16V motor i klass 4 2400 ralycross
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm
16V motor i klass 4 2400 ralycross
Hej,
Funderar på om det är någon ide att försöka sig på en 16V motor i 2400 klassen?
Enligt reglerna får man köra max 2 liter med flerventilsmotorer, vilket också borde innebära 40kg mindre vikt enligt vikttabellen (960kg VS 1000kg minimivikt med bakhjulsdrift eller 860kg vs 900kg med framhjulsdrift).
Hur mycket pulver har dom i 2400 tvåventilsmotorerna?
250hp är väl ingen utopi i en Duratec, S2000 eller annan välbyggd 2l motor, men mer än så kanske behövs även med vikthandikappet?
Nästa fundering är framhjulsdrift. Där får man ju 100kg mindre minimivikt än med bakhjulsdrift, men ändå är det ingen som kör det.
I rally är det inte ovanligt med framhjulsdrift och dom hävdar sig bra mot bakhjulsdrift.
Antar att det är starterna som ställer till det? Att man inte hänger med i starten och då är loppet kört i rallycross. Eller finns det fler anledningar?
MVH Andreas
Funderar på om det är någon ide att försöka sig på en 16V motor i 2400 klassen?
Enligt reglerna får man köra max 2 liter med flerventilsmotorer, vilket också borde innebära 40kg mindre vikt enligt vikttabellen (960kg VS 1000kg minimivikt med bakhjulsdrift eller 860kg vs 900kg med framhjulsdrift).
Hur mycket pulver har dom i 2400 tvåventilsmotorerna?
250hp är väl ingen utopi i en Duratec, S2000 eller annan välbyggd 2l motor, men mer än så kanske behövs även med vikthandikappet?
Nästa fundering är framhjulsdrift. Där får man ju 100kg mindre minimivikt än med bakhjulsdrift, men ändå är det ingen som kör det.
I rally är det inte ovanligt med framhjulsdrift och dom hävdar sig bra mot bakhjulsdrift.
Antar att det är starterna som ställer till det? Att man inte hänger med i starten och då är loppet kört i rallycross. Eller finns det fler anledningar?
MVH Andreas
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
jag kan inte så mycket om framhjuls drivet men är nog ganska svårt att få start snabb men inget är omöjligt.
fördelen med en modärn 2L 16v motor annars är att den är väldigt lätt. det såra är nog att få den tillräckligt körbar och bred och drag igenom registret?
en B204 i en typ volvo 240 blir bara framtung och går inte att få ned till min vikt skulle jag tro? en liten ecotec eller volvo vit 4, eller duratec då blir bilen minst 50 kg lättare fram men jobbigt med adaptrar mm till växelådan.
mvh jens
fördelen med en modärn 2L 16v motor annars är att den är väldigt lätt. det såra är nog att få den tillräckligt körbar och bred och drag igenom registret?
en B204 i en typ volvo 240 blir bara framtung och går inte att få ned till min vikt skulle jag tro? en liten ecotec eller volvo vit 4, eller duratec då blir bilen minst 50 kg lättare fram men jobbigt med adaptrar mm till växelådan.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
ligger inte dom värsta 2400 på 280-290hp
tänkte på det att är man jäv på att åka borde det gå att åka bra fort med framhjulsdrift.
blir man efter i starten så får man ta allternativet först går ju åka betydligt snävare med framhjulsdrift.
för många år sen åkte ju någon i en opel corsa med typ btcc maskin. den gick ju så ini he....
tänkte på det att är man jäv på att åka borde det gå att åka bra fort med framhjulsdrift.
blir man efter i starten så får man ta allternativet först går ju åka betydligt snävare med framhjulsdrift.
för många år sen åkte ju någon i en opel corsa med typ btcc maskin. den gick ju så ini he....
volvo pv 53 16v
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Medel ligger nog kring 280. Dom värsta har nog lite över 300. Du kanske tänker på Hjertsson men det är samma bil och motor som Ökvist har nu.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
/ Niklas Sandström
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
har inte bromsat jätte många volvo 2.4 8v och evo, men kring 255-263hk med bra register är det mesta jag sett. (säger inte det inte går att få mer)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Se honda motorerna ST tryckt ut 330hk och mer ur på 2.4liter.
en s2000 motor har std 240hk på 2liter
en s2000 motor har std 240hk på 2liter
Dänniz 073-8447664
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Framhjulsdrift och 16V 2 liter skulle alltså ge en bil som väger 860kg.
Såg också att rallycross utskottet ändrat viktfördelningen för framhjulsdrivna bilar till max 72% på drivande axel, från tidigare 65%.
Bakhjulsdrivna får ha max 55% på drivande axel.
Det betyder 620kg på framaxeln på en framhjulsdriven 2 liters 16V, och 550kg på bakaxeln på en bakhjulsdriven 2,4 liters 8V.
Med 140kg mindre att släpa på och sekventiell låda på det så borde det inte vara omöjligt att hänga med.
Frågan är om den viktfördelningen ens är möjlig att få till. Och vad skulle det göra med väghållningen att bara väga 240kg över bakaxeln...
Man lär behöva bygga på en riktigt liten bil från början, och sen använda ballast för att få till viktfördelningen.
Såg också att rallycross utskottet ändrat viktfördelningen för framhjulsdrivna bilar till max 72% på drivande axel, från tidigare 65%.
Bakhjulsdrivna får ha max 55% på drivande axel.
Det betyder 620kg på framaxeln på en framhjulsdriven 2 liters 16V, och 550kg på bakaxeln på en bakhjulsdriven 2,4 liters 8V.
Med 140kg mindre att släpa på och sekventiell låda på det så borde det inte vara omöjligt att hänga med.
Frågan är om den viktfördelningen ens är möjlig att få till. Och vad skulle det göra med väghållningen att bara väga 240kg över bakaxeln...
Man lär behöva bygga på en riktigt liten bil från början, och sen använda ballast för att få till viktfördelningen.
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Nu vet jag inte om det är en bra bil eller motor. Men Peugeot 306 gti har både använts i rally och rallycross. Sen finns clio sport. Opeln är nog inte så tokig i alla fall. Corsan har använts i rally. Effekten begränsades av att grenrör och insug inte var fritt, om jag kommer ihåg rätt.
Niklas
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Utan att ha grävt speciellt djupt känns ju Hondas motorer lämpliga. Hög effekt och mycket varv original tänker jag.
Annars hade det vart kul och annorlunda med Subaru motor. Låg tyngdpunkt och mycket borr. Nackdelen är väl att kunskapen om Subarumotorer med mycket effekt som sugmotorer är begränsad.
Sen vad man sätter det i för kaross kvittar väl, tänker Polo storlek eller liknande.
Annars hade det vart kul och annorlunda med Subaru motor. Låg tyngdpunkt och mycket borr. Nackdelen är väl att kunskapen om Subarumotorer med mycket effekt som sugmotorer är begränsad.
Sen vad man sätter det i för kaross kvittar väl, tänker Polo storlek eller liknande.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
nått sånthär så ska man kunna hänga med i starterna haha
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
72% på drivhjulen är ju ganska mycket. borde bli grepp då
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: sön apr 13, 2008 12:39 pm
Re: 16V motor i klass 4 2400 ralycross
Haha den sista var ju skön. Det är väl nåt åt det hållet det får bli.