Sida 1 av 3

Volvo b230 kamaxel

Postat: fre sep 22, 2017 11:19 am
av Frassee
hej.

Nu är det så att jag håller på med en Volvo 940 som jag ska bygga motor till och skulle behöva eran hjälp! Det jag undrar över är vad för kamaxel jag ska ha till den.

Info: Volvo b230
Helrenoverad bottendel, H-profil stakar, org turbokolvar, toppdäckat, honat
Portad 531 med standard ventiler, frästa säten ventiler slipade i 2 olika grader (45 och 30 grader) planad till 11:2 i komp (är det för lite eller vad tycker ni?)
Original 940 turbo grenrör (portat)
Super hx35 turbo med 12:ans avgashus
E85

Det var lite info om motorn, det jag undrar nu är vad jag ska ha för kamaxel, jag vill ha en kam som ger så tidigt spol som möjligt men den ska orka dra enda från botten upp till 7000-7500 varv

Tack på förhand! Mvh

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: fre sep 22, 2017 6:54 pm
av vebotrimmarn
med original grenröret kan du köra med V kam.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: lör sep 23, 2017 10:02 am
av Frassee
Tack för snabbt svar, jag har en omslipad vx-kam med 11,2mm lyft och 268 i duration med 112 i lobsep.
Har även en v kam, vilken tror du passar bäst?

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön sep 24, 2017 8:55 am
av vebotrimmarn
är väl ingen större skillnad men jag hade kört med den omslipade kammen

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön sep 24, 2017 9:55 am
av
Det första ja reagerar på är varför så hög komp? 10-1 är mera lagomt på en turbomotor om du ska ladda på litegrann.
Sen vad sitter det för insug på motorn? Är det ett standard f insug så har du en stor strypning där om den inte ger effekt på höga varv.
Ja skulle kört den omslipade kammen fått en bra mappning på motorn sen kört tills det känns för lite.
Sen går det tänka på att byta insug en lite vassare kam och gärna ett bättre grenrör för att kunna få de mesta ur turbon.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön sep 24, 2017 7:16 pm
av Frassee
Okej, varför jag kör med så högt komp är för att jag inte ska köra med så hög tändning jag minskar tändningen och kör lite högre komp istället, Det ger lite bättre spool. Det är ett original insug som satt på på min 940 ltt. tänkte ladda runt 1,5 - 1,8 bar kanske, det ska landa på runt 400-450whp. Mvh

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön sep 24, 2017 8:57 pm
av Frassee
Det jag är ute efter är en bra kurva som orkar från