Dåligt oljetryck i CA18DET?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Leo Sandstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 07, 2017 7:46 pm
Ort: Sörfors

Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Leo Sandstrom »

Tjo, har en 200sx S13 som beter sig rätt underlig.

Vid kall start så visar oljetrycksmätaren ca. 3-3.5 bar för att sedan sjunka till ungefär 0.9-1.0 bar inom loppet av 30 sekunder. När han blivit lite varmare och man varvar 3000 så höjs trycket till 2.4 bar. När man kör plattan i mattan kommer man aldrig över 3.4 bar i oljetryck. Är det oljepumpen som jag misstänker eller kan det vara något annat?

Idag hände det t.o.m att han tappade oljetrycket helt (~0.6bar@3000rpm) efter jag svängde ut från en parkering till rusningstrafik på E4an, så då var det bara att vika ut på vägrenen och stänga av bilen så fort som möjligt. Provstartade igen efter några minuter, och då betedde den sig som normalt (eller ah, som i paragrafen ovan...).

Något annat som kanske skulle kunna vara relaterat är att han då som då bestämmer sig för att gå som skit. Man kan gasa full pelle och han går knappt hälften så bra som han brukar... Det skumma är att lamdan ser perfekt ut och att laddtrycksmätarn visar över 1 bars ladd som den ska. När han går så här dåligt och man kör växeln ut så kan det ibland hända att hela bilen bara rycker till där vid typ 4-5000rpm och så går han skitbra igen och fungera felfritt tills nästa gång det händer... (har märkt att det här alltid händer när den är kallstartad men mycket mildare, så fort man gasar över ~2500rpm på ettans växel så går han som vanligt!)

Här är i korta drag vad som är gjort på bilen:
- Portad topp
- Garrett T28
- Skyline 444cc
- 60mm extern WG
- 25-raders oljekyl
- Z32 LMM
- Steg 3 chip (Turbopilot)
- Henko Racing 255L bränslepump
- Större Intercooler
- Rostfritt 3" avgassystem från turbon
- Uppställt ladd till 1.1 bar
- XTD steg 4 kopplingskit
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Steve »

Vad har du för oljetrycksmätare? Har du nån lampa för lågt oljetryck och har den lyst nån gång när trycket varit riktigt lågt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Leo Sandstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 07, 2017 7:46 pm
Ort: Sörfors

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Leo Sandstrom »

Steve skrev:Vad har du för oljetrycksmätare? Har du nån lampa för lågt oljetryck och har den lyst nån gång när trycket varit riktigt lågt?
Vet inte exakta märket/modellen på den, men den ser ut i princip exakt så här: https://imgur.com/a/dOa3x

Hmm där sa du nåt... När trycket gick ner till under 0.6 bar på E4an så hade jag dock mest panik och kikade inte precis på instrumentpanelen utan snarare på oljetrycksmätaren som sitter ovanför mittpanelen. Ska se om jag kan få tag på och testa med någon annan mätare :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog klokast att riva motorn för besiktning innan ett mindre problem blir ett helhaveri. vevstaks lager, olje pump, olje pickup, intern olje trycks regulator mm ska kollas extra noga. mvh jens
Leo Sandstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 07, 2017 7:46 pm
Ort: Sörfors

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Leo Sandstrom »

Jag har nu köpt en ny mätare och givare från racetema, men ingen skillnad :( Direkt vid start så går oljetrycket upp till ganska precis 4 bar, och sjunker sedan ner till 1 bar under loppet av 20 sekunder... Börjar verkligen tro att det är dags att riva motorn...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Steve »

Vad står din Biltemamätare på när du bara har tändning på med avstängd motor?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Leo Sandstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tor sep 07, 2017 7:46 pm
Ort: Sörfors

Re: Dåligt oljetryck i CA18DET?

Inlägg av Leo Sandstrom »

En liten update efter nå timmar då!

Något jag lade märke till tidigare var att oljetrycksgivaren inte satt direkt på adapterplattan till oljefiltret, utan istället satt på en slang som i sin tur satt på plattan. Slangen var väl en 15-20cm lång med en 1/8" npt-gänga i änden och gick rakt uppåt vilket gjorde hela processen med givar-/kabelbyte väldigt enkel. Testa som sagt i inlägget ovan att byta givare och mätare utan nå framsteg, men innan jag skulle ge upp för kvällen så testade jag att dra åt givaren ännu lite hårdare, samt att flytta ner själva givaren och slangen ca 2dm.

Provstartade en sista gång och trycket stannade då vid 3 bar vid tomgång. For ut å testkörde och mycket riktigt, då gick trycket upp till 4-5 bar. Tycker det är väldigt skumt, givarens position höjdmässigt borde väl inte göra någon markant skillnad på trycket? Tycker även att det borde ha läckt ut olja ifall det var något läckage vid själva anslutningen...

Ska testköra lite mer immorn, men ser ju lovande ut iallafall!
Skriv svar