Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av fugazi »

fredde_vit_pv skrev:vet inte exakt för jag är ingen elektronikprofessor men det är inga 300-900 Ampere vid stiften iallafall :wink:
Rent teoretiskt så blir det ju så om man skippar att räkna med resistansen mellan elektrod och jordkrok.
Men det är inte rätt... :roll:

Det är igentligen ingen sluten krets, efter som det finns ett gap.
Spolens sekundär-resistans/induktans ska också räknas in i den öppna kretsen, förutom gapet.

En tändspole som alstrar 300 Ampere blir rätt otymplig... :hihi:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av Kadett4wd »

Kan hijacka lite då det är lite av samma innehåll.
Nån som testat nån form av plasmatändning?
Det finns enkla trix att få med ögat mer skjuts i gnistan.
Men om det i verkligheten orkar under höga tryck etc etc vet jag inte.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av Cassius »

fredde_vit_pv skrev:vet inte exakt för jag är ingen elektronikprofessor men det är inga 300-900 Ampere vid stiften iallafall :wink:
Så pass förstod även jag.. Men jag vet inte heller hur man ska räkna :)

Överlag känns det som att de inte finns några argument för att mer resistans i kablarna ger samma gniststyrka med allt annat lika. Så jag kör väl förmodligen på MSD SC kablar då. Jag har inte jättemycke annan elektronik i bilen och ECU'n kommer ju sitta en bit ifrån så får hoppas de inte ställer till med nått (och det borde de ju inte göra heller)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av hauge »

tändkablar är inget magiskt. Tändkablar med resistans minskar störningar (minskar maXSTRÖM), samt förlänger tiden som en gnista är över stiftet (tändspolen laddas inte ur lika fort). Det primära är normalt att de minskar störningar. (Spirallindade ger lite mindre störningar)

Diameter på kablarna är egentligen inte intressant. Grövre kablar är inte automatiskt bättre. (Så länge isoleringen räcker till...tunnare kablar kan vara känsligare för smuts).

De tändkablar man skall undvika är de med solid kol/grafitkärna, fast jag tror inte att de finns längre.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av Cassius »

Läst lite mer i ämnet.. och som sagts här så har jag hittat information som säger att resistansen i kablarna inte påverkar gniststyrkan nämnvärt.

Även att de är lite mer invecklat än att bara mäta resistans med DC ström mellan ändarna. Av vad jag förstått från vad jag läst så liknar strömmen mer en AC/DC krets och den höga spänningen får en del bieffekter.

En "felkonstruerad" kabel med högspännings spole slits ut fort, resistansen i verkligheten på bilen är dessutom långt ifrån densamma som vid ett enkelt test. Då spänningen blir så hög genererar den en multitud av frekvenser som alla får olika resistanser. Det enkla testet visar bara en frekvens och därav ett lågt värde om man vill.

Läste ett inlägg av en som påstod sig vara elektronik ingenjör som då sa att vad Magnecor säger på sin hemsida är korrekt och att det då betyder att tex msd sc kablar jämfört med magnecor kv85 har precis samma prestanda i verkligheten, men att magnecors kablar pga konstruktionen kommer hålla många gånger längre.

Just nu känns de lite som att tyda statistik.. den sanning man vill ha, är den sanning man får fram :/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Tändkablar, modell, resistans m.m.?

Inlägg av JoBy »

Här är en MSD 8202 Blaster 2

https://www.msdperformance.com/products ... parts/8202

Kod: Markera allt

Brand                 MSD
Emission Code              1
Inductance                   8 mH
Maximum voltage         45,000 Volts
Peak current                140 mA
Primary resistance        .7 OHMs
Product Type                Coil
Secondary resistance    4.5K OHMs
Spark duration             350 uS
Turns ratio                   100:1
50 ohm eller 350 ohm per fot. Vi tar 2 fot långa kablar. Det blir alltså 100 ohm respektive 700 ohm.

Peak current 140mA.
U=R*I
U1=100*0.150=15 volt peak
U2=700*0.150=105 volt peak

Inre resistansen i sekundärspolen är 4500 ohm
U2=4500*0.150=675 volt peak som spolen tappar internt.

Bild

Spänning och ström varierar som synes mycket över tid.
Enligt bilden ovan blir peak ström 100mA under kort tid. Spänningen över stiftet sjunker från 10.000 volt till 100 volt när gnistan bildas.
Samtidigt ökar spänningen över 700 ohms kabeln från 0 till 70 volt i peak för att sedan sjunka från 7 volt till 0.07 volt medans spänningen över gnistgapet ligger kvar på 100 volt.

Den del som påverkas mest av tändkabelns ohmtal är den smala peak där gnistan bildas, för det är där strömmen är högst.
Jonas Bylund
Bild
Skriv svar