Högvarvig turbo 16v b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
KrilleHaatainen
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 11, 2017 3:00 pm
Ort: Eskilstuna

Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av KrilleHaatainen »

Hej allesammans!

Går i tankarna på att bygga ny motor till nästa år! Tanken jag har är en ner strokad b230 till 2.0l, 16v topp med hyggliga kammar samt överladd med respons.

Kommer att användas inom drifting och tänker mig att en b230 är så jäkla sega att komma igång och inte spec så varv villiga, så att gå ner i volym för att hålla kolvhastigheten, siktar på att hamna runt 600hk som kommer igång snabbt! Vad tror ni är jag helt ute och cyklar eller är det vettigt tänk?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
KrilleHaatainen
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 11, 2017 3:00 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av KrilleHaatainen »

Tanken var att använda stroker kitet från acmab där man får vev o stakar, vet att man behöver mekaniska tryckare för att varva hyggligt, men troligtvis så får man väl köra med torrsump om man vill varva 8500-10000rpm eller hänger en mekanisk oljepump med då?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

låter lite konstigt att gå ned i volym i en drifting motor tycker jag? kolv hastighet är inget problem i en volvo fyra heller då man ska varva.

sen frågan om en 16v är lämpligast vid så låga effekter? jag tänker nog lite annorlunda...

det är väldigt mycket jobb och pengar att göra en 16v topp som går att varva sen är de väldigt jobbiga att skruva med om man inte är proffs.

en 8v är en enkel och bra topp för nybörjare som tål det mesta och de kostar 1/4 av vad en 16v kostar.

ett enkelt bra koncept som fungerar är oftast bättre i slutändan både gällande turbosystem och motor koncept säger jag som tävlat i över 20 år med turbo! råkar det bli pengar över i slutändan så sätt ihop en reserv bottendel och topp så kan man köra helgen efter om olyckan är framme.

mvh jens
KrilleHaatainen
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jun 11, 2017 3:00 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av KrilleHaatainen »

Det är också ett bra tänk! Självklart är det dyrare med 16v men det känns som man kan få en 16v att vara mer körbar om man jämnför med 8v, jag är ute efter att ha effekten så fort man lägger foten på gasen typ! Men tänken med 2L är att det helt åt fanders eller är det vettigare o gå upp till 2,5 och varva typ 7500-8000 någonstans?

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är nog vettigare att köpa en 86mm vev om du nu ska byta ut 80mm veven? går att varva lika mycket ändå då kolvhastigheten är låg i gämförelse mot många andra motorer.

ska du bygga toppen själv? har du byggt mekaniska tryckar 16v förut så du vet vad de innebär? inte bara dyrare mycket mer avancerat och svår/tung mekat. ta bara en sån sak som att efter dra topplocks bultarna! det kan ta +5 timmar än om du gjort det flera gånger. på en 8v tar det 10 minuter än om du är nybörjare.

jag tror inte körbarheten skiljer mellan 8v och 16v toppen. en rätt portad och kammad 8v har minst lika mycket bottenvrid som en 16v (kanske mer till och med?) men den sträcker inte ut lika bra det erkänner jag men det är inte viktigt i en drifting motor tycker jag. bara bra om vridet tunnas ur före varv stoppen slår in. jag bruka styra ned target laddtryck sista hundra varven då jag mappar drifting bilar så man inte behöver ligga på varvstopp lika hårt (dåligt för motorerna). en 8v topp är tåligare också skulle jag säga om den är rätt byggd för drifting.

mvh jens
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av ogge »

är du sugen på 2,0l och att varva så köp en 4g63 evo motor.
finns katalogsaker att köpa plus att dom går bra att varva med.
varvar 10000rpm med hydraultryckarna på min med 800+ på hjulen
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av honda turbo »

Måste det vara en volvo 4a då? Jag är insnöad på Honda och jag vet inga 4or som är bättre.. K24 som sitter i accord från 2003 och några år uppåt är 2,4 liters 4or med elektronisk justerbart kamdrev på insuget och 2 valbara kamnockar per ventilpar. 190 hk orginal och med små bolt on saker som enklare grenrör och orginal insug från typr civic, cold air intake och 3" avgas så ligger man runt 250hk. En lågvarvs nock och en högvarvs nock på kammen som ställs med typ relä. Rullvippor orginal och mekaniska lyftare orginal. 99mm i slag. Med värre kolvar stakar och cylinderfoder, kraftigare ventilfjädrar kanske mer värmetåliga ventiler lite bättre insug och grenrör så är 600hk och 9000rpm en pice of cake och med relatift hög driftsäkerhet. En bättre oljepump och bafflat oljetråg är att rekomendera. De har byggts sugmotorer på dessa på över 500 hk. En sån här accord motor ligger från ca 10 000 på demonteringen.. Kanske billigare nu.. Det var ett tag sedan jag kollade. De snurrar åt " rätt " håll med till skillnad från tidigare mindre honda motorer ur B serien så lådor kan man välja och vraka bland. De 2 liters maskinerna som sitter i civic type r från -02 klarar dehär effekterna utan kolv och vevstaksbyte. Men kör man drifting blir det hett så kolvar stakar och ventiler hade i alla fall jag bytt. Till den effektnivån du nämner hade jag nog satsat på skruvkompressor för gas responsen och vridet från låga varv. Merc racing i usa säljer satser med TVS 2300 kompressorer som ger galna dynografer utan lagg och spool att tänka på . Just my 02

Bild

Här är länken till en byggtråd. Kanske man måste vara registrerad för att se bilder.. vet ej.
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=175201

Merc racing: http://mercracing.net/
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av Erland Cox »

Senaste 8V Volvo 230 motorn med 96,5mm X 80 mm som jag och min son byggde lämnade 500 hästar vid 1 bars laddtryck.
Enklare och mer pålitlig motor än en 230 8V får man leta efter.

Erland
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av DreRacing@ »

Erland Cox skrev: Enklare och mer pålitlig motor än en 230 8V får man leta efte
kanske för att det inte fins?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av The »

Beror väl på vad man menar med enkel och pålitlig samt vilket användningsområde det rör sig om.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av honda turbo »

Ja 500 hk vid en bar är ju skit med en stor jäkla GT 55 eller nått medans det är riktigt bra med en liten turbo. Sedan vill man ju ha ett brett register och där går det inte att slå hondorna med 4 cyl. De har ofta register som en 6a med samma turbo. Vtec och VTC (elektroniskt justerbart kamdrev) bidrar ju till det. Undrar hur mycket tid och pengar man måste lägga på en volvo snurra för att ens komma i närheten. Volvo i all ära men de är gammal teknik nu.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av fugazi »

Nu blev det lite nördigt va?
Den här videon förklarar ALLT om V-tec/MiVec/VVT å sånt där.
https://www.youtube.com/watch?v=mgDdbrMh6bo
Fattar man inte ändå, så läs kommentarerna!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Inlägg av blackadder »

Fan också! Nu blev man ju sugen på en sån i Amazonen. Jag som precis hade kommit överens med mig själv att det räcker med B20 med MS...
Hoppas det går över innan hösten...

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skriv svar