Sida 1 av 2

Högvarvig turbo 16v b230

Postat: sön jun 11, 2017 3:09 pm
av KrilleHaatainen
Hej allesammans!

Går i tankarna på att bygga ny motor till nästa år! Tanken jag har är en ner strokad b230 till 2.0l, 16v topp med hyggliga kammar samt överladd med respons.

Kommer att användas inom drifting och tänker mig att en b230 är så jäkla sega att komma igång och inte spec så varv villiga, så att gå ner i volym för att hålla kolvhastigheten, siktar på att hamna runt 600hk som kommer igång snabbt! Vad tror ni är jag helt ute och cyklar eller är det vettigt tänk?

Postat: sön jun 11, 2017 5:13 pm
av Big Al
-

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: sön jun 11, 2017 5:35 pm
av KrilleHaatainen
Tanken var att använda stroker kitet från acmab där man får vev o stakar, vet att man behöver mekaniska tryckare för att varva hyggligt, men troligtvis så får man väl köra med torrsump om man vill varva 8500-10000rpm eller hänger en mekanisk oljepump med då?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Postat: sön jun 11, 2017 5:37 pm
av Big Al
-

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: sön jun 11, 2017 5:57 pm
av Jens Gustavsson
låter lite konstigt att gå ned i volym i en drifting motor tycker jag? kolv hastighet är inget problem i en volvo fyra heller då man ska varva.

sen frågan om en 16v är lämpligast vid så låga effekter? jag tänker nog lite annorlunda...

det är väldigt mycket jobb och pengar att göra en 16v topp som går att varva sen är de väldigt jobbiga att skruva med om man inte är proffs.

en 8v är en enkel och bra topp för nybörjare som tål det mesta och de kostar 1/4 av vad en 16v kostar.

ett enkelt bra koncept som fungerar är oftast bättre i slutändan både gällande turbosystem och motor koncept säger jag som tävlat i över 20 år med turbo! råkar det bli pengar över i slutändan så sätt ihop en reserv bottendel och topp så kan man köra helgen efter om olyckan är framme.

mvh jens

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: sön jun 11, 2017 6:44 pm
av KrilleHaatainen
Det är också ett bra tänk! Självklart är det dyrare med 16v men det känns som man kan få en 16v att vara mer körbar om man jämnför med 8v, jag är ute efter att ha effekten så fort man lägger foten på gasen typ! Men tänken med 2L är att det helt åt fanders eller är det vettigare o gå upp till 2,5 och varva typ 7500-8000 någonstans?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: sön jun 11, 2017 7:17 pm
av Jens Gustavsson
ja det är nog vettigare att köpa en 86mm vev om du nu ska byta ut 80mm veven? går att varva lika mycket ändå då kolvhastigheten är låg i gämförelse mot många andra motorer.

ska du bygga toppen själv? har du byggt mekaniska tryckar 16v förut så du vet vad de innebär? inte bara dyrare mycket mer avancerat och svår/tung mekat. ta bara en sån sak som att efter dra topplocks bultarna! det kan ta +5 timmar än om du gjort det flera gånger. på en 8v tar det 10 minuter än om du är nybörjare.

jag tror inte körbarheten skiljer mellan 8v och 16v toppen. en rätt portad och kammad 8v har minst lika mycket bottenvrid som en 16v (kanske mer till och med?) men den sträcker inte ut lika bra det erkänner jag men det är inte viktigt i en drifting motor tycker jag. bara bra om vridet tunnas ur före varv stoppen slår in. jag bruka styra ned target laddtryck sista hundra varven då jag mappar drifting bilar så man inte behöver ligga på varvstopp lika hårt (dåligt för motorerna). en 8v topp är tåligare också skulle jag säga om den är rätt byggd för drifting.

mvh jens

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: tor jun 15, 2017 6:55 am
av ogge
är du sugen på 2,0l och att varva så köp en 4g63 evo motor.
finns katalogsaker att köpa plus att dom går bra att varva med.
varvar 10000rpm med hydraultryckarna på min med 800+ på hjulen

