Fundering om walbro gst 450

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

det jag fiskar efter är om ogge har "rätt" bränsle tryck vid 685whp och en pump? är ganska säker på att det gick tack vare extra stora spridare som gör att pumpen flödar en massa effekt men den egentligen är för liten för en bra funktion och en stabil lamda.

har själv sett det många gånger både i min egna bil och i min dyno då man loggar alla tryck.

mvh jens
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av ogge »

Ls1 v8
3bar grundtryck
0.9 bar laddtryck
Så där har ni varför
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok det är ju nästan inget soppa tryck, men för de som laddar på mer så tänk på att flödet bara kanske räcker till 550hk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kadett4wd »

Men det sjuka är att de tappar knappt nåt med ökat tryck ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av mattias »

ogge skrev:Ls1 v8
3bar grundtryck
0.9 bar laddtryck
Så där har ni varför
Att du nämnde att det var en 940 hjälpte ju verkligen mig att förstå vilken motor det var.. :hihi:
Gissade på rödblockare och då har du inga 4 bar bränsletryck.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:Men det sjuka är att de tappar knappt nåt med ökat tryck ;)
fins en tråd nånstans med diagram...

jag tycks minnas de tappa ganska mycket där på 6-7bar där man hamnar då man laddar på lite?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kadett4wd »

60psi 346,6Lph
90psi 252,68Lph
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

snabb räkning! vid 90 psi (6.2bar) så blir det 4200cc/minut= ungefär 450hk på e85 turbo bil med 3 bar ladd eller 2 bar ladd med 4 bar grund tryck

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid 90 psi och så flödar en 044 Bosch 4.1L ca liter/minuten också. fungerar på ännu mer tryck också men kräver mycket volt och amp så man bör ha bra laddning och grova ledningar. (för att va på säkra sidan 6 kvadrat för en pump och 10 för två)


http://www.bosch-motorsport.de/media/ca ... 379pdf.pdf
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kadett4wd »

jupp,, men det verkar som att datan inte stämmer,, eller så är det otroliga glädjebänkar i sverige *S*
Stora fördelen är dock att pumpen är tyst, låter inte som ett tröskverk(044)

Min sitter kvar i mercan, har suttit i tre år, peppar peppar, jag hör den inte samt den stånkar på.
Tycker 044or har över lag ganska kass livslängd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

med stora spridare når man lamda target med extra stor duty cykel men grund trycket minskar och där flödar pumparna mycket mer som man ser i dina flöden vid 60 psi som exempel. man ser det tydligt då man loggar soppa trycket i bränsle skenen som jag gör i min dyno.

mvh jens
honda turbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: ons feb 27, 2013 3:01 pm

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av honda turbo »

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Jens Gustavsson »

jäkla photobucket förstörde alla forum :angryfire:

men som sagt med 2000cc spridare räcker det långt med en pump men blir det bra??? inte om man frågar mig! sen skiljer det på olika bänkar också så klart men det är en annan historia.

mvh jens
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av teflonhjarna »

Bild

Boschen är rätt så överlägsen alla andra då det börjar vara höga bränsletryck.
Andreas Marklund
ESP

0730319399
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Fundering om walbro gst 450

Inlägg av Kadett4wd »

leta rätt på flöden ur pierburgpumpen, den har skruvprincip.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar