Experimenterade med en insugskanal på en 530 topp och körde först upp diametern på ventilsätet i fräsen för att matcha 46 mm ventil. Jag siktade på 88% av ventildiametern och således blir hålet 40,5 mm.
När jag sen filade kanalen så upptäckte jag att sätet satt löst. Hur mycket går det att ta upp standardsätena innan det blir risk för problem? Ringen har 2,9 mm godstjocklek nu. Innan borde den legat på ca 3,6.
/David
Ventilsäte lossnade vid portning av 530
Re: Ventilsäte lossnade vid portning av 530
Upp till 0,90 av ventilen ska inte vara något problem på insug så 2,3mm sätesring kvar ja har även kört upp på avgas så det blir kvar ungefär samma och det har fungerat med org sätesringarna.
Så antingen måste det huggit på något sätt när du fräst upp eller så var det dåligt redan innan.
Så antingen måste det huggit på något sätt när du fräst upp eller så var det dåligt redan innan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ventilsäte lossnade vid portning av 530
Då ska det inte vara något problem, fint!
Toppen var skrot pga att det var bränt mellan insug och avgasventil i det förbränningsrummet och en del av aluminiumet fattades. Då är det nog det som är orsaken mer än att jag tunnat av ringen för mycket.
/David
Toppen var skrot pga att det var bränt mellan insug och avgasventil i det förbränningsrummet och en del av aluminiumet fattades. Då är det nog det som är orsaken mer än att jag tunnat av ringen för mycket.
/David