Snabba råd, porta 531!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Snabba råd, porta 531!

Inlägg av David V »

Står med tryckluftsmaskinen i handen och funderar vad jag vågar ta näst. Jag jobbar febrilt med en 531 då jag just portat hål i 530-toppen som skulle sättas dit i morgon...
Just nu har jag fått upp den till 213 cfm @ 16 mm, mycket nöjd men man vill ju ha mer. :P

Hittills är det gjort:
Standardventil med back-cut
Uppfrätt till 88% av ventildiametern under ventiltallriken
Innerradien lagd något ner då det ju nästan är "överhäng" standard

Nu kommer frågorna:
1 - Kanalen är inte symmetrisk, vinner jag något på att göra den jämn/mer jämn? Alltså fila ner den sidan som är hög till samma form som den låga sidan, kanalen är rätt bred i svängen redan och frågan är om den vill ha mer?
2 - Materialet i taket runt styrningen, ger det nått att få bort den gjutna hajfenan och få till en nättare?
3 - Förbränningsrummet: På en 530 ser jag resultat av att ta bort material som stör utflödet från ventilen, men endast när jag har lagt innerradien kraftigt ner och nästan allt flöde går över ventilen. På 531 är ju innerradien betydligt högre, kommer det då att ge något att grotta i förbr.rummet?
4 - Flödet har bara ökat ju mer jag har rundat av / vinklat in innerradien, men gränsen går ju nånstans. Finns det nån bra tumregel att gå efter?

Tacksam för svar, detta har varit uppe mycket men mest resulterat i bilder på påkostade herrejössesportningar. Får jag svar på frågorna ovan så är jag klart med på vad jag bör göra näst, vad är också rimligt att få en 531 med std ventil att flöda?

/David
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Snabba råd, porta 531!

Inlägg av »

Du kan bredda kanalen på den mindre sidan speciellt mot botten så den blir lite D formad (som ett liggande D) sen ta bort lite på sidorna om styrningen så hyllan runt den blir en jämn backe förbi.
Sen får du mäta/uppskatta aria så den konar ner igenom kanalen.
Med standardventil behöver du inte ta så mycket i förbränningsutrymmet jämna till lite kanter på insug.
Lägg ut det nån mm på avgas sidan och lägg dit en toppackning och rista efter så du kan slipa ut motsvarande cylinderns storlek där ventilen är närmast väggen.
Vad är det för setupp i övrigt på motorn gör du en för stor topp blir det inte bra.
En kanal som är 39,5 under ventilen och närmare 42mm i packningsytan borde kunna flöda 225+ men den går sämre än en mindre med tex ett standard b230f insug.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Snabba råd, porta 531!

Inlägg av David V »

Bra tips tack! :thumbright:

Det blir sugmotor, eget insug med 4 st 42 mm spjällhus. Microsquirt sprut, extraktor, FS300-13 kam. Vi byter nog till E85 när vi ändå är igång och drar upp kompet mot 13:1

Jag har lagt den till 38.7 under ventilen nu. Är det snålt även med std.ventil?

/David
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Snabba råd, porta 531!

Inlägg av »

Tror inte du ska gå på större under ventilen med den kammen och spjällen och håll inloppet ungefär original dvs ca 40mm sen försök få spjällen så nära toppen som möjligt.
Blir toppen för stor blir allt till det sämre speciellt om arian vid spjäll halsring spridare (på en förgasare) börjar bli lika liten eller mindre än toppen
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Snabba råd, porta 531!

Inlägg av David V »

Fint!-

Det stannade på 215 cfm @ 16 mm med väldigt enkla ingrepp.
Tillsammans med insug, spjällhus och plenum så blir totalflödet 202 cfm. Med tidigare 530 var totalflödet 169 cfm, så 33 upp! Motorn dog av vid 6000, nu tror jag att den kommer fortsätta en bit till :thumbright:

/David
Skriv svar