Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jan 22, 2018 1:18 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 1:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 50
Ort: Norrköping
Kadett4wd skrev:
Däremot sekundärkrafterna är en annan kraft än den som går längs med cylindern.
Den går 90 grader (enkelt förklarat) därifrån, mao på en stående motor så skakar/vibrerar den i sidled.
Beroende på balansfaktor kan man ändra detta.
Du kan ha en vev som är 'nollbalanserad' i folkmun, men balanseraren har räknat på fel balansfaktor.
Om du kör 100% balansfaktor är kolvens fram och återgående (0 och 180 grader) rörelse helt bortbalanserad.
Men vikterna på veven skapar krafter åt andra hållet då, 90 och 270 grader ger fortfarande vibrationer.


Kan det alltså bli sån obalans utan att det märks i en balanseringsmaskin?

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 2:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8962
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja om man gör fel :(
En v8 exempelvis balanseras med bobweights för att bestämma balansfaktor.
En 90 graders v8 kan då med rätt balansfaktor bli nästan vibrationslös, eller ja alla 90 graders v-motorer.

En 4cyl balanseras lite annorlunda, men har man exempelvis råkat blanda ihop balanseringssätten så kan det bli knas.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 3:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
http://www.streetrodlife.com/tech/uncov ... on-timing/

Vill inte verka dryg o så, men har du gjort det här? Har vart med om konstiga lösningar/bekymmer förr så detta är enda sättet man vet att det är helt ok

Och stämmer tdc markering är allt ok, gör det inte det så måste du försäkra dig om att svängdämpare sitter korrekt och inte sabbat eventuell kil, så om du inte delat motorn där så gör det då och inspektera

Nu låter det som du delat där men vill bara ta med allt i samma text, kan ju även va fel svängdämpare eller annat konstigt
Är det så att man ställer kammarna efter fel tdc då kan du kanske få konstiga bekymmer

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 3:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 50
Ort: Norrköping
Kadett4wd skrev:
ja om man gör fel :(
En v8 exempelvis balanseras med bobweights för att bestämma balansfaktor.
En 90 graders v8 kan då med rätt balansfaktor bli nästan vibrationslös, eller ja alla 90 graders v-motorer.

En 4cyl balanseras lite annorlunda, men har man exempelvis råkat blanda ihop balanseringssätten så kan det bli knas.


okej låter mindre kul, får hoppas det är något annat, dock börjar ju alternativen ta slut... men vore lagom kul att behöva riva motorn igen för att någon annan gjort fel :|

vinkelkapen skrev:
http://www.streetrodlife.com/tech/uncovering-secrets-ignition-timing/

Vill inte verka dryg o så, men har du gjort det här? Har vart med om konstiga lösningar/bekymmer förr så detta är enda sättet man vet att det är helt ok

Och stämmer tdc markering är allt ok, gör det inte det så måste du försäkra dig om att svängdämpare sitter korrekt och inte sabbat eventuell kil, så om du inte delat motorn där så gör det då och inspektera

Nu låter det som du delat där men vill bara ta med allt i samma text, kan ju även va fel svängdämpare eller annat konstigt
Är det så att man ställer kammarna efter fel tdc då kan du kanske få konstiga bekymmer


Ja när jag hade isär motorn så kollade jag så markeringen på svängdämpare stämde med att cylinder 1 var i topp, nu gjorde jag inte så noga som i den där länken, men kilen är hel och det är original dämpare så jag ser ingen anledning till att inte lita på den markeringen. Men visst det är ju något skumt så man vet ju aldrig..

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 3:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
Ok, ja, det räcker med lite men det låter som det bör va såpass korrekt att det ska funka utan vibration iallafall..
Låter som ett spännande fel då..

Om vi antar att det är balans i motorn och tdc samt kaminställning är korrekt..

Stopp i avgassystem? Kanske såpass att motorn börjar gå lite dåligt o vibrera?
Känns ju som dom uppenbara grejerna är kollade så detta är en longshot gissning :hihi:

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 3:52 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 02, 2010 3:44 pm
Inlägg: 50
Ort: Norrköping
ja man börjar ju tänka i såna banor, har startat utan downpipe för att testa just det..
vet inte om det kan bli stopp i turbo/grenrör men får väl kolla det också för säkerhets skull, axeln snurrar som den ska och inga stora glapp iaf.

Insug/plenum är det inga konstigheter med iaf

_________________
BMW E46 325
Nissan 200sx S14a


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: tor dec 14, 2017 4:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
Hm, lambda closed loop igång i sprutet men sensor felkalibrerad/trasig?

Måste nästan vara personligen o se o skruva motorn för att kunna få en bättre idé vad som kan spöka.

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med vibrationer
InläggPostat: fre dec 15, 2017 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1385
Ort: Vällingby
Mekaniskt glapp mellan kamlägesgivare och kam? (Långsökt, då jag inte ens vet hur konstruktionen ser ut...)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010