Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 1:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön jun 18, 2017 7:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
MVA-Productions skrev:
Är själv väldigt imponerad över Biltemas högeffekts spole. Vi brukar få problem med misständningar runt 1,3 bar på våra bilar trots knackade stift! Med Biltema spolen har vi som mest laddat 1,8-1,9 helt utan problem.


Har också länge hört att den är bra, men inga specs på den finns att läsa?
Använder ni samma "drivsystem" som till originalspolen och uppnår så bra resultat?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 18, 2017 7:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 198
Ort: Österlen/Skåne
Thunderbo1t skrev:
Vad kom dom fram till i norska tråden, MSD6 och HVC spole?

Ja vad jag förstod så... Men det är ju helt andra doningar än spolen jag frågade om.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 18, 2017 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 270
Ort: Ulricehamn
Ja vi har kört dom med både megasquirt (boxens egna drivsteg) och lh2.4 med std drivsteg. 1,8 bar med bägge systemen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 3:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Truls_Nordahl skrev:
Jaha där ser man... Tusen tack för länken Baxman! :thumbright:

Värsågod.

Som du ser er det der ett "RS 1000 spesial" opplegg. I stedet for å slöse bort pengene på ett tach adapter, så beholder man den originale coilen og kobler den sammen med MSD coilen med en "Nascar" coil selector. Resultatet snakker for seg selv. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 3:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Steve skrev:
Baxman skrev:
Du har ikke fått noen gode råd fra noen med praktisk erfaring. :) Se heller post #48 her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topi ... /page-3?hl


Har han inte?

Den förste bilen jeg trimmet var en Volvo 242 med B19AT. Jeg lärte tidlig hva ett veikt tenningsanlegg gjör og har siden gått for overkill. Flere jeg kjenner har valgt å fölge etter med f.eks Accel Ultracoil og 2 kanals paralellkoblede tennsteg.
Siste eksempel er en som har B230 med portet og planet topp, KG8 kam osv osv. Klarte 158 HP NAV i dynapak og kjörer 9,4 sek. 201 M. Han har MSD6 med Blaster SS coil og har ikke hatt noen problemer. Tro det eller ei, men han kjörer med de samme NGK BP8ES pluggene som han startet motoren opp på for 2 år siden. Nå helt nylig fikk han höre om noen mente at han hadde slöst bort penger på å oppgradere tenningsanlegget og at det originale var godt nok. På morro fjernet han MSD anlegget og satt på Volvo orginalt. Han begynte bare å le å riste på hodet. Ikke rart at alle på folkrace med orginale tenningsalegg har så mye problemer her lokalt. ;)

https://www.youtube.com/watch?v=HtB5Trx ... Sg&index=2


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 5:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Accel Ultracoil og 2 kanals paralellkoblede tennsteg.

Två original tändsteg körs parallellt till en tändspole?!?!?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 198
Ort: Österlen/Skåne
Ja jag får kolla närmare på detta innan jag beställer grejer.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88
Alutech raceparts


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
mens andre aldri har noen problemer med original coil og 2 bar i ladd


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 19, 2017 8:21 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4932
Ort: Lykksällä
Kompisen har en B230FT med 16v-topp. Beggad fördelare, beggade tändkablar från FT:n och original tändspole(troligen från -94). Började misstända över 1,7 bar där den gav 445whp. Har gått 6.9 på 201 oklistrat med mindre effekt. Visserligen ett MS1 och inte original motorstyrning

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 11:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Thunderbo1t skrev:
Accel Ultracoil og 2 kanals paralellkoblede tennsteg.

Två original tändsteg körs parallellt till en tändspole?!?!?

Du reagerte på den ja? :)

Det er helt korrekt og det fungerer underbart for eierene. Om det fungerer mer underbart enn vanskelig å si, for de har ingen problemer, overhodet. Lett oppstart, jevn tomgang, veldig lang levetid på tennpluggene, ingen tenningsfusk selv med billige BCR8ES plugger, 0,8 mm åpning og 1,8 BAR ladetrykk med ned til 3 grader F.Ö.D tenning. :) Jeg forteller bare hva som funker for oss. :)

Vi har også en som kjörer orginalt tenningsalegg og sverger til det da han har den raskeste bilen. :) Må lette tennpluggenhetten ved oppstart for ikke å sprenge tennplugger, ;) (Kun de gamle husker dette trickset) kan ikke röre gasspedalen ved oppstart fra kald da han sprenger tennplugger, MÅ kjöre dyre championplugger, MÅ kjöre 0,25 til maks 0,30 mm tennpluggåpning, gir dårlig oppstart og stygg og ujevn tomgang osv osv. Lader 2,5-2,6 BAR og bilen går godt.

