Bränslepump b230fk (Volvo 140)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Bränslepump b230fk (Volvo 140)

Inlägg av niklas117 »

Hej jag klämmer Ner en b230fk i min 142 men funderar på hur jag ska göra med bränslepump till motorn.
Jag har en 044 biltema pump hem liggandes som jag tänkte ta (ja biltema är inte de bästa men tanken är att byta till en av bättre märke senare när jag har mer pengar...)
Jag hade b20 fögge turbo när jag använde den pumpen o laddade 0,8 då o ingen annan pump på retur eller liknande vilket funkade.
Vill helst låta tanken vara, där med inte ha pump i tanken, är en b230fk med gröna spridare, chippade boxar annan turbo som kommer ladda ca 1bar.
Så frågorna är : 1. räcker den pumpen? Bör jag han en till på retur till tanken såfall vad för någon? 2. Bör jag ha någon eftermarknads BTR eller funkar det så som de är? 3. På b20in hade jag pumpen där den mekaniska satt alltså på motorn var bör jag plasera den nu under bilen någon meter efter tanken? Eller framme vid motorn?
Jag har googlat o kollat på andra sådana här byggen men hittar inget om de, om de redan finns tråd om detta så får ni gärna länka den mvh :)
Användarvisningsbild
Anders N
För mycket laddtryck
Inlägg: 110
Blev medlem: mån aug 22, 2016 1:23 pm
Ort: Borlänge

Re: Bränslepump b230fk (Volvo 140)

Inlägg av Anders N »

Biltemas 044 skall väl räcka till några hundra hästar, finns väl test någonstans här på forumet? Har för mig att den skall klara 450-500hk med enkelpump iaf.
Den tycker mer om att trycka än att suga så sätt den under bilen nära tanken. Standard btr eller en med högre tryck beror väl på hur den är chipad och hur mycket soppa motorn kommer att behöva, enklaste är väl att mäta med bredbandslambda.
niklas117
För mycket laddtryck
Inlägg: 210
Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm

Re: Bränslepump b230fk (Volvo 140)

Inlägg av niklas117 »

Anders N skrev:Biltemas 044 skall väl räcka till några hundra hästar, finns väl test någonstans här på forumet? Har för mig att den skall klara 450-500hk med enkelpump iaf.
Den tycker mer om att trycka än att suga så sätt den under bilen nära tanken. Standard btr eller en med högre tryck beror väl på hur den är chipad och hur mycket soppa motorn kommer att behöva, enklaste är väl att mäta med bredbandslambda.

Okej låter bra de! Ja bredbandslambda tänkte jag införskaffa med, tack för hjälpen! :)
Skriv svar