Fundering om walbro gst 450
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Fundering om walbro gst 450
Jag kommer också åka 450 pump i min Bubbla. Ska bli intressant att se hur den funkar men räknar med att något annat tar stopp före pumpen.
volvo pv 53 16v
Re: Fundering om walbro gst 450
Såg en viss BWM E30 i bänken häromdan lämna 1173hp och över 1200Nm.
Han hade kört med ett helt batteri med 044-pumpar tidigare och de värmde upp soppan så pass att den ville koka om man inte hade en kraftig bränslekylare.
Inte så konstigt när man tittar på strömförbrukningen och funderar på var all energi tar vägen.
Han körde sen två st GST450 och de räckte inte till.
Med tre st funkade det kalas! De värmer inte soppan i närheten så mycket som 044 gör.
Han hade kört med ett helt batteri med 044-pumpar tidigare och de värmde upp soppan så pass att den ville koka om man inte hade en kraftig bränslekylare.
Inte så konstigt när man tittar på strömförbrukningen och funderar på var all energi tar vägen.
Han körde sen två st GST450 och de räckte inte till.
Med tre st funkade det kalas! De värmer inte soppan i närheten så mycket som 044 gör.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fundering om walbro gst 450
jag gjorde ett test för några år sen med dubbla 044 i en 8liters tank (min vega) då kom jag fram till att ca 95% av värmen kommer från motorns strålnings värme och värme ledning i bränsle skenan.
körde pumparna runt runt utan att köra motorn i 10 minuter och kolla tempraturen i tanken sen med motorn på tomgång.
mvh jens
körde pumparna runt runt utan att köra motorn i 10 minuter och kolla tempraturen i tanken sen med motorn på tomgång.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Fundering om walbro gst 450
Körde du dem mot 5-6bar i fuelrail då, så som det blir med höga laddtryck?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fundering om walbro gst 450
mins inte? men tror det bara va på tomgångs tryck.
mätte tempen i bränsle filtert.
temp i garaget 15grader
10 min pumpar bara igång 17 grader.
10 min på tomgång ca 52 grader.
tomgång fram till start, däck värmare och 402 meter i lite varmare luft ca 55 grader vanligt efter mål på samma givare.
mvh jens
mätte tempen i bränsle filtert.
temp i garaget 15grader
10 min pumpar bara igång 17 grader.
10 min på tomgång ca 52 grader.
tomgång fram till start, däck värmare och 402 meter i lite varmare luft ca 55 grader vanligt efter mål på samma givare.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fundering om walbro gst 450
Samma spänning i båda testerna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fundering om walbro gst 450
ja körde med min 25 amp ctec
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fundering om walbro gst 450
cool.
tänkte att när generatorn laddar så snurrar ju pumpen fortare och mer soppa spolas runt i systemet.
tänkte att när generatorn laddar så snurrar ju pumpen fortare och mer soppa spolas runt i systemet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Fundering om walbro gst 450
Hej hopp!
Varför vill ni köra så höga bränsletryck?
I min gamla cossie, så hade jag 2200cc spridare som jag var iväg o flödade. Dem gav lite olika tyvärr. Men det roliga i flödesbänken var att vi tittade på spridarbilden. Det var fin spridarbild även vid låga tryck.
Då mina spridare skilde ganska mycket på låga öppningstider så sänkte jag bränsletrycket till 2 bar. Då fick jag ju öppna spridarna mer för att få i rätt mängd soppa. Så länge spridarna räcker till vid max moment/effekt så har jag alltid tänkt så lågt soppa grundtryck som möjligt.
För övrigt hade jag en gst 450 i min cosworth och hade 505whp vid 1.7bar ladd. Laddade 2.5 bar sen och hade inga problem med soppan.
När jag läser era inlägg så kör ni grundtryck på 4 bar? Varför vill man ha så högt grundtryck? Många oem lösningar har högt tryck det vet jag. Men där antar jag att det kan vara emissions, kallstart osv relaterat.
mvh Eric
Varför vill ni köra så höga bränsletryck?
I min gamla cossie, så hade jag 2200cc spridare som jag var iväg o flödade. Dem gav lite olika tyvärr. Men det roliga i flödesbänken var att vi tittade på spridarbilden. Det var fin spridarbild även vid låga tryck.
Då mina spridare skilde ganska mycket på låga öppningstider så sänkte jag bränsletrycket till 2 bar. Då fick jag ju öppna spridarna mer för att få i rätt mängd soppa. Så länge spridarna räcker till vid max moment/effekt så har jag alltid tänkt så lågt soppa grundtryck som möjligt.
För övrigt hade jag en gst 450 i min cosworth och hade 505whp vid 1.7bar ladd. Laddade 2.5 bar sen och hade inga problem med soppan.
När jag läser era inlägg så kör ni grundtryck på 4 bar? Varför vill man ha så högt grundtryck? Många oem lösningar har högt tryck det vet jag. Men där antar jag att det kan vara emissions, kallstart osv relaterat.
mvh Eric
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fundering om walbro gst 450
spridarna flödar mer på mer tryck helt enkelt. på min B230 dyno test motor så gav vi all soppa som fans i 2200cc Bosch motorsportarna vid 3 bar.
jag har köpt lite grejor för att testa bränsle tryck VS effekt och effiktivitet i vinter på en sug motor. trenden är oftast högre bränsle tryck tycker jag det värkar som men vi testar i verkligheten. i många motorsport klasser med högre nivå finns ett max godkänt bränsle tryck iallafall.
mvh jens
bosch 0280 158821
Static Flow Rate @ 43.5 PSI ( 300kPa ) w/Gas: 2200 cc/min = 210 lb/hr
Static Flow Rate @ 58 PSI ( 400kPa ) w/Gas: 2550 cc/min = 240 lb/hr
Static Flow Rate @ 78.5 PSI ( 500kPa ) w/Gas: 2865 cc/min = 273 lb/hr
Static Flow Rate @ 88 PSI ( 600kPa ) w/Gas: 3155 cc/min = 300 lb/hr
Static Flow Rate @ 101.5PSI ( 700kPa ) w/Gas: 3350 cc/min = 320 lb/hr
jag har köpt lite grejor för att testa bränsle tryck VS effekt och effiktivitet i vinter på en sug motor. trenden är oftast högre bränsle tryck tycker jag det värkar som men vi testar i verkligheten. i många motorsport klasser med högre nivå finns ett max godkänt bränsle tryck iallafall.
mvh jens
bosch 0280 158821
Static Flow Rate @ 43.5 PSI ( 300kPa ) w/Gas: 2200 cc/min = 210 lb/hr
Static Flow Rate @ 58 PSI ( 400kPa ) w/Gas: 2550 cc/min = 240 lb/hr
Static Flow Rate @ 78.5 PSI ( 500kPa ) w/Gas: 2865 cc/min = 273 lb/hr
Static Flow Rate @ 88 PSI ( 600kPa ) w/Gas: 3155 cc/min = 300 lb/hr
Static Flow Rate @ 101.5PSI ( 700kPa ) w/Gas: 3350 cc/min = 320 lb/hr
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Fundering om walbro gst 450
Tack!
Fick ett bra och utförligt svar från en bekant på mail. Det ligger i linje med vad du säger iallafall. Högre bränsletryck = bättre förbränning.
mvh Eric
Fick ett bra och utförligt svar från en bekant på mail. Det ligger i linje med vad du säger iallafall. Högre bränsletryck = bättre förbränning.
mvh Eric
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Fundering om walbro gst 450
från 3bar -> 4bar = 15% mer soppa
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fundering om walbro gst 450
Om spridaren gör en finare dimma vid högre tryck, ja!erki87 skrev: Högre bränsletryck = bättre förbränning.
mvh Eric
Annars blir det lika, men med lite högre flöde ur spridaren.
Formel 1 körde väl rejält högt tryck förut, eller gör det fortfarande?
Inbillar mig att det beror på att i de korta insugen hinner inte bränslet finfördelas för att kunna förångas riktigt innan gnistan kommer.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Fundering om walbro gst 450
Om man vill hålla ner bränsletempen så kör pumparna stegvis.
Finns fina backventiler och köpa till 044 mfl.
Walbron har det inbyggt. på min skuta kör med en upp till 0.1bar sedan två till, styrs via sprutet.
Finns fina backventiler och köpa till 044 mfl.
Walbron har det inbyggt. på min skuta kör med en upp till 0.1bar sedan två till, styrs via sprutet.
Re: Fundering om walbro gst 450
Jimmy så kommer jag också göra.
Att gå från 3-4 bar ger mer soppa javisst självklart, om pumpen orkar med o pumpa.
Med fullt laddtryck blir max soppatryck då tex 6 bar istället för 5 bar. Pumpen flödar ju mer vid 5 bar än 6 bar så är man på gränsen blir det ju en avvägning.
Att gå från 3-4 bar ger mer soppa javisst självklart, om pumpen orkar med o pumpa.
Med fullt laddtryck blir max soppatryck då tex 6 bar istället för 5 bar. Pumpen flödar ju mer vid 5 bar än 6 bar så är man på gränsen blir det ju en avvägning.