Sida 1 av 1

T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940Turbo

Postat: fre aug 11, 2017 11:17 pm
av ArceTurbo
Tjenare,

Håller håller på att laborera lite på vännens 940 turbo.. Har liten erfarenhet av dessa maskiner men vi tänkte illafall ha lite kul.
Tog hem en eBay snurra som vi tänkte testa med. Är inte ute efter massa toppeffekt utan vill ligga på runt 300hp+ med hyffsad spool. Hade tänkt köra med orginal grenrör som jag planat ner för att passa T3 flänsen. Kommer köra med intern WG.
Datan var lite halv bra från säljaren men här kommer det som jag fattat:
Kompressor: 61,4 mm
Turbin:49 mm
Avgashus: AR .48 (Vill testa med ett litet hus för snabbare spool)
Trim: 50
Kompressorhus: AR .70 (Nån form av antisurge hus)

Jag vill testa med ett litet hus för att se hur detta beteer sig. Ser att dom flesta kör med 0.63 AR Men känns för laggigt tycker jag.
Inser att denna setup kan kanske ställa höga krav på wastegaten. Kommer porta upp den lite till mot vad som är idag mot ca 40mm.

Så alltså kommer göra ett test med relativt stor kompressor och litet avgashus.. Vad tror ni? Nått jag ska tänka på när jag mappar denna spisen.. Kommer mappa den själv via LH2.4. EGTs kommer att mätas..Eller är setupen åt skogen?


Bild

Bild

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: fre aug 11, 2017 11:48 pm
av Robert Markström
Dom är knepiga med Surgeproblem runt 1.2-1.3bar med .63 hus iaf. Detta på en 230FK / 531 & VX3 kam. Lär nog inte bli bättre med mindre hus.

Jag fick porta upp wastegaten max & även fila grop i WG huset så den skulle få mer slag annars skenladdade den. Satt 3" från turbo & bak utan katt.


Lite input iaf. Jag skulle inte satt de på en bil om jag fick det gratis tyvärr :hihi: byggde nytt grenrör till ovan maskin med hx40 #16hus med
i övrigt samma motor. spoolade fram 185kpa vid ett svep på 3ans växel från 2krpm, med t3t4 kom det 0.6 bar.

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: lör aug 12, 2017 5:51 pm
av ArceTurbo
Tack för input.. Jag är rädd att den kommer surga en del.. Nu har jag ju redan köpt turbon så får väl se hur detta bli.. annars får jag byta avgashus längre fram.. Tänkte som du sade där med wastegaten. Funderar på porta bananas mer.. Själva armen har ju väldigt lite svängrum.. Vi tänkte kanske max ladda 1.2 ca.
Sedan är detta kompressor huset lite annorlunda är tex dem dom säljer på KL Racing. Detta har 4" in.. Kan inte detta lindra surge lite? Man tycker j udenna bore spola riktigt fort..

HX40 #16 avgas.. Är inte det mega? Jag vill behålla orgonal grenrör för vill itne skylta för mkt för besiktnignen. :)

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: sön aug 13, 2017 12:51 am
av Robert Markström
16 är ganska stort men spoolade ifrån t3t4 med ett bra byggt grenrör mot t3t4 på 940std rör.

Ska finnas köpa kompressorkåpa med anti surge spår (Ported shroud?) samt wastegatehus som är gjorda
för mer slag på wg ventilen. Får man till en riktigt bra funktion på WGn kan man nog lindra surget lite iaf :)

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: sön aug 13, 2017 11:16 am
av ArceTurbo
Det är nog sant... Huset jag har är typ ett antisurge hus fast utan borrade hål... kan kanske skulle kunna lämna in det och få det borrat. Gällande WG så har du nog rätt man borde förbättra den funktionen.. Vi ska nog hålla os runt 1 bar än så länge.

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: sön aug 13, 2017 1:57 pm
av DreRacing@
Allt för stor kompressor och för liten turbin för att få en trevlig karaktär.
stämmer det att ditt turbinhjul är 12mm mindre än kompressorn?
blir tungt för turbinen att driva den allt för stora kompressorn, det är en 500hp kompressor.
mycket baktryck som följd

nej, skippa skiten å få dit nogon 16t-19t, annars om du söker MAMBA turbo på ebay, så har dom trevliga uppgraderingar till volvo.
satsa på 7ans vinklade avgashus, så få du en trevlig karaktär i motorn, med över 400nm i vrid från 3000

(detta är min åsikt)

det är fel att tro att ett lite avgashus ger snabbare ladd, det beror mera på kompressorn vill jag säga.
en mindre kompressor spoolar snabbare, och turbinen måste sen matcha kompressorn.

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: sön aug 13, 2017 4:32 pm
av ArceTurbo
Tackar för tipset... Tittade lite med på MAMBA häromdagen verkar vara en trevligt aggregat.. Har bra erfarenhet av TD05 or...
Först letade jag efter en TD05-20G med ett T3 hus men hittade inget.. Man kan ju säkert bygga ihop nått..

Postat: sön aug 13, 2017 4:44 pm
av Big Al
-

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: mån aug 14, 2017 12:05 pm
av ArceTurbo
Tackar för tipset Big Al... Ska se om jag kan hitta nån med svarv som kan fixa till det..

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: sön aug 20, 2017 8:58 pm
av ArceTurbo
Nu har jag iallafall fått ihop skiten.. Verkar som den svarar rätt bra.. men hann aldrig testa helt idag.. nått problem med mappen tror jag.. Verkar inte riktigt fått till inställningarna för en 012 LMM.. Sedan blev jag lite irriterad att jag inte kan se vart jag är i mappen med TunerPro och OStrich 2.0... Trodde man kunde kolla live.. Man man måste typ ha nån .ADX fil för detta... Undra om LH2.4 editor kan se live med emulator tro?

Liten film på motorn alltid trevligt
https://www.youtube.com/watch?v=7v7sOGFOu1g

Postat: mån aug 21, 2017 11:22 am
av Big Al
-

Re: T3T4 Turbo med liitet avghus.. fråga.. Ska sitta på 940T

Postat: tis aug 22, 2017 7:37 pm
av ArceTurbo
Tack för svar.. Ja jag verkar ha missat den där knappen med ett A på hehe.. Lyfte över en 012 map från en 950 fil från 16V men jag tror jag glömde dom där andra två värdena man måste ha med.. ska testa lite senare i veckan.... Nu är bara frågan om min 850cc spridare jag hade på hyllan går med LH2.4 lol... Hur mkt pallar en rödblockare med orginal botten? Hmm annars lär vi ju få redan på detta ganska snart hehe..