Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Thunderbo1t »

Fått lite tankar som gnager i huvudet :whistle:

Är det en kort återvändsgränd att turbokonvertera med original EFI och endast ta hjälp av boost retard box och en progressiv BTR, eller kanske en "boost a pump" istället?
Har bredbandslambdamätare och laddtrycksmätare som enda tuning hjälp, motorn saknar t.o.m knacksensor original så ingen hjälp där med OBD.

Tänkte kanske 0,3-0,5 bar laddtryck, Dodge Pickup 5,9L Magnum V8.
Bränslesystemet är utan retur så det måste byggas om för en universal progressiv BTR om det ska användas så det lutar åt boost a pump av något slag.

Är det döfött från början, eller? :doh:

Jag är fullt medveten om att ett nytt styrsystem är det enda rätta men försöker undvika det av både ekonomiska och praktiska skäl då halva bilen verkar sitta ihop med styrboxen...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av mattias »

Boost-a-pump ger ju bara mer flöde, regulatorn gör fortfarande sitt jobb. Du måste upp med trycket för att kompensera, så en progressiv regulator behövs isf. Montera på returen från ordinarie bara.

Vad för årsmodell?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Kadett4wd »

piggyback ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Thunderbo1t »

Årsmodell 2003, ingen returledning på dessa, kan det vara PWM reglerad bränslepump tro?

Funkar det bra med piggybacks eller blir det svårt att komma förbi "check engine light" felkoder?
Ett exempel, bytte från 92 till 82 graders termostat och får felkoder på det.... lite väl känslig ECU tycker jag :thumbdown:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av mattias »

Det finns troligen till din maskin lite enklare tuning-verktyg.. www.diablosport.com
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Thunderbo1t »

Njae det finns inget användbart till den gamla 5,9 V8 Magnummotorn, ingen verkar sälja något som kan användas till att själv mappa dessa ECU:s heller, det har jag ganska bra koll på.
Custom tunes till en programmer går att beställa av någon på nåt Dodgeforum i USA med det känns lite som "hit and miss"...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Kadett4wd »

Thunderbo1t skrev:Årsmodell 2003, ingen returledning på dessa, kan det vara PWM reglerad bränslepump tro?

Funkar det bra med piggybacks eller blir det svårt att komma förbi "check engine light" felkoder?
Ett exempel, bytte från 92 till 82 graders termostat och får felkoder på det.... lite väl känslig ECU tycker jag :thumbdown:

Jag hade piggyback i min merca då jag hade kompressor, med lite fipplande så ser ju aldrig std styrdon att man är där och justerar.
Så den tände aldrig motorlampan åt mig =)

Om man justerar den fetare exempelvis måste man ju säga åt ecu att den inte alls går fetare.
Annars justerar ju ecu tillbaka det.
Jag har den kvar ifall det kan vara intressant.
AEM, funkar bra till v8 maskiner.

Jag byggde också om till retursystem på bilen, det var så enkelt att regulatorn satt i tanken med retur där.
Man kan enkelt säga att fuelrailen var förlängd till tanken och regulatorn satt i den änden.

så jag satte dit en aeromotiveregulator i motorrummet och drog en returslang hela vägen bak till där std returen går.
lite halvkomplicerad grunka där bak som skjuter returbränslet in i en slang som med ejektorverkan drar med soppan över till bränsleskottet på andra sidan av tanken.
Jag bytte i samma veva till en Walbro gst450 ifall jag tänkte konvertera till e85.
Men jag körde vanlig bensin, funkade bra med 0.8bar och 11-1 i komp ändå.
Kanske beroende på att det är dubbla tändstift i min motor, senare tändläge än med enkelt stift troligen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Thunderbo1t »

Hm är det en AEM F/IC-8? Kanske är vägen att gå ändå.
Får klura lite på hur man smidigast bygger om till returledning, regulatorn sitter nog i tanken, och ingen PWM reglering hoppas jag.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Boost retard och progressiv bränsletrycksregulator....

Inlägg av Kadett4wd »

yes, just den :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar