M30 b35 hjälp med överladd
M30 b35 hjälp med överladd
Hej!
som rubriken lyder har jag en m30b35 motor i min bmw 535i e34.
Har planer på att köra överladd.
Just nu :
Renoverad samt minplanat topp
Bytta alla packningar
Ajusa 0,3+ överdim
Arpbult i topp
I övrigt helt standard maskin
Vad planen är:
Uppnå 300-350hk
Hålla så låg budget som möjligt
Vad jag vill veta :
Vad ska jag köra för turbo (vill ha snabb spool up)
Vad ska jag köra för spridare (har tänkt köra org sprut till en början)
Ska jag köra med btr för att reglera bränsletryck
Ska jag ha turbo med intern eller extärn WG?
Osv!
Alla tips är uppskattade!
Tack på förhand.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
som rubriken lyder har jag en m30b35 motor i min bmw 535i e34.
Har planer på att köra överladd.
Just nu :
Renoverad samt minplanat topp
Bytta alla packningar
Ajusa 0,3+ överdim
Arpbult i topp
I övrigt helt standard maskin
Vad planen är:
Uppnå 300-350hk
Hålla så låg budget som möjligt
Vad jag vill veta :
Vad ska jag köra för turbo (vill ha snabb spool up)
Vad ska jag köra för spridare (har tänkt köra org sprut till en början)
Ska jag köra med btr för att reglera bränsletryck
Ska jag ha turbo med intern eller extärn WG?
Osv!
Alla tips är uppskattade!
Tack på förhand.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: M30 b35 hjälp med överladd
Låter litet på en så stor motor
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: M30 b35 hjälp med överladd
Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.
En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).
En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: mån maj 20, 2013 9:03 pm
Re: M30 b35 hjälp med överladd
Tja!,
Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,
Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)
Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,
Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)
Re: M30 b35 hjälp med överladd
Tjabba tack för alla tips och tricks men mattias fekzen chip har jag funderat på men han vill veta vad jag ska köra för setup innan jag beställer chip( ganska logiskt)mattias skrev:Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.
En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).
Men hur fan ska jag veta det har ju inget spikat
Men en typ td04e och några 600cc spridare ? Skulle det kunna gå?
Eller är td04an för liten?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: M30 b35 hjälp med överladd
Tjenna !Whiteroses skrev:Tja!,
Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,
Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)
Okej tack för hjälpen men min tanke är att göra ett”budget” bygge så styrsystem går bort just nu iaf men 1700cc det är väl rätt mycket.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: M30 b35 hjälp med överladd
en sådan?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk