Sida 1 av 2

Skenande laddtryck M50!

Postat: mån jun 19, 2017 9:17 pm
av kickassford
Har ett knepigt dilemma.
Kör med 60mm kina wastegate med 0,5 bar fjäder och med enbart undersidan på membranet inkopplat och övre nippeln öppen får jag 0,55 bar i laddtryck vilket ju är precis om det ska MEN när jag har kopplat in mottryckstyrning med regulator så kan jag inte ställa lägre laddtryck än 0,9 bar,

Har kopplat exakt såhär med en 0-3,5 bars regulator:

Bild

Re: Problem med reglera laddtrycket med mottryck

Postat: sön jun 25, 2017 3:24 am
av kickassford
Ingen som har nån kommentar?
Är detta vad man kan vänta sig?
Isf kanske man kopplar in en MAC ventil istället?

Re: Problem med reglera laddtrycket med mottryck

Postat: sön jun 25, 2017 5:51 pm
av David V
Om slangen från regulatorn jobbar mot ett slutet, tätt system, vad händer med då med trycket om wastegaten börjar öppna? Det skapas kanske ett högre tryck när membranet rör sig som inte regulatorn hinner eller ens kan göra sig av med?

Regulatorn kanske bara kan släppa på ett visst flöde, inte ventilera bort. Testa att göra ett läckage på kretsen så regulatorn får hjälp att sänka trycket. Inte för stort bara så regulatorn inte klarar att ändå få upp trycket.

/David

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 1:37 pm
av kickassford
Glöm det här med mottrycksregleringen tills vidare.
Över 5000 rpm så sticker laddet iväg över 1,5bar (har satt spärren där nu) oavsett om jag kör med mottryck eller inte, ända skillnaden är att laddet kommer snabbare med mottryck.

Har ett ppf grenrör, en 60mm kina wg (den nyare "förbättrade" från H2M) 48mm rör till wg och 52mm rör från wg in i downpipen.
3,5" avgas hela vägen med en apple fullflödesdämpare längst bak.
Switzer/BW s360 turbo.

Slipade in wg-ventilen så den är 100% tät, putsade/polerade ventilskaftet och kontrollerade att den öppnade helt, satte i den svagaste fjädern som medföljde (0,5bar) och provtryckte utan läckage innan montering.

Utan mottryck har jag 0,5bar från 3000rpm till ca 1bar vid 5000rpm sen skenar det.
Med mottryck har jag ca 0,8-0,9bar vid 3000rpm upp till 5000rpm och skenar sen.

Tror inte grenrör/wg-rören är problemet.
Kan det bero på tändning/ve mappen?

25 grader / lambda 0,95 vid 100kpa absoluttryck,
19 grader / lambda 0,85 vid 150kpa,
15 grader / lambda 0,8 vid 200kpa och
14 grader / lambda 0,75 över det.

Vet inte hur högt man vågar gå på med tändning på en helt original m50 men har ökat kurvan några grader nu.

Börjar gå så fort att gatmappa men en sak jag noterade såhär i efterhand är att jag sällan ligger över ca 65-70% tps vid fullt ladd.

Tryck/vacumslang till wg är tagit från insugets ena originalvacumnippel, dvs efter spjället. Har ingen anslutning på kompressorkåpan.
Samma slang förgrenar sig till dumpen och en extern laddtrycksmätare.

Ös på med tips, vill få ordning på detta innan en riktig mappning blir gjord.

Ska man slipa bort styrningen till wg ventilen så den öppnar ännu mer, och/eller slipa ner skaftet så det glappar lite?
Den här wg:n har nån slags nylon/plast bussning som tätar skaftet, kanske den nyper vid värme?
Dra på mer tändning/snåla in på bränslet?

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 2:41 pm
av AndreasOstman
Läste förut att en hade problem med ppfs grenrör.
Det skenade på höga varv.
Hur ser ditt grenrör ut? Är hålet för wg 90 grader ut från kollektorn på ditt oxå?

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 2:45 pm
av kickassford
Ja precis, men det är ju många som kör såhär utan problem också.

Bild


Bild

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 9:52 pm
av mauser240
kickassford skrev:Ja precis, men det är ju många som kör såhär utan problem också.
Sköt dig själv, skit i dom andra.

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 10:49 pm
av
Varför har så många av dina inlägg en så sur och hatisk ton mauser240? Är det nödvändigt och svara om du inte hjälper någon jag trodde det har det ett forum var till för... (även om det gått goggla sig till)
Om lösningen på wg fungerar eller inte beror till stor del på turbon får man nog mycket luft/avgaser igenom wg,n fungerar det om inte skenar laddtrycket dvs en effektivare turbo med lägre avgasmottryck behöver en lättare väg för avgaserna.
Prova köra utan fjäder i wg,n skenar trycket då också på högre varv måste grenröret eller möjligen wg,n ändras för gaserna går heldre igenom turbon än wg,n oavsett.

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: lör jul 01, 2017 11:39 pm
av fugazi
Det är inte alltid lätt att läsa in vad nån menar med vad den skriver...
Man KAN läsa det så som du gjort CÅ, men man behöver inte det.

mauser240 skulle kunna mena att:
Ta hand om din setup och jämför inte med andra som förmodligen skiljer sig på flera punkter trots att det finns flera liknelser.

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 11:24 am
av mauser240
CÅ skrev:Varför har så många av dina inlägg en så sur och hatisk ton mauser240? Är det nödvändigt och svara om du inte hjälper någon jag trodde det har det ett forum var till för... (även om det gått goggla sig till)
Om lösningen på wg fungerar eller inte beror till stor del på turbon får man nog mycket luft/avgaser igenom wg,n fungerar det om inte skenar laddtrycket dvs en effektivare turbo med lägre avgasmottryck behöver en lättare väg för avgaserna.
Prova köra utan fjäder i wg,n skenar trycket då också på högre varv måste grenröret eller möjligen wg,n ändras för gaserna går heldre igenom turbon än wg,n oavsett.
Vilka andra inlägg syftar du på?

För mig är det uppenbart att laddtrycket skenar eftersom otillräckligt med avgaser hittar ut genom WG. Som fugazi skriver menar jag att det är onödigt att snöa in sig på nåt som inte funkar bara för att det funkar för nån annan med annan setup.

Ibland blir jag lite småsur när folk frågar efter hjälp men inte tar emot den hjälp som fås, är säkra på saker som är fel, inte orkar svara på enkla frågor, inte orka googla den enklaste saken, o.s.v.

Som du skriver så är forumet till för att hjälpa varandra och ibland tar jag t.o.m. steget längre och försöker få den rådfrågande att förstå sambandet och räkna ut svaret själv istället för att bara lägga svaret i handen.

Om jag sätter den sidan till kan även jag sätta mig ner och googla fram svar åt andra, det händer det med. Eller räkna ut nåt med kalkylatorn som en annan inte klarar av (inte vill lära sig), eller så.

Det är sällan jag gör ett inlägg som förstör mer än tillför. Åtminstone enligt min uppfattning.

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 11:29 am
av kickassford
Hmm.
Ser nu att det var en 50mm wg.
Tog lös den, slipade bort ca 10mm från styrningen så den öppnar nu ordentligt mkt och satt ihop den utan fjäder och med vacum/tryck slangen till nedre kammaren, övre har bara en öppen nippel nu.

Ingen direkt skillnad, över ca 5000rpm slår fuelcut in på 1, 5 bar laddtryck.

Funderar på om avgaserna i downpipen går rätt in i wg:n då wg-röret går in i downpipeböjen.

Kanske bättre montera wg:n undertill och med återledning efter downpipen med ett litet instick i hopp av nån slags ejektorverkan eller helt enkelt bara en screampipe.

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 12:51 pm
av mauser240
kickassford skrev:Funderar på om avgaserna i downpipen går rätt in i wg:n då wg-röret går in i downpipeböjen.

Kanske bättre montera wg:n undertill och med återledning efter downpipen med ett litet instick i hopp av nån slags ejektorverkan eller helt enkelt bara en screampipe.
Jag tror nog största boven är WG anslutningen på grenröret. Pröva porta där om det går eller svetsa i en läpp som tvingar avgaserna mot WG. Ibland är det inte fast i mycke.

WG-DP-anslutningen tror jag inte kan fela mycket. Ev. kunde man sticka in WG-röret en liten bit så övre biten av WG-röret blir som en skyddshatt som styr undan avgasflödet medan nedre delen ligger jämt med DPn.

Kanske du kan svänga på WGn och testa med en tillfällig screamer-pipe?

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 3:28 pm
av kickassford
Jo ska se om det inte går att bygga dit en enkel screampipe för att utesluta mottryck bakvägen iaf.

Läste dock en tråd här om en volvofemma som hade samma problem, där var det att motorn inte var nollad rätt men gick väl bevisligen rätt bra förutom laddtrycket som skenade trots ett 60mm öppet hål i kollektorn.

Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 8:39 pm
av Pitabroed
Rätt nollad motor/tändning?
Wg som kärvar när det blir varmt?
Trasigt membran i wg/dump?
Du skrev att du har ett t-kors mot dump osv. Samma om du kör en egen slang till wg?

Re: Skenande laddtryck M50!

Postat: sön jul 02, 2017 11:09 pm
av kickassford
Rätt nollad (antar jag) då jag ställde motorn mot originalmarkeringen på veven, låste tändningen på 10 grader och ställde in strobben på 10 grader. Såg perfekt ut, kunde se skillnad på både 9 och 11 grader.
Fick dock ställa in strobben på 2-taktläge pga wastefire och läste på lågspänningskablarna till 1ans spole.
Strobbade endast på tomgång (ca 1000rpm) men det bör väl räcka för att verifiera?

EDIT: hm.. Läste i nåt inlägg av mattias att en "smart" strob kan man inte ha i tvåtaktsläge för att visa 0 grader för att den "gissade" nollan och att den kunde drifta med varv men nu strobbade jag ju mot 10 grader.

WGn kärvar inte ett dugg, snarare lite glapp även varm och membranet är helt.
Har ju dessutom testat att köra wgn utan fjäder och spärrad fullt öppen utan skillnad och också därav anledningen till att jag inte brytt mig om att testa med separat slang.

Provade ikväll att gå på rejält med tändning och snålade in på soppan men det gav heller ingenting.
Har nyss rivit bort downpipen och wg röret, anslutningen mot kollektorn är 50mm inv. och det är inget jag kan bygga om utan att riva lös grenröret vilket är absolut sista steget (överjävligt trångt att komma åt grenrörsmuttrarna) men jag skulle kunna porta ur en aning och ev. slipa bort spetsarna inuti kollektorn lite.
Det är ju inget twin entry grenrör men det ser ut som att dom främersta rören får det tufft att flöda mot wg-anslutningen.

Ska köpa 60mm rör imorrn och bara dra ut ett rör rakt ut från kollektoranslutningen och se vad som händer.
Funkar det inte är det nog inget annat å göra än att bygga om grenröret antar jag.

Eller sätta på en turbo med grymt litet avgashus kanske :/