Problem med vibrationer
Postat: tis aug 01, 2017 8:09 pm
Hallåj, jag behöver hjälp!
Min motor vibrerar oroväckande mycket och jag förstår inte vad det kan bero på
Väldigt luddig historik på hela bilen så jag vet inte mycket om den, det har varit likadant sen jag köpte den så jag kan inte säga när/hur det började.
Det är en Nissan SR20det, rak 4a på 2 liter
Vems-sprut
original motor invändigt
Det är värst på tomgång, då skakar det i ratten och backspegeln skakar så mycket att man inte ser någonting.
Det blir lite bättre om man varvar upp till 1200 men vibrationerna är kvar hela tiden och det märks även när man kör
Ingen skillnad om motorn är kall eller varm
Bilen går rent och bra i övrigt.
gjorde en liten filmsnutt som kanske inte säger så mycket
https://youtu.be/xXkEPzAGgqE
-motorfästen ser bra ut, inga sprickor
-kompressionen är jämn över alla cylindrar
-stiften ser bra ut
-testat byta spridare
-kollat läckage runt plenum,dump osv
-blockerat tomgångsventilen och justerat på spjället istället
-kollat så kammarna står rätt
-tändningen står rätt
-bra lambdavärde
-kalibrerat bredbandslambdan
-kopplat bort generator och servon
Jag börjar tro att det är obalans någonstans i motorn.
Jag tog ner växellådan och tog en titt på svänghjul och koppling, men inget konstigt där.
Jag testade även att starta med bara svänghjul, utan tryckplattan (borrade till två plåtar för att fästa startmotorn utan lådan)
Samma resultat, testade även att skruva i en av skruvarna i svänghjulet för att se om det påverkar balansen, men ingen skillnad.
Kan ju fortfarande vara obalans i svänghjulet men har inget annat att testa med, ska kolla med en indikatorklocka iaf så det är runt
Vad har jag missat? Vad kan jag testa mer?
En tanke var att den kanske gick sämre på en cylinder, men tändstiften ser exakt likadana ut, bra komp, ingen skillnad med andra spridare, jag har dubbel och trippelkollat så utgångarna i vemset går till rätt spridare och spole.
Min motor vibrerar oroväckande mycket och jag förstår inte vad det kan bero på
Väldigt luddig historik på hela bilen så jag vet inte mycket om den, det har varit likadant sen jag köpte den så jag kan inte säga när/hur det började.
Det är en Nissan SR20det, rak 4a på 2 liter
Vems-sprut
original motor invändigt
Det är värst på tomgång, då skakar det i ratten och backspegeln skakar så mycket att man inte ser någonting.
Det blir lite bättre om man varvar upp till 1200 men vibrationerna är kvar hela tiden och det märks även när man kör
Ingen skillnad om motorn är kall eller varm
Bilen går rent och bra i övrigt.
gjorde en liten filmsnutt som kanske inte säger så mycket
https://youtu.be/xXkEPzAGgqE
-motorfästen ser bra ut, inga sprickor
-kompressionen är jämn över alla cylindrar
-stiften ser bra ut
-testat byta spridare
-kollat läckage runt plenum,dump osv
-blockerat tomgångsventilen och justerat på spjället istället
-kollat så kammarna står rätt
-tändningen står rätt
-bra lambdavärde
-kalibrerat bredbandslambdan
-kopplat bort generator och servon
Jag börjar tro att det är obalans någonstans i motorn.
Jag tog ner växellådan och tog en titt på svänghjul och koppling, men inget konstigt där.
Jag testade även att starta med bara svänghjul, utan tryckplattan (borrade till två plåtar för att fästa startmotorn utan lådan)
Samma resultat, testade även att skruva i en av skruvarna i svänghjulet för att se om det påverkar balansen, men ingen skillnad.
Kan ju fortfarande vara obalans i svänghjulet men har inget annat att testa med, ska kolla med en indikatorklocka iaf så det är runt
Vad har jag missat? Vad kan jag testa mer?
En tanke var att den kanske gick sämre på en cylinder, men tändstiften ser exakt likadana ut, bra komp, ingen skillnad med andra spridare, jag har dubbel och trippelkollat så utgångarna i vemset går till rätt spridare och spole.