Sida 1 av 1

Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: tis aug 15, 2017 11:56 am
av Lada 2104
Har kört med en vanlig borgwarner sx366 som har gått ner och ska byta till en ny.
Väldigt nöjd med responsen på den turbon. Men klurar nu på o byta till sxe billet.

Då till min fundering! Blir det seegare spool med 69mm in än en med 66mm? Dom är likadana på avgassidan.

Sitter på en bmw m50b28.


366an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... -9180.html

369an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... 80-en.html

Intreserad av era erfarenheter/synpunkter

Postat: tis aug 15, 2017 12:20 pm
av Big Al
-

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: tis aug 15, 2017 1:38 pm
av Lada 2104
Jo frågan är som sagt hur mycket segard det blir. Jag är långt i från o bottna. Åker med 500hk. Runt 1.45kg i ladd. Men tanken är o ta ut 100-150 hk till framöver.

Så 369an är ju högst troligt i överkant.

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: tis aug 15, 2017 1:46 pm
av mattias
Känns ju som du åker med rätt turbo redan idag.

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: tis aug 15, 2017 2:05 pm
av Pacman
BigAl>> Med större inlopp och impeller behöver man inte upp i samma varvtal som med en mindre heller, så behovet av spool minskar även med större impeller.
Dock tar de två inte ut varann helt utan förlusterna vinner, men det är inte endast negativt att gå upp i storlek.

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: tis aug 15, 2017 4:30 pm
av Lada 2104
Jo den turbon som jag har är jag helnöjd med. Problemet är att den är skrot. Så när jag ändå köper en ny så tänkte jag gå upp en klass. Från sx till sxe.

Men som sagt 369an är alldeles för potent för mina behov o gå ner i respons är inge kul.
Så lutar stenhårt åt sxe 366!

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: ons aug 16, 2017 8:10 am
av Jens Gustavsson
Hej välj inte för stor turbo den blir bara seg då. vad ska du använda bilen till? bättre att ha lite i mista laget för bus och i driftig. i dragrace eller street race behövs lite större speciellt med bra drivlina.

650 hk så räker det med dryga 60mm inlopp

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: ons aug 16, 2017 8:50 am
av DanielW
Vad hände med 366?

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: ons aug 16, 2017 10:06 am
av Lada 2104
Bilen används endast till hård gatåkning och så går den på isen på vintern. Och till o från jobbet. 366 ja åkte med gick ner i axiallagret i vintras vid isåkning. Är som ny i radiallagret o läcker inge olja.

Såhär i effterhand så blev de likadant med min gamla k29...

Spekulerar i om de kan ha o göra med att min dump är väldigt hårt spänd så de mesta går avigt ut genom filtret.....

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: fre sep 01, 2017 10:04 pm
av johan johansson
Inte för att vara dum men det är väll bara att byta axiallagret. en lagersats kostar inte så mkt

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: lör sep 02, 2017 12:46 pm
av Robert Markström
vad kör du för varvstopp?

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: mån sep 04, 2017 8:09 am
av Lada 2104
Den blev så glapp så turbinen gick imot lagerdelen och blev full av småsprickor o blåanlöpt...
Varvstoppet är mjukt ställt utan massa pangpang. Ligger alldrig o åker på vafvstopp heller

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: sön sep 23, 2018 8:49 pm
av 1800
Vad vart det för turbo till slut? Funderar på uppdatering till vintern - M54b30 samt en borg warner men osäker på vilken ännu..

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Postat: ons okt 31, 2018 10:10 am
av Lada 2104
det blev en 366 sxe billet. samma mått som innan och samma avgashus. laddar ca 500 varv tidigare än den gamla vanliga 366.
sjukt nöjd :thumbright: