Vx3 vs V kam i en turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Tjena,

Jag har idag en:
B230 som är strokad till 2.5 med marinvev.
Toppen är en 405 som är putsad i kanalerna samt planad över 2 mm. Kompförhållande 11.5
Spridare 630 (bytt nu till 875cc)
Kam Vx3
Helbalanserad motor
Original 940 grenrör
19T aggregat
E85

Bilen ska in på mappning på nytt iom vissa delar som är ändrad men
med ovan nämnda koncept fick vi ut:
*220hk vid 0.4 bar
*270hk vid 0.65 bar
*304hk vid 1.15 bar
Alla effekter är på HJULEN

Min fråga är ifall det finns ett värde i att byta från VX3 kam till en V kam som jag har liggande?

/Acke
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av Erland Cox »

Ja, V kammen går lika bra på låga varv men bättre över 4000 varv.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av Kadett4wd »

Om du har ställbart kamdrev är det onödigt att byta?
Har för mig VX3 är en 3 grader ändrad VX om jag minns rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Hej

Yes, jag har ställbart kamdrev.

Vx3 kammen är en avancerad VX kam men frågan är hur mycket själva X profilen bidrar/förstör för effekten då den
är både mindre lyft och duration på?

VX3 kam:
Lyft in: 11.37
Lyft ut:10.65
Dur in:245.4
Dur ut:236.2
Nock: 111grader

V-kam
Lyft in/ut: 11.27
Dur in/ut: 245.4
Nock: 109grader (Denna är inte 100% bekräftad utan en siffra jag hitta på nätet).

Det pratas mycket om att mottryck är något som är mycket dåligt samtidigt så all tryck kräver mottryck annars
blir det enbart flöde...

/Acke
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av Erland Cox »

Jag testade båda kammarna o Engmod4t sen byggde jag 2 identiska motorer till 2 245:or och testade.
Jag behövde ändå byta toppar på båda så det var portade 530 toppar planade 2mm med originalventiler.
Precis som i datorprogrammet så var dom lika upp till 4000 varv men över det så funkade V kammen bättre.
Jag kan provköra båda på min rullande landsväg längre fram, hade inte den när jag satte ihop motorerna.

Erland
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Hej Erland,

Ok, jag skickar på den kammen och tar även med mig vx3 kammen med
alla de korrekta brickorna för ett eventuellt snabbt byte.
Men jag åter kommer med resultat, jag har effektdiagrammet med vx3 redan
Så vi får se vad det blir med V kammen.

Mappning om 2 veckor
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Hej,

Idag har jag bytt till v-kammen idag och jag upplever vibrationer som inte riktigt fanns där innan tror jag.
Försökte mappa in en vettig tomgång och den ligger på ca 900varv med lambda på 0.98-1.01 fast motorn står och små vibrerar eller huttrar (som när man fryser)...

Toppen är planad och har en kompförhållande på 11.5:1
Med kammen ställd på original markering så har jag ett kompressionstryck på 16.1bar i genomsnitt,!?
Jag retardera kammen 6 grader och kom ner till 14.5bar i komptryck....

Är detta normalt?
med VX3 kammen hade jag vid originalmarkering 14.5 bar men den är ju avancerad 3grader...

Några synpunkter och eventuella samband med det jag upplever som problem?
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av mattias »

Den misständer säkert lite på så korta spridartider. Om du kan experimentera med spridarvinkeln (kräver kamsynk) kan du säkert få den bättre. Lägg den annars lite fetare (mot 0.90-0.95) på tomgång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Liten uppdatering...

Jag har nu gjort ett tappert försök att ställa in kammen korrekt efter
instruktion från Mattias, tack. Det visade sig att kammen stod totalt
8.5 grad fel !!! Jag hade ett vakuum innan justering under tomgång på
ca 0.45-0.50bar (atmosfärstryck)
Efter justering så ligger vakuumet mycket stabilare på 0.28-0.30 bar,
och en mycket finare gång med inte alls samma vibrationer.

Kompressionstrycket är 16.1 bar vilket är ett bra tecken på täthet.

Återkommer när den är bänkad.

/Acke
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Nu är mappningen/bänkningen klar....
Första mappningen är gjord på rullande landsväg för ca 1 år sedan:
Bild
Det skulle vara hjulhästar men tvivlar starkt för kompressormappen till turbon
medger inte detta direkt...

Denna mappning är gjord igår med V kammen i en navdyno:
Bild


Det en del funderingar kring detta:
Turbon (19T) är i botten vilket är tydligt och även fast på pappret på den första mappningen att
laddtrycket är 1.2 bar så stämmer inte detta då företaget medgav att deras laddtryckskalibrering är
inte 100% utan de trodde på era runt 1.1 bar..
Vi fick den aldrig att ladda mera än 1bar vid maxvarv och då runt 85% Dc på laddtryck.

Vi testade att vrida V-kammen 2.5 grad retard: Fick en tappad botten/mellan register men INGEN vinst i toppen!
Vi testade att vrida V-kammen 2.5 grad avancering: Fick en lite vinst på botten/mellan men tappa direkt på toppen (8 hk)
Så rekommenderad kam inställning är ÖD med 4 cylinders ventiler öppna exakt lika mycket, då gav den bäst.

Jag är övertygad om att den första mappningen är motorhästar och räknar vi med en drivlineförlust 10%
så är vi helt plötsligt inte så långt från sanningen kanske:
275Whp + 10% = 302hk i motorn
380wnm + 10% = 418nm i motorn

/Acke
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av mattias »

Om man tittar bara rakt av på vridmomentet så ser det ut att vara lite längre register nu? (3500-5500)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av tdacke »

Första provkörningen avklarad...

Vägen en lite lätt fuktig men lägger jag på lite hastig gas så slår den loss 4:ans växel utan problem :thumbright:
Det märks att jag har en vikt/effekt förhållande på 2.7kg/hk
Som en 940 kombi med ca 530hk...

/Ácke
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vx3 vs V kam i en turbo?

Inlägg av Erland Cox »

jag har renoverat min 745 med en deckad 230 motor med 0,4mm kolvuppstick och 0,9mm planad topp.
530 topp med originalventiler, lite portad och VX3 kam, hade ingen V.
KG steg 3 extraktor och motorn har tyvärr Rex Regina system.
Blev ändå 153 hästar och 197Nm trots att den gick över 14:1 i AFR hela vägen.
Jag ska prova med justerbar bränsletrycksregulator och justerbart kamdrev för kammen blev lite efterställd nu.
Max vrid vid 4800 och max effekt vid 6000 varv vilket känns sent så jag ska se om jag kan hitta mer med justering.
Motorn har ca 10,5:1 i komp och går på 95 oktan.
Skulle haft en V att prova med också men jag tror att extraktorgrenröret hjälpte mycket på avgas mot de jag kört med original grenrör.
Jag ska försöka bromsa min 745 turbo med.
Också VX3 och portad 530, 8,5:1 i komp, standard turbo + laddtryck och automat.

Erland
Skriv svar