Skenande laddtryck M50!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av mattias »

Du kommer få bygga om grenröret eller skaffa en mindre turbo som bygger mer mottryck så wastegaten får det lättare att "kortsluta" grenröret.
kickassford skrev:EDIT: hm.. Läste i nåt inlägg av mattias att en "smart" strob kan man inte ha i tvåtaktsläge för att visa 0 grader för att den "gissade" nollan och att den kunde drifta med varv men nu strobbade jag ju mot 10 grader.
Då läste du nog fel, man _måste_ ha den i tvåtakts-läge för att "blinket" inte ska drifta när man kör wasted spark.

Alla 6 cyl motorer från BMW har samma trigger-inställningar (kan vara förskjuten en cylinder, t.ex M50 vs M50 VANOS). Så du behöver bara jämföra med andra. Jag skickade väl en config till dig, så den borde stämt bra från början +/- 1 grad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Jo jag kör med din config, tack för den.
jag försöker bara (hoppas) hitta nåt alternativ till att riva lös grenröret men det kommer väl sluta med det är jag rädd.


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=56189
mattias skrev:En smart strob måste ställa i 4-taktsläge så den inte "gissar" nollan fel, är den i 2-taktsläge kommer den att drifta iväg när du ökar varvtalet.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av Steve »

Svetsa WG direkt i avgashuset är ju populärt :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Ja det är ett alternativ, ska kolla på det men det är inte direkt mkt plats att leka med. Sen har jag börjat tvivla lite på om turbon nästan är i största laget rent allmänt.
- Full gas spar tid
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Nja, blir det inte motsatt effekt då med sen tändning?
Hade den stannnat vid runt 1,5 bar så hade de fått vara men det blir betydligt högre än så och eftersom motorn är oöppnad vill jag inte köra så.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Ikväll slet jag bort downpipe, turbo, wg och började slipa inuti kollektorn, bort med spetsarna och rundade till så mkt ja vågade/kunde, spetsarna gick nästa förbi wg-anslutningen.
Kapade bort wg-röret på downpipen och fulsvetsade dit ett täcklock.
Kapade bort wgröret till kollektorn, fasade befintlig anslutning så mkt det gick och sprätte fast ett 64mm rör som slutar vid framvagnsbalken och ut o gasa.

Full gas från 2000rpm 3an o 4an, passerar 100kpa vid ca 3500rpm och laddtrycket ökar med varvet, när varvstoppen hoppar in på 7200rpm så har jag ett absoluttryck på 180kpa.
Det får duga, får nog bygga ett nytt grenrör om man vill ha ännu lägre men de skiter ja i.

Det verkar flåsa på bra i dom här motorerna när man har såpass mkt laddtryck trots ett 2,5" öppet rör i kollektorn.

Då är det bara att riva bort skiten och bygga om det seriöst och dit med en BRA wg. Nån rekomendation?

Jaja tog nå bilder iaf på eländet men det syns inte hur mkt jag slipade ser jag.

Före:
Bild

Efter:
Bild

Wg-röret:
Bild
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av mattias »

I den tråden jag skrev om tändinställning så var det inte tänkt med wasted spark, så mitt råd gäller i den tråden och omvänt här.
kickassford skrev:Det verkar flåsa på bra i dom här motorerna när man har såpass mkt laddtryck trots ett 2,5" öppet rör i kollektorn.
Man kan ju se det från ett annat perspektiv också, att det är inte ett bra konstruerat grenrör om man vill köra med kontrollerbart laddtryck. ;)

Har din S360 twin-entry så skulle jag försöka göra det bästa av situationen och bygga två 3-1 grenrör och försöka rymma wastegate på bästa sätt. Om möjligt luta upp motorn för att vinna några centimeter först.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Jaha, okej. Ja strobben gav hursomhelst inget utslag i fyrtaktsläge så det var väl tur det då.

Nä turbon har single entry.
Att laddtrycket nu skenar till 0,8 bar är godtagbart, hade väl tänkt hålla mig runt 1-1,2 bar nu medans motorn är oöppnad.
Blir det nåt grenrörsbygge i framtiden så blir det 3-1 twin entry grenrör med dubbla wg-anslutningar i flödesriktningen.

Ja nu när jag fått lite kläm på detta så vore det nice att få den mappad, du kan väl höra av dig när du har möjlighet Mattias.
- Full gas spar tid
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av JoBy »

kickassford skrev:Tryck/vacumslang till wg är tagit från insugets ena originalvacumnippel, dvs efter spjället. Har ingen anslutning på kompressorkåpan.
Samma slang förgrenar sig till dumpen och en extern laddtrycksmätare.
Inte för att det påverkar skenande lattryck, men eftersom du skriver så antar jag att du vet att det egentligen är felkopplat.
WG bör styras med tryck före spjället eftersom turbon annars laddar onödigt hårt på halvgas.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 327
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Skenande laddtryck M50!

Inlägg av kickassford »

Nja jag vet att det egentligen är rätt kopplat? Haha nä men seriöst så blev det bara så för att ja inte har nån nippel på kompressorhuset och har sett att det här är ännu en omtvistad fråga. Vissa tycker insuget är bättre och vissa säger turbon..
- Full gas spar tid
Skriv svar