Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:39 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 15, 2017 11:56 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
Har kört med en vanlig borgwarner sx366 som har gått ner och ska byta till en ny.
Väldigt nöjd med responsen på den turbon. Men klurar nu på o byta till sxe billet.

Då till min fundering! Blir det seegare spool med 69mm in än en med 66mm? Dom är likadana på avgassidan.

Sitter på en bmw m50b28.


366an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... -9180.html

369an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... 80-en.html

Intreserad av era erfarenheter/synpunkter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 12:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1512
Ort: Skelleftehamn
Det blir det, frågan är bara hur mycket skillnad det blir.
En av parametrarna för spool är hur mycket luft turbon behöver förflytta igenom kompressorn, räknas i Nm/Kg luftmassa. Så ju större inlopp man har destå tyngre går det att accelerera upp hastigheten på den (spool).
Därav när man ska välja turbo att man först utgår från inlopps diametern på kompressorn vilket avgör max effekt och sedan väljer kompressortrim (stora diameter) utifrån vilket laddtryck motorn kräver för att bottna kompressorn.
I mina ögon så har man inte bottnat kompressorn så har man fel turbo.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 1:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
Jo frågan är som sagt hur mycket segard det blir. Jag är långt i från o bottna. Åker med 500hk. Runt 1.45kg i ladd. Men tanken är o ta ut 100-150 hk till framöver.

Så 369an är ju högst troligt i överkant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 1:46 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9785
Ort: Sävar
Känns ju som du åker med rätt turbo redan idag.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 2:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
BigAl>> Med större inlopp och impeller behöver man inte upp i samma varvtal som med en mindre heller, så behovet av spool minskar även med större impeller.
Dock tar de två inte ut varann helt utan förlusterna vinner, men det är inte endast negativt att gå upp i storlek.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 15, 2017 4:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
Jo den turbon som jag har är jag helnöjd med. Problemet är att den är skrot. Så när jag ändå köper en ny så tänkte jag gå upp en klass. Från sx till sxe.

Men som sagt 369an är alldeles för potent för mina behov o gå ner i respons är inge kul.
Så lutar stenhårt åt sxe 366!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 16, 2017 8:10 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20583
Ort: Tomterna/sävar
Hej välj inte för stor turbo den blir bara seg då. vad ska du använda bilen till? bättre att ha lite i mista laget för bus och i driftig. i dragrace eller street race behövs lite större speciellt med bra drivlina.

650 hk så räker det med dryga 60mm inlopp

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 16, 2017 8:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Inlägg: 759
Ort: Piteå
Vad hände med 366?

_________________
Amazon Sport Turbo -65 Vems Gatbil Besiktad

Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
Facebook: Team Turbozon Racing
-------------------------------------
Daniel Westerlund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 16, 2017 10:06 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
Bilen används endast till hård gatåkning och så går den på isen på vintern. Och till o från jobbet. 366 ja åkte med gick ner i axiallagret i vintras vid isåkning. Är som ny i radiallagret o läcker inge olja.

Såhär i effterhand så blev de likadant med min gamla k29...

Spekulerar i om de kan ha o göra med att min dump är väldigt hårt spänd så de mesta går avigt ut genom filtret.....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 01, 2017 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
Inte för att vara dum men det är väll bara att byta axiallagret. en lagersats kostar inte så mkt

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 02, 2017 12:46 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
vad kör du för varvstopp?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 8:09 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
Den blev så glapp så turbinen gick imot lagerdelen och blev full av småsprickor o blåanlöpt...
Varvstoppet är mjukt ställt utan massa pangpang. Ligger alldrig o åker på vafvstopp heller


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 23, 2018 8:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Inlägg: 205
Ort: Kiruna
Vad vart det för turbo till slut? Funderar på uppdatering till vintern - M54b30 samt en borg warner men osäker på vilken ännu..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 31, 2018 10:10 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Inlägg: 25
Ort: visby
det blev en 366 sxe billet. samma mått som innan och samma avgashus. laddar ca 500 varv tidigare än den gamla vanliga 366.
sjukt nöjd :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010