Fundering om walbro gst 450

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Någon som har erfarenhet om dessa intankpumpar?

Håller på trimma en b230 som ska gå på E85 och just nu sitter det dubbla externa Bosch 044:or men ska använda mig av en fuelcell tank som rymmer 3st interna pumpar. Känns bättre att använda pumpar som tål E85 + att man får bort massa kopplingar och nipplar.

Tacksam för svar!
//Linus Almqvist
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Steve »

I det här klippet kan du höra en 450 vs 044 i min bil. Bara ljudet är värt allt enligt mig :) Den har 2x3" avgassystem och med 044:an var det bara pumpen man hörde

https://youtu.be/-L111NfR4Eg

Sen blir det ju enkelt med förfilter och så
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Okej jo så kan det var men tänkte om det är någon kvalité på dom :confused:
Och hur många behöver man montera 1 eller 2? Walbro flödar 420l/h vid 3bar, 390 vid 5 bar och 044 270 vid 3 bar och 200 vid 5 bar
//Linus Almqvist
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kirre »

Beror ju på hur mycket mos du tänkt ha.
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Ca 400-500 hk
//Linus Almqvist
rudarmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av rudarmy »

För 500hk(2,5bar+) på E85 så är det toklugnt
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Men hur ska man räkna om en eller två stycken pumpar räcker för en walbro flödar ju mindre än dubbla o44? :scratch:
//Linus Almqvist
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Steve »

Inte stor skillnad vid 5 bar och det lär du ju ha om du ska ha 500hk
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Okej har du provat pumparna själv?
//Linus Almqvist
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kadett4wd »

En st orkade med ca 500whp kompressormerca utan knot.
Och då får du räkna med att kompressorn stjäl typ 60-80hk också, och drivlinan ca 90hk.
ca 670hk i maskin alltså, men på relativt låga laddtryck pga stor motorvolym.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av mattias »

Linus, det är troligen den mest sålda in-tank pumpen för E85 i världen. Om det var problem med den skulle det nog gå att läsa om. Jag har sålt massor, och ingen har hört av sig om problem som hör till pumpen (igensatta filter hör inte dit).

Beroende på bränsletrycket motorn kräver för att ge effekt, och hur effektiv motorn är, så ska inte 500 whp vara ett bekymmer med en pump. Jag har sett 550-600 whp i min dyno.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Exxon
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor jul 13, 2017 8:05 am
Ort: Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Exxon »

Okej tack för svar!
//Linus Almqvist
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av ogge »

vi har kört 685whp hos mig med 1st gst450 med std ledningar på en volvo 940
inte en tillstymmelse till att va stopp där då.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad hadde ni för grund tryck och bränsle tryck då och laddtryck?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av mattias »

Vad för bränsletryck vid maxeffekt, spridare och vilken duty?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar