Tjena!
Tänkte nu börja dra igång mitt första riktiga motorbygge.
Recept hittills:
B230fk.
Holset HX35fr, siktar mot 1,5 - 1,7 bar.
Bosch -968 spridare med antingen MS eller Maxxecu som styrning.
H-profils stakar.
Inte orginal grenrör, om det blir att svetsa eget eller köpa får bli ett senare beslut.
Större ic.
531 topp, portad.
3" lmm.
3" avlopp från turbo till baklyse.
Utöver detta så blir det värre koppling och låda då jag kör med m90 och orginalkoppling nu. Mätare för lambda, oljetryck och oljetemp ska även installeras då jag gärna vill hålla bra koll på spisen.
Så nu till frågorna, tror ni jag klarar mig med Guldbox och chip, eller behövs det mappning?
Klarar orginalkolvarna med 1.7 bar eller borde jag köpa nya kolvar samt kompsänka?
Har ni några rekommendationer på kamaxel? Jag har funderat på A-kam då jag hört att den ska palla rätt mycket och dra jämnt i hela registret.
Hur är det med BTR? behöver jag en även om jag lämnar iväg för mappning? (Om det nu blir eftermarknads motortyrning.)
Allt kommer köpas nytt och fräscht, vill inte ha begagnat skit.
Så har ni nu några tips, trix, allmänna frågor eller åsikter, skriv allt vad ni orkar. Jag har mycket kvar att lära
B230fk med ca 400hk effektmål, allmänna frågor.
Re: B230fk med ca 400hk effektmål, allmänna frågor.
Kolla i "Dyno-diskussioner" på dom liknande motorer som finns där
T.ex. lär dina spridare inte räcka långt och du ska ha både 3" LMM och eftermarknadssprut?
T.ex. lär dina spridare inte räcka långt och du ska ha både 3" LMM och eftermarknadssprut?
Re: B230fk med ca 400hk effektmål, allmänna frågor.
Så 465cc/min blir för lite?
Jag tänker inte försöka plocka ut absoluta max vad motorn pallar. Så jag ville ha eftermarknads sprut enbart för att få något som är skräddarsytt till just min motor, och inte nått trimchip som känns lite mer "universalt". Kan man däremot kontakta nån firma för att få ett skräddarsytt chip?
Ska läsa tråden direkt, tack för tipset!
Jag tänker inte försöka plocka ut absoluta max vad motorn pallar. Så jag ville ha eftermarknads sprut enbart för att få något som är skräddarsytt till just min motor, och inte nått trimchip som känns lite mer "universalt". Kan man däremot kontakta nån firma för att få ett skräddarsytt chip?
Ska läsa tråden direkt, tack för tipset!
Re: B230fk med ca 400hk effektmål, allmänna frågor.
Du bör väl ha 650-700cc spridare
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: B230fk med ca 400hk effektmål, allmänna frågor.
Finns folk som mappar LH 2.4.
Bromsade väl 370hk om jag minns rätt på mitt original sprut.
4'Lmm och 788cc spridare
Men kan du kasta i ett ms eller nåt annat så gör det. Kmr ändå sluta med mer effekt efter du kört ett tag och kan vara skönt och justera lite själv och lite andra saker
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Bromsade väl 370hk om jag minns rätt på mitt original sprut.
4'Lmm och 788cc spridare
Men kan du kasta i ett ms eller nåt annat så gör det. Kmr ändå sluta med mer effekt efter du kört ett tag och kan vara skönt och justera lite själv och lite andra saker
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;