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: fre jun 16, 2017 8:15 pm
av honda turbo
Måste det vara en volvo 4a då? Jag är insnöad på Honda och jag vet inga 4or som är bättre.. K24 som sitter i accord från 2003 och några år uppåt är 2,4 liters 4or med elektronisk justerbart kamdrev på insuget och 2 valbara kamnockar per ventilpar. 190 hk orginal och med små bolt on saker som enklare grenrör och orginal insug från typr civic, cold air intake och 3" avgas så ligger man runt 250hk. En lågvarvs nock och en högvarvs nock på kammen som ställs med typ relä. Rullvippor orginal och mekaniska lyftare orginal. 99mm i slag. Med värre kolvar stakar och cylinderfoder, kraftigare ventilfjädrar kanske mer värmetåliga ventiler lite bättre insug och grenrör så är 600hk och 9000rpm en pice of cake och med relatift hög driftsäkerhet. En bättre oljepump och bafflat oljetråg är att rekomendera. De har byggts sugmotorer på dessa på över 500 hk. En sån här accord motor ligger från ca 10 000 på demonteringen.. Kanske billigare nu.. Det var ett tag sedan jag kollade. De snurrar åt " rätt " håll med till skillnad från tidigare mindre honda motorer ur B serien så lådor kan man välja och vraka bland. De 2 liters maskinerna som sitter i civic type r från -02 klarar dehär effekterna utan kolv och vevstaksbyte. Men kör man drifting blir det hett så kolvar stakar och ventiler hade i alla fall jag bytt. Till den effektnivån du nämner hade jag nog satsat på skruvkompressor för gas responsen och vridet från låga varv. Merc racing i usa säljer satser med TVS 2300 kompressorer som ger galna dynografer utan lagg och spool att tänka på . Just my 02

Bild

Här är länken till en byggtråd. Kanske man måste vara registrerad för att se bilder.. vet ej.
http://www.k20a.org/forum/showthread.php?t=175201

Merc racing: http://mercracing.net/

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: fre jun 16, 2017 11:46 pm
av Erland Cox
Senaste 8V Volvo 230 motorn med 96,5mm X 80 mm som jag och min son byggde lämnade 500 hästar vid 1 bars laddtryck.
Enklare och mer pålitlig motor än en 230 8V får man leta efter.

Erland

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: lör jun 17, 2017 10:09 am
av DreRacing@
Erland Cox skrev: Enklare och mer pålitlig motor än en 230 8V får man leta efte
kanske för att det inte fins?

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: lör jun 17, 2017 6:29 pm
av The
Beror väl på vad man menar med enkel och pålitlig samt vilket användningsområde det rör sig om.

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: tis jun 20, 2017 11:47 am
av honda turbo
Ja 500 hk vid en bar är ju skit med en stor jäkla GT 55 eller nått medans det är riktigt bra med en liten turbo. Sedan vill man ju ha ett brett register och där går det inte att slå hondorna med 4 cyl. De har ofta register som en 6a med samma turbo. Vtec och VTC (elektroniskt justerbart kamdrev) bidrar ju till det. Undrar hur mycket tid och pengar man måste lägga på en volvo snurra för att ens komma i närheten. Volvo i all ära men de är gammal teknik nu.

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: ons jun 21, 2017 8:38 pm
av fugazi
Nu blev det lite nördigt va?
Den här videon förklarar ALLT om V-tec/MiVec/VVT å sånt där.
https://www.youtube.com/watch?v=mgDdbrMh6bo
Fattar man inte ändå, så läs kommentarerna!

Re: Högvarvig turbo 16v b230

Postat: tor jun 22, 2017 8:40 pm
av blackadder
Fan också! Nu blev man ju sugen på en sån i Amazonen. Jag som precis hade kommit överens med mig själv att det räcker med B20 med MS...
Hoppas det går över innan hösten...

Skickat från min D5503 via Tapatalk