Kl racings billiga insug.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Slobban
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 31, 2005 9:38 pm
Ort: Ilsbo
Kontakt:

Kl racings billiga insug.

Inlägg av Slobban »

Hej.
Undrar bara allmänt om nån har köpt/provat KLs enklare 8v plenum och om de är nått att ha helt enkelt :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

fins lite läsning här och några sidor frammåt http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=150
gav nästan 10% effektökning på större delen av registret om jag mins rätt?

ska man ladda över 1,5-2 bar bör man dock svetsa i några igenom gående pinnar i pleniumen då den kan spricka annars.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

.
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:38 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har svårt att tro det men man få tro vad man vill i detta land :)

jag har kört avgastemp på alla cylindrar och de är väldigt lika iallafall.

mvh jens
Användarvisningsbild
Slobban
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 31, 2005 9:38 pm
Ort: Ilsbo
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Slobban »

vilka cyllar skiljer det mest mellan då? 1 och 4 eller?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Thunderbo1t »

150hk/cyl +-15hk är det så mycket då med tanke på hembyggda grenrör, flödesdiff i spridare, olika flöde i topplockskanaler mm mm? Bara undrar, ifrågasätter inte.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ofta tror jag grenrören kan ställa till större problem än insug men färre som funderar på det helt enkelt. gammla risiga spridare kan va stor skillnad på också som sagt.

jag tål kritik och vi kan kolla flöderna i flödes bänken om folk är intresserade? har ett sånt insug här som jag lagt ca 10 min kärlek på men inte ombyggt på nå vis vi kan testa.

mvh jens
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Kwirk »

Kl 16v plenum mot 8cm kortad original 16v insug med 3" spjäll.
Ingen skillnad någostans i registret.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara pleniumen är tillräckligt stort som jag tycker denna är så hittar luften rätt så länge man inte börjar snacka F1 nivå :)

resten (effekt ökningen) sitter i avstämningen i längd, diameter sen flödet (flödes koefficient ) på runers, det är där effekten sitter! detta insug är gjort för att passa enkelt och för att ge ett bredare och platt vrid kurva på gat turbo motorer framför allt och det är bra på det men ska man ha max botten vrid ska det va längre runners och ska man ha max toppeffekt vid 7500+rpm skulle det varit betydligt grövre runners men det är inte det som är meningen som sagt med detta insug det ska ersätta orginal 740-940 insuget och ge mer effekt över större delen av registret på gat turbo bilar och det gör det :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Slobban
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: mån jan 31, 2005 9:38 pm
Ort: Ilsbo
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Slobban »

säg att man skulle bygga ett insug enbart för toppeffekt och höga varv då, gör det något om kanalerna inte är helt raka?
Tänker mej en böj nedåt blocket efter spridaren för att sedan svänga uppåt in i ett plenum, tänker mest för att få längd på runnern utan att det bygger för mkt mot innerskärmen :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kl racings billiga insug.

Inlägg av Jens Gustavsson »

flödesriktiga fina böjar behöver man inte va rädd för. tänk också på att det inte bara är flödet i insuget som ska bli bra utan flödet tillsammans med toppen så blir det jätte bra!
Skriv svar