Selvsagt kan man si at han:"aldri har noen problemer med original coil og 2 bar i ladd.", men jeg mener at ting kunne blitt svärt mye bedre med relativt enkle oppgraderinger. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 11:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Steve skrev:
Kompisen har en B230FT med 16v-topp. Beggad fördelare, beggade tändkablar från FT:n och original tändspole(troligen från -94). Började misstända över 1,7 bar där den gav 445whp. Har gått 6.9 på 201 oklistrat med mindre effekt. Visserligen ett MS1 och inte original motorstyrning

Joda, hvis man bare tenker på om ett originalt tenningsanlegg klarer en gitt motoreffekt, så er svaret ja, det gjör det. Juster tennpluggåpningen til 0,3 mm og det fungerer helt fint, på full gass. Vi har gjort dette i åresvis, ingen problem.

Med ett kraftig tenningsanlegg så kan man kjöre gode, men billige, tradisjonelle kobbercore tennplugger med gode kjöleegenskaper og fin pris. Man blir belönnet med på mange forskjellige måter. Jeg kjenner ikke til NOEN som har oppgradert tenningsanlegget på en riktig måte som har sagt at dette var bortkastet eller unödvendig. Tvert imot har ALLE värt fornöyd og fortsetter å oppgradere når de bytter biler.

Jeg synes at det virker som at de som sier at oppgradert tenningsanlegg ikke er nödvendig er de som ikke har forsökt dette selv. De er fornöyd med de resultatene der har selv med orginale tenningsanlegg om mener at dette er godt nok. De er da sikker i sin sak pga alt de ikke vet. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 2:18 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4932
Ort: Lykksällä
Vad skulle ha blivit bättre på den i mitt exempel? (förutom att han skulle ha kunnat ladda mer då)
Den startar alltid. Körs på E85 både på isen på vintern och gata på sommaren. Har aldrig bytt ett tändstift och tändstiften är vanliga BR7ES för typ 50:- styck

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 2:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 885
Ort: Flisa, norge
Baxman skrev:
Thunderbo1t skrev:
Accel Ultracoil og 2 kanals paralellkoblede tennsteg.

Två original tändsteg körs parallellt till en tändspole?!?!?

Du reagerte på den ja? :)

Det er helt korrekt og det fungerer underbart for eierene. Om det fungerer mer underbart enn vanskelig å si, for de har ingen problemer, overhodet. Lett oppstart, jevn tomgang, veldig lang levetid på tennpluggene, ingen tenningsfusk selv med billige BCR8ES plugger, 0,8 mm åpning og 1,8 BAR ladetrykk med ned til 3 grader F.Ö.D tenning. :) Jeg forteller bare hva som funker for oss. :)

Vi har også en som kjörer orginalt tenningsalegg og sverger til det da han har den raskeste bilen. :) Må lette tennpluggenhetten ved oppstart for ikke å sprenge tennplugger, ;) (Kun de gamle husker dette trickset) kan ikke röre gasspedalen ved oppstart fra kald da han sprenger tennplugger, MÅ kjöre dyre championplugger, MÅ kjöre 0,25 til maks 0,30 mm tennpluggåpning, gir dårlig oppstart og stygg og ujevn tomgang osv osv. Lader 2,5-2,6 BAR og bilen går godt.

Selvsagt kan man si at han:"aldri har noen problemer med original coil og 2 bar i ladd.", men jeg mener at ting kunne blitt svärt mye bedre med relativt enkle oppgraderinger. :)


han hadde tydeligvis problemer. jeg har aldri problemer med Dre-Ecu (V3040P tenningsutganger) og original coil. Kjører billige (og best) NGK bcpr7es med 0.7 i åpning. 3ms ladetid på coilen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 5:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Steve skrev:
Vad skulle ha blivit bättre på den i mitt exempel? (förutom att han skulle ha kunnat ladda mer då)
Den startar alltid. Körs på E85 både på isen på vintern och gata på sommaren. Har aldrig bytt ett tändstift och tändstiften är vanliga BR7ES för typ 50:- styck


Flott at det funker for deg. :) Folk rundt her, inkl. meg har forsökt det samme med motsatt resultat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jun 20, 2017 5:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
DreRacing@ skrev:
han hadde tydeligvis problemer. jeg har aldri problemer med Dre-Ecu (V3040P tenningsutganger) og original coil. Kjører billige (og best) NGK bcpr7es med 0.7 i åpning. 3ms ladetid på coilen.

Han synes ikke selv at dette er ett stort problem og fraråder alle fra å oppgradere tenningsaleggene sine. Microsquirt eller Megasquirt i en annen kasse, ikke sant? De har sine egne fordeler og ulemper. Ser ikke at det er relevant for tenningsanlegget som jeg regner som eksternt fra motorstyringen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010