Sida 1 av 1

M30 b35 hjälp med överladd

Postat: tor sep 21, 2017 6:25 pm
av e34535
Hej!
som rubriken lyder har jag en m30b35 motor i min bmw 535i e34.
Har planer på att köra överladd.

Just nu :
Renoverad samt minplanat topp
Bytta alla packningar
Ajusa 0,3+ överdim
Arpbult i topp
I övrigt helt standard maskin

Vad planen är:
Uppnå 300-350hk
Hålla så låg budget som möjligt

Vad jag vill veta :
Vad ska jag köra för turbo (vill ha snabb spool up)
Vad ska jag köra för spridare (har tänkt köra org sprut till en början)
Ska jag köra med btr för att reglera bränsletryck
Ska jag ha turbo med intern eller extärn WG?
Osv!
Alla tips är uppskattade!
Tack på förhand.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Postat: lör sep 23, 2017 3:13 pm
av Big Al
-

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: lör sep 23, 2017 9:32 pm
av The
Låter litet på en så stor motor

Postat: lör sep 23, 2017 10:56 pm
av Big Al
-

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: sön sep 24, 2017 2:54 am
av mattias
Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.

En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: mån sep 25, 2017 4:41 pm
av Whiteroses
Tja!,

Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,

Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: tis sep 26, 2017 8:30 pm
av e34535
mattias skrev:Risken är stor att du spikar sönder motorn med original motorstyrning, du kan kanske fixa något chip (Fekzen?) och större spridare, etc.. men det är inte vägen jag skulle gå. Jag rekommenderar att du byter till något eftermarknads-system och får det injusterat ordentligt i bänk, med knacklyssning - gärna aktiv reglering vid knack om styrsystemet stöder det.

En "K24" (finns i många varianter, även Volvo R har flera) är för litet på en så här pass stor motor som redan i original-utförande har lika mycket sugmotor-effekt som bilarna turbon sitter på original. Upp minst 5-10 mm på minsta måtten på hjulen i turbon så börjar vi prata något som klarar leverera 350 hk på under 1 bar laddtryck (som den här motorn lätt levererar).
Tjabba tack för alla tips och tricks men mattias fekzen chip har jag funderat på men han vill veta vad jag ska köra för setup innan jag beställer chip( ganska logiskt)
Men hur fan ska jag veta det har ju inget spikat
Men en typ td04e och några 600cc spridare ? Skulle det kunna gå?
Eller är td04an för liten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: tis sep 26, 2017 8:32 pm
av e34535
Whiteroses skrev:Tja!,

Jag kör med 1700cc spridare ( mest bara för att dem fanns hemma )
Ecu master
kkk29
cooperpackning
arp till toppen
dw300 pump
Med låg tändning och ladd så drog vi ut 400hk på hjulen samt närmare 700 i vrid på hjulen,

Har fullt ladd vid runt 3800 men sular på bra innan det också =)
Tjenna !
Okej tack för hjälpen men min tanke är att göra ett”budget” bygge så styrsystem går bort just nu iaf men 1700cc det är väl rätt mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: M30 b35 hjälp med överladd

Postat: tis sep 26, 2017 8:40 pm
av e34535
Bild en sådan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk