker väl med en tråd?



The: var lite osäker på om jag postade i rätt kategori men fick svar här så jag tog bort den andra ber om ursäkt sorry! Hoppas det är lungt! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 9:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
effekten begränsas av turbon helt och hållet nästan sen hur mycket kärlek den byggs ihop med och mappas.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 10:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Jens: vad finns det för turbo alternativ som inte är större men lämnar mer? :)
Ska lämnas på på mappning med rullande landsväg,

Vad skulle du uppskatta effekten till så man har ett hum
Om vad man kan räkna med ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 10:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4529
Ort: Boden
När det gäller e85 måste man ju även ta hänsyn till hur tillgången är där man bor, i vissa regioner är det många mil mellan e85 pumparna.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 10:26 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön dec 04, 2016 7:40 pm
Inlägg: 30
Bor ca 3mil till närmsta e85pump men då bilen ska endas användas till någon träff och Göra lite svarta spår med så kan jag tanka dunk i värsta fall Men helt klart man ska ta hänsyn till det om man åker mycket :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 07, 2017 11:33 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
hur stor är den du har kan vi börja med? vill veta stora och lilla diametern in och ut samt vilket avgashus?

bild på grenröret?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010