Koppla startknapp, problem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Odmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm

Koppla startknapp, problem

Inlägg av Odmark »

Tjena!

Håller på att sätta en startknapp på min IH Scout eftersom den nedre delen till tändningslåset är väck, och jag orkar inte börja pyssla med det nu.

Och så har jag sen förut en knapp vid växelspaken för att den bara ska gå att starta i Park, annars går den inte igenom besiktningen.

Tattarlösningar jag vet, men ska dra helt nytt elsystem i den i vinter för det som sitter i är under all kritik (Även om man bortser från detta som jag gjort haha!)

Iallfall, har dragit såhär då:
12V från batteriet till knappen vid växelspaken, sen till startknappen och sen till S på startmotorn.

Problemet är att jag har 12V hela vägen från batteri till startknapp, men bara 6V ut från den.

Kabeln från knappen till startmotorn är skarvad i motorutrymmet och tar jag isär den där så får jag 12V ut.
Om jag drar + direkt från batteriet till den kabeln så drar motorn runt, och med tändning på så startar den.

Och om jag startat bilen på det viset och stänger av den så går det att starta på knappen, men om man väntar längre än typ 1 minut så funkar det inte.


Har kollat jordpunkter,bytt både startknappen och knappen vid växelspaken, kopplat förbi knappen vid spaken helt, tagit lös och rengjort ordentligt på startmotorn för bra kontakt. Samma sak.
Har dubbla optima gul batterier som är ca 2 år gamla, 12V på batteriet och droppar till 11V vid startförsök.

Vad har jag missat?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Koppla startknapp, problem

Inlägg av mauser240 »

Du har väl för klen ledning eller för klena brytare...
//MartinL
Odmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm

Re: Koppla startknapp, problem

Inlägg av Odmark »

Trodde först också kablarna var för klena men drog om allt med grövre och det är samma skit.

Knapparna har jag kört med i 2 års tid och har aldrig krånglat, dock aldrig på samma krets om det ska ha någon betydelse.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Koppla startknapp, problem

Inlägg av Steve »

Låter ju som att du har nåt fel vid startknappen, typ dåliga kabelskor kanske? Mäta in på den när du kör startmotorn, har du 11-12v där då så mätar du ut på den när du kör på startmotorn
Mäta med kablar lossplockade utan belastning ger nog inte så mycket om det är dåiig kontakt nånstans
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar