Sida 2 av 2

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: fre sep 15, 2017 3:21 pm
av Niklas Sandström
Jag åker med samma obehandlade alu catchtank sen jag byggde bilen 2007. Alltid E85 i den. Gummislangar har jag fått byta några gånger då dom blir stenhårda.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: tis sep 19, 2017 6:23 am
av Cassius
SRyLul skrev:Fortfarande Cassius:
8mm innerdiameter för 65 spänn metern på Mekonomen. Billigare än spunnen slang på Ebay och du slipper oroa dej för variationer i kvalitet.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv
De är ett bra tips, men hur funkar de med AN-kopplingar på en sån PVC slang?

Jag sitter i en situation där helhetsintrycket kommer spela stor roll för om jag får igenom Kadett C'n med V8 eller inte.. så jag försöker få allt att se så genomarbetat och "överseriöst" ut som möjligt.. Och då undviker jag gärna, om möjligt, slangklämmor kors och tvärs.. fuel railen på V8an t ex har skruvkopplingar, BTR'en likaså. Blir rätt mycke kopplande hit å dit med adapters, slangar och klämmor om de inte fungerar med AN kopplingarna :/

Sen tycker jag själv att alu-rör eller ptfe slang under bilen ser mer genomarbetat ut också.. :)

Problemet är att jag behöver 1250kg tjänstevikt för att kunna regga med den tilltänkta motorn, vilket är svårt att nå med tanke på att den original endast väger 960.. Jag kommer ju en bit med värra bromsar, större hjul, förstärkningar, tyngre bakaxel och tyngre motor/låda. Sen kommer jag en bit till med större tank men de blir ändå svårt att nå 1250 är jag rädd och då är det dispens som gäller. För att få den ska bilen i sig vara "väldigt välbyggd" vilket dels innefattar konstruktionslösningar, val av delar men säkerligen också ett visuellt intryck :)

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: tis sep 19, 2017 2:49 pm
av pvnorr
Kör på Hydroscand på Hedensbyn de kan säkert hjälpa dig.
PVC-slangen är ju samma typ som används till tryckluftsystem på lastbilar mm och kan värmas tex i kokande vatten & pressas på
vissa koppel utan klammer.
Dessutom gå det att använda viss dimensioner av JIC mot AN

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: tis sep 19, 2017 6:09 pm
av hyperion
Lövet98 skrev:Varför går alurör bort direkt för du ska köra med E85 så småningom? Menar du att alu och e85 reagerar mot varandra eller liknande? Sitter alurör på min bil hela vägen under och de har fungerat utmärkt i 5år (kör med e85). Ptfe slangen skulle den haft pressade kopplingar från hydraulfirma? För annars är ptfe an kopplingarna också i alu som gick bort direkt
Precis det jag menar. Här finns bilder på en öppnad alutank som gått på e85: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1194075
Det är ju inte att det går hål någonstans för det lär ta hundratals år om godset är hyffsat tjockt men den "geggan" (aluminiumhydroxid?) lär ju tids nog leta sig fram till spridare m.m.

Ser att summit har tunnväggiga rostfria rör på rulle så just nu är jag inne på att prova på att bocka/kona dessa själv. Sen får det kanske bli sån svart kolbelagd ptfe i ändarna.

Jag är medveten om att jag kanske övertänker det här men bygger för att det ska funka på lång sikt och om jag kan undvika det så tänker jag inte riva mer bränsleledningar på den här bilen någonsin.

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: tis sep 19, 2017 10:35 pm
av J.Eklund
Cassius skrev:
Jag sitter i en situation där helhetsintrycket kommer spela stor roll för om jag får igenom Kadett C'n med V8 eller inte.. så jag försöker få allt att se så genomarbetat och "överseriöst" ut som möjligt.. Och då undviker jag gärna, om möjligt, slangklämmor kors och tvärs.. fuel railen på V8an t ex har skruvkopplingar, BTR'en likaså. Blir rätt mycke kopplande hit å dit med adapters, slangar och klämmor om de inte fungerar med AN kopplingarna :/

Sen tycker jag själv att alu-rör eller ptfe slang under bilen ser mer genomarbetat ut också.. :)

Problemet är att jag behöver 1250kg tjänstevikt för att kunna regga med den tilltänkta motorn, vilket är svårt att nå med tanke på att den original endast väger 960.. Jag kommer ju en bit med värra bromsar, större hjul, förstärkningar, tyngre bakaxel och tyngre motor/låda. Sen kommer jag en bit till med större tank men de blir ändå svårt att nå 1250 är jag rädd och då är det dispens som gäller. För att få den ska bilen i sig vara "väldigt välbyggd" vilket dels innefattar konstruktionslösningar, val av delar men säkerligen också ett visuellt intryck :)
När jag sfro bes och reggade min kadett var det inte ok med stålomspunnen slang hela vägen under bilen oavsett om det gällde gummi eller ptfe, utan där skulle det va rör och kortast möjliga med stålomspunnen slang i "ändarna".
Ett tips bara, så du inte köper på dig och sedan får avslag på det och blir tvungen att börja bygga om för ännu mera pengar. Så kolla med aktuell bes gubbe vad han har för krav på bränsleledningar.

Ang tjänstevikten, jag vill minnas att min hamnade på 1145kg med b230fk, m90, 1031 axel, dämpmattor på golvet i kupén, orig tank, volvo 240 skivor och ok, 15" hjul och full inredning.
Med större tank, större spolarvätskebehållare i bagaget, lite stereoprylar och större bromsar, stor kylare, stort batteri, 17 el 18" hjul så borde du komma rätt nära din önskade vikt.
Vad väger det tänkta motorpaketet med låda?

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: ons sep 20, 2017 5:22 am
av Cassius
Audi 8an är ju rätt lätt, tippar runt 200kg "komplett" så i grova drag samma vikt som en rödblockare. Lådan är en Getrag 265 så där blir de väl ungefär samma som en M90 också skulle jag tro.
Bakaxeln blir en 1030 med aluhus.. så den är lite lättare än en 1031.. 16" fälgar med 225or, full inredning, halvbur. Tanken hoppas jag få upp mot 100 liter så där har jag väl ~50kg extra kanske.

Jag har sen förstärkt framvagnen alla vägar, sömsvetsat överallt där jag kommit åt etc.

Kylaren är om jag minns rätt 2,5" tjock och så stor som möjligt.

Bromsar blir 296x28 fram, Volvo 240 framskivor bak (270ish ventilerade) parade med 4 kolvs brembo från MB S klass tidigt 2000-tal och Octavia RS bakok.

Däremot har jag inte kvar några asfaltmattor.. inte heller någon underredesmassa :) Så runt 1200kg har jag inte sett som någon omöjlighet, men dom sista 50 kilona är lite knepigare.. :)

Ska kolla med SFRO innan jag beställer, får kolla upp de som hyperion hittade med rostfria rör på rulle med, finns dom i 3/8 OD så funkar ju AN6 kopplingarna även på dom :)

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: ons sep 20, 2017 9:22 am
av hyperion
Här är dom jag kikat på: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Tänkte också köra an6 t/r. Så får man bara klura ut nån smart lösning (läs: så billig som möjligt) för att räta ut rullen och bocka. Helst skulle man hittat billiga rostfria spår-rullar med 3/8" spår men verkar inte så lätt.

Tycker det är rätt konstigt att det inte säljs något liknande i svenska "speedshops" utan bara aluminium. Jag antar att hydroscand har sömlösa hydraulrör i RF också men skulle kunna tänka mig att de är knepigare att bocka som lekman inte minst pga godstjockleken.

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: ons sep 20, 2017 4:41 pm
av Cassius
finns ju sånna "bromsrörs uträtare" men vet inte vilka dimensioner dom har.. Ett annat knep jag hört är att rulla mellan 2 plank men men.. :) inte lätt de heller med ett 5-6m långt rör :P

edit: Google! http://www.eastwood.com/eastwood-handhe ... eners.html

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: ons sep 20, 2017 8:12 pm
av hyperion
Precis sånna jag kikat på också. Finns på verktygsboden för 500:- https://verktygsboden.se/bromsroersverk ... sroersrikt
Upp till 3/8" så det är ju perfekt.

Finns ju fräckare varianter också men då snackar vi 1k+++ och känns lite sådär att verktygen ska kosta mer än materialet om man nu bara tänkt göra det en gång.

Har också sett det där med två plank, eller när dom kör röret igenom ett rakt rör med 3/8" ID. Sen såg jag nån som spände fast ena änden i ett skruvstäd och den andra virade han runt en tång och slog sedan med en hammare på tången rakt ut från städet så att röret blev rakt.
Sen behöver man ju inte rikta hela rullen på en gång. Man kan ju dela upp röret i de längder man tänkt ha på bilen innan.

Jaja på nåt sätt ska väl röret kunna bli rakt i alla fall. ;)

Re: AN bränsle slang - Gummi eller PTFE från Kina?

Postat: tor sep 21, 2017 5:30 am
av Cassius
Hittade denna nu på morgonen med: http://www.ebay.co.uk/itm/Laser-6915-Tu ... SwaEhZFChZ
http://www.lasertools.co.uk/product/6915

Sån kommer nog jag att satsa på då jag har bromsrör som ska rätas ut med, bara å hoppas att den faktiskt fungerar med :)