Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis sep 19, 2017 12:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: NHRA stock eliminator 283
InläggPostat: mån jun 12, 2017 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 500
Tjena, snubbllade över denna artikel i andra sammanhang:

http://www.hotrod.com/articles/1209em-n ... 283-chevy/

Läser man artikeln och tänker på vad man normalt gör med dessa motorer för att komma i närheten av den här effekten så undrar man ju lite vad som ligger bakom här?
Är det någon som har lite insiderinformation, eller är alltihop med dessa motorer mygel och det handlar om att fuska utan att bli upptäckt?
Blir bara nyfiken då det känns som en rätt extrem motor för att vara så "liten" (med amerikanska mått).

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 12, 2017 8:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 508
Ort: Ljusdal
Det svävar nog i gränslandet mellan fusk och innovativt tänkande :hihi:
Jag tror livslängden är högst begränsad.
Det sägs att de åker trumbromsar för de har minst "drag" och fettet i hjullagren är bytt till ATF olja mm.
Kamaxlar där lyftaren slungas av nocken för högre lyft...
Original topplock... fast de kanske inte skulle klara en Kol-14 datering så att säga...
Nu är jag inget proffs på detta, bara sånt jag sett och hört, kan ha helt fel så kommentera gärna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 7:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20311
Ort: Tomterna/sävar
det är inga konstigheter egentligen bara lus läsa reglerna och sen jobba hårt med detaljer! alla bäckar små!

reglerna är ganska fria på vissa områden det är inte så mycket standard som en del tror. drivlinan är fin också :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 8:04 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Jobbar man lite med miniräknaren så blir man inte ett dugg imponerad.
Prestandan är att jämföra rakt av med en Volvo Original Cup motor och då är Volvon helt spik original medan Chevan har vassare kamaxel (lägre lyft men mycket mer duration) , lätt portade toppar, trimkolvar och stakar, moddad oljepump mm.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 8:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8791
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Fast nu är ju inte volvo originalcupens favorit kam så speciellt tam va? 272 i angiven duration, ventilspelsdur? (googlade lite: Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut)
De fick inte porta vad jag förstod, utan det är 'lika' som volvocup, mycket utveckling bakom ventiljobbet.

Det som dock var lite intressant var vad jag tror jag förstod rätt, de hade bara några tiondelars arbetsområde i lyftarna.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 9:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1343
Ort: Vällingby
Kod:
BLOCK – 305 GM BOW TIE
CRANKSHAFT – BULLET GM
CONNECTING RODS – MANLEY 5.7-INCH SMALL JOURNAL
CYLINDER HEADS – GM IRON NO. 520T


Vad är det som gör den till en 283":a?
Satt det 520T på 283:orna?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 9:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8791
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
borr och slag gjorde väl 293cui?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 13, 2017 10:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Kadett4wd skrev:
Fast nu är ju inte volvo originalcupens favorit kam så speciellt tam va? 272 i angiven duration, ventilspelsdur? (googlade lite: Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut)
De fick inte porta vad jag förstod, utan det är 'lika' som volvocup, mycket utveckling bakom ventiljobbet.

Det som dock var lite intressant var vad jag tror jag förstod rätt, de hade bara några tiondelars arbetsområde i lyftarna.


H-kammen är inte så vass. Det måste vara nollyft-siffror isf.
Har bara en K-kam hemma att mäta på. Om någon har en H-kam kan de väl sätta upp den med indikatorklocka och gradskiva och mäta vad 0,050"-durationen är.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 4:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8791
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Antingen lyft utan spel eller med spel.
Den är aningen vassare än K kammen som ska ha dessa värden:

266/267 @ .020"
237/236 @ .050"
111.7 LSA
14.2 Overlap
11.88mm Lift (.468")

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 9:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 393
Ort: lycksele
H kammen har
301gr/0,3mm
285gr/0,4mm
248gr/1mm
243gr/1,27mm
Lyft 12mm
Lsa 109gr
Ca dom graderna iaf osäker på hur noga den var mätad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 14, 2017 3:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Fortfarande stor skillnad till 256/260 @ 0,050"
Lyftet är 10,1mm jmf med 12,0/11,9. Vet inte hur mycket de tar ut varandra, men duration funkar mycket bättre än lyft om toppen flödar dåligt.

I övrigt är de väldigt jämförbara:
Insugsventil 44mm på bägge
Avgasventil 35mm på Volvo, 38mm på Cheva
Cylindervolym 579cc på Volvo, 600cc på Cheva
Kompression 10,5 på Volvo, 10,6 på Cheva (beroende på hur modig med squishspalt man är)
Kolvringar Original traktor 1,75/2,0/4,0 på Volvo, Total Seal low-tension raceringar med 1,2mm topring på Cheva.
Kolvar Original Mahle på Volvo (finns både smidda och gjutna), Smidda Ross eftermarknads på Cheva
Vevstakar Original Bofors M-stakar på Volvo, Manley "Small journal" på Cheva
Headers Original gjuten limpa på Volvo, Dennis Reeves stepped headers på Cheva
Bränsle Blyfri 98 macksoppa på Volvo (enl reglemente), VP C-11 på Cheva

373hp@6500 på 4,8 liter blir ca 78 hp/l
Voc-bilar brukar ha runt 165-170hp på 2,3 liter, vilket blir ca 72-74 hp/l

Jag tyckte iaf det var intressant att jämföra denna superextrema närmst heligt trimmade motor med nåt som ligger lite närmre mina domäner, och då falnade regnbågen lite....

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 5:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 500
Min thunderace 1000cc har 145 literhästar, det är också asmycket jämfört med dessa dinosaurier du pekar på.

Skillnaden, och det man (kanske?) bör titta på är väl mer vad motorerna producerar i vanliga fall? En 350 med 370hk (i bänk, inte gissade) är en helt ok gatmotor och har en hel del uppdateringar jämfört med vad som verkar tillåtet i stock, så därav frågan.
Man kan ju även kolla på den procentuella ökningen från original om man tycker sånt är intressant, litereeffekt är aldrig något som varit en amerikansk paradgren.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 6:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8791
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Spelar ingen roll om regnbågen falnat.
raggarbilen är snabbare ;)

Och det var väl egentligen det allt handlade om?
att vara snabb.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 6:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8791
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
CÅ skrev:
H kammen har
301gr/0,3mm
285gr/0,4mm
248gr/1mm
243gr/1,27mm
Lyft 12mm
Lsa 109gr
Ca dom graderna iaf osäker på hur noga den var mätad



Tycker det verkar vara en fin turbokam för effekter mot 550-600hk

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 15, 2017 8:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
För en motorbyggare är det alltid intressant att jämföra fram och tillbaka för att veta var man står på stegen i utveckling.
Litereffekt är ett utmärkt redskap i den jämförelsen. Vet ni nåt bättre redskap så lyssnar jag gärna!

Trots mer än dubbla effekten tror jag verkligen inte att raggarbilen är snabbare än 240n i skogen!!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010