Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 15, 2018 3:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 21, 2017 6:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 20, 2017 6:46 pm
Inlägg: 31
Hej!
som rubriken lyder har jag en m30b35 motor i min bmw 535i e34.
Har planer på att köra överladd.

Just nu :
Renoverad samt minplanat topp
Bytta alla packningar
Ajusa 0,3+ överdim
Arpbult i topp
I övrigt helt standard maskin

Vad planen är:
Uppnå 300-350hk
Hålla så låg budget som möjligt

Vad jag vill veta :
Vad ska jag köra för turbo (vill ha snabb spool up)
Vad ska jag köra för spridare (har tänkt köra org sprut till en början)
Ska jag köra med btr för att reglera bränsletryck
Ska jag ha turbo med intern eller extärn WG?
Osv!
Alla tips är uppskattade!
Tack på förhand.




Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 3:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1519
Ort: Skelleftehamn
KKK K24 från Volvo R skulle kunna vara något.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4705
Ort: Boden
Låter litet på en så stor motor

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 23, 2017 10:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1519
Ort: Skelleftehamn
Jo den är liten , den tar lite plats i motorutrymmet.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 24, 2017 2:54 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.

En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 25, 2017 4:41 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån maj 20, 2013 9:03 pm
Inlägg: 86
Tja!,

Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,

Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 26, 2017 8:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 20, 2017 6:46 pm
Inlägg: 31
mattias skrev:
Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.

En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).

Tjabba tack för alla tips och tricks men mattias fekzen chip har jag funderat på men han vill veta vad jag ska köra för setup innan jag beställer chip( ganska logiskt)
Men hur fan ska jag veta det har ju inget spikat
Men en typ td04e och några 600cc spridare ? Skulle det kunna gå?
Eller är td04an för liten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 26, 2017 8:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 20, 2017 6:46 pm
Inlägg: 31
Whiteroses skrev:
Tja!,

Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,

Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)

Tjenna !
Okej tack för hjälpen men min tanke är att göra ett”budget” bygge så styrsystem går bort just nu iaf men 1700cc det är väl rätt mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 26, 2017 8:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön aug 20, 2017 6:46 pm
Inlägg: 31
Bild en sådan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010