Högvarvig turbo 16v b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av honda turbo »

fugazi skrev:Nu blev det lite nördigt va?
Den här videon förklarar ALLT om V-tec/MiVec/VVT å sånt där.
https://www.youtube.com/watch?v=mgDdbrMh6bo
Fattar man inte ändå, så läs kommentarerna!

Nja det där lämnade en massa och önska.. Nu vet jag inte mycket om andra system än just vtec men vtec finns i en mängd varianter. tex vtec på både insug och avgas kam samt i kombination av elektroniskt justerbart kamdrev. Det framgick inget av de i videon.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av fugazi »

Det var mera menat som ett skämt...
Variabla kammar och dylikt är ju absolut intressant, men har väldigt lite att göra med trådrubriken.

Till din amma ska du downsize:a med en 4A92 och turbo, blackadder!
Helalu-motor med variabel insugskam på 1,5 liter.
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av honda turbo »

Trådskaparen sa han ville ha nått som inte är så segt att komma igång och använda motorn till drifting. Om man ska ha en 4 cyl driftingmotor och vill klara konkuransen mot 6or och 8or så är det en vääääääldigt stor fördel med ett brett register, bra respons och en matchande växellåda.. Så bara för att man får 500hk med 1bar ladd så kan ju den motorn va helt värdelös om man har ett kort register och låda så man tappar ladd mellan växlarna.. Där har ivtec jättestor inverkan och därav även mitt tips om kompressor på honda motor.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av fugazi »

Jag säger inte att du har fel...
Men om man vill bygga på en B230 så...?
Hur många B230 (longblock, typ) går det på ett Vtec prismässigt?

Missförstå mig rätt här nu, jag är varken Volvo eller Honda-nörd...

Jag saknar fortsättningen på Jens tråd om 6A12 (--->turbo).
Vore intressant att se den med överladdning... (och ett mer "optimerat" insug /+ ev. portning, lite större ventiler o.s.v.).
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av honda turbo »

Poängen om inte det framgick va att jag tror man kommer billigare och jäsikens mycket bättre undan med en honda motor "byggd" för 500 hk då allt i prinsip är 100 gånger värre redan orginal så man slipper dyra portnings och ventiljobb etc.. rullkammar och vtec på både insug och avgas samt elektroniskt justerbart kamdrev på insug redan orginal. Det är det som är i-vtec. 99mm slag med.. Vad kostar det att få det i en volvospis? Ett 2,4 liters longblock ivtec ligger från ca 5000 vid en snabb titt på bildelsbasen. Men kanske 10 för ett friskt kortmilat objekt är mer rimligt.

Orginal flödar dessa toppar enligt nedan.
Bild
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av Oskar Johansson »

honda turbo skrev:Poängen om inte det framgick va att jag tror man kommer billigare och jäsikens mycket bättre undan med en honda motor "byggd" för 500 hk då allt i prinsip är 100 gånger värre redan orginal så man slipper dyra portnings och ventiljobb etc.. rullkammar och vtec på både insug och avgas samt elektroniskt justerbart kamdrev på insug redan orginal. Det är det som är i-vtec. 99mm slag med.. Vad kostar det att få det i en volvospis? Ett 2,4 liters longblock ivtec ligger från ca 5000 vid en snabb titt på bildelsbasen. Men kanske 10 för ett friskt kortmilat objekt är mer rimligt.

Orginal flödar dessa toppar enligt nedan.
Bild
Man måste betala för photobucket för att dela på andra sidor nu men här är bilden i alla fall

Bild
Användarvisningsbild
Jompa_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: ons aug 28, 2013 11:51 am
Ort: Karlskoga

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av Jompa_a »

Det enklaste sättet att bygga en billig och hyffsat stark driftingmotor måste väl ända vara att köpa sig en m50b25 eller en b28.
Med dom går det ju få ungerfär lika mycket hästar med standard inehåll som en ganska påkostad b230. ca 450-500hk.
En motor med större motorvolym skulle jag föredra om jag ska åka på tvären. Då slipper man ju kasta koppling så mycket. :thumbright:
Vilja och våld löser det mesta.
Om det inte löser problemet, bruka mer våld.
Går det sönder var det redan trasigt.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av johan johansson »

tycker nog att 4orna spolar bättre än 6orna.
volvo pv 53 16v
Skriv svar