B230fk med m90 i Volvo 142 1974?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

B230fk med m90 i Volvo 142 1974?

Inlägg av niklas117 »

Hej Har en 142 års 1974 som jag vill klämma i en b230fk eller ft i. Har läst på alla forum jag hittar o kollat igenom andra byggen med B230/b23 i 140 men har några frågor som jag inte fick genom dessa trådar.

Först m90 i 140in att få plats med den kan jag lösa men det jag funderar på är hur jag gör med hastighetsmätaren?? Går det ens? Har hört att m45 eller va de m47 som hade vajer till lådan? Är det bättre o köra med de då, m90 håller ju bättre annars, då motorn nog kommer trimmas senare.

Följfrågan på de är kardanen då jag kommer behöva mixtra ihop två för att de ska passa iallafall med m90 låda, men hur gör jag de? inte bara o kapa o svetsa, är ju känsligt om det blir obalans så hur gör man för att få ihop kardanen, bilder uppskattas om någon har :)

Sedan elen har hört att de kan vara smidigare att ta megasquirt för att koppla ihop el från motor till bil, man får väl sitta med elscheman o mixtra ihop men om någon har något man ska tänka på eller liknande :)

Även hört lite om pedalerna behöver man byta dem? Eller kan man ha org?

Och sido fråga hur mycket hänger en 140 bakaxel med? Vad bör man byta till framöver om man vill ha något som håller bättre?

Hoppas det finns några med kunskap om detta tack på förhand!! :D
totaltpantad
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: ons aug 05, 2015 11:42 am
Ort: Halmstad

Re: B230fk med m90 i Volvo 142 1974?

Inlägg av totaltpantad »

M45 och tidiga M46 / M47 har vajer. M90 klarar ju mer effekt om du ska trimma. Vill du åka M90 så ta bakaxeln ifrån en 740 / 940 så har du hastighetsmätarsignalen där.

Eftersom att det är en 74a så sitter där den grova kardanen så främre kardan från 740 / 940 kan passa. Annars får du bygga om.

240 LH 2.4 motorhärva och original boxarna är ett enkelt alternativ då motorhärvan inte sitter ihop med resten av kabelstammen.

Pedalerna behöver du inte byta.

Är ingen expert så någon kanske har en rättning att tillägga :)
Martin Gustavsson
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B230fk med m90 i Volvo 142 1974?

Inlägg av Steve »

Bakaxel från en nyare 240 blir bättre än från en 740(den är smalare)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: B230fk med m90 i Volvo 142 1974?

Inlägg av niklas117 »

Okej tack för svaren blir nog att börja med m46, sen ta m90 när man börjar trimma mer :)
Skriv svar