Volvo b230 kamaxel

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

hej.

Nu är det så att jag håller på med en Volvo 940 som jag ska bygga motor till och skulle behöva eran hjälp! Det jag undrar över är vad för kamaxel jag ska ha till den.

Info: Volvo b230
Helrenoverad bottendel, H-profil stakar, org turbokolvar, toppdäckat, honat
Portad 531 med standard ventiler, frästa säten ventiler slipade i 2 olika grader (45 och 30 grader) planad till 11:2 i komp (är det för lite eller vad tycker ni?)
Original 940 turbo grenrör (portat)
Super hx35 turbo med 12:ans avgashus
E85

Det var lite info om motorn, det jag undrar nu är vad jag ska ha för kamaxel, jag vill ha en kam som ger så tidigt spol som möjligt men den ska orka dra enda från botten upp till 7000-7500 varv

Tack på förhand! Mvh
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av vebotrimmarn »

med original grenröret kan du köra med V kam.
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Tack för snabbt svar, jag har en omslipad vx-kam med 11,2mm lyft och 268 i duration med 112 i lobsep.
Har även en v kam, vilken tror du passar bäst?
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av vebotrimmarn »

är väl ingen större skillnad men jag hade kört med den omslipade kammen
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av »

Det första ja reagerar på är varför så hög komp? 10-1 är mera lagomt på en turbomotor om du ska ladda på litegrann.
Sen vad sitter det för insug på motorn? Är det ett standard f insug så har du en stor strypning där om den inte ger effekt på höga varv.
Ja skulle kört den omslipade kammen fått en bra mappning på motorn sen kört tills det känns för lite.
Sen går det tänka på att byta insug en lite vassare kam och gärna ett bättre grenrör för att kunna få de mesta ur turbon.
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Okej, varför jag kör med så högt komp är för att jag inte ska köra med så hög tändning jag minskar tändningen och kör lite högre komp istället, Det ger lite bättre spool. Det är ett original insug som satt på på min 940 ltt. tänkte ladda runt 1,5 - 1,8 bar kanske, det ska landa på runt 400-450whp. Mvh
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Det jag är ute efter är en bra kurva som orkar från botten till toppen och inget som kommer vid 5000 och går till 7000rpm.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av mauser240 »

11:2 i kompa? Alltså 5,5:1? Det är nog i minsta laget jo..
//MartinL
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av mattias »

Det finns laddtrycks-styrning om det är är bättre register man är ute efter, men det är inget totalt botemedel om motorn totalt storknar på varv pga topp/kam/insug, men jag tror den här kombon ska fungera bra men gärna med bättre insug.

Nog hade 10:1 räckt. Jag hade då hållt mig så man fortfarande har fördelarna av att en totalt avsliten kamrem inte innebär kolv/ventil-interferens..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Tack så mycket för infon. Laddtrycksstyrning har jag redan. Tanken är ju att bygga ett grenrör men känner att tiden inte räcker till så jag får ta lite i taget. Är det så mycket mottryck alltså i ett org insug?!men tycker du det är en bra idé att sänka kompet så gör jag det, har en oplaanad och orörd 531.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av »

Har skrivit i en annan tråd på sugmotor avdelningen och la ut hur mycket flöde som tappades med ett org insug mot ett K jet och weber 45.
Tror f insuget tappade närmare 35cfm mot en weber 13-15 och med tex ett kl racing insug blir nog tappet liknande en weber 45 om det är orört
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Ofyfan det visste jag inte, det får bli nästa steg då! Grenrör och insug. Tack för infon!
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Nu när ni övertygat mig om att bygga grenrör och plenum, är fortfarande en V-kam att rekommendera eller har ni andra bra kamaxlar att rekommendera? Vill somsagt ha något som kommer tidigt men ska orka hela vägen upp till 7000-7500rpm. Tack på förhand! :)
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av »

Titta i dynotråden på dom så kallade driftingmotorerna där finns ju flera med liknande konsept där dom flesta haft.
Nästan orörd 531
Sts247 kam med 112gr nock.
Kl racing insug
Pulssplittat grenrör med 37mm innerdiameter och ca 60cm primärrör.
Lite under 10-1 i kompa och super hx35.
Dom har ju gett ca 500 hk vid 2 bar och 6500 varv och kommit igång bra redan vid 3500 varv
Frassee
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: fre sep 22, 2017 10:57 am

Re: Volvo b230 kamaxel

Inlägg av Frassee »

Okej det måste jag kolla, tack så mycket för bra info det hjälpte mycket!!
Skriv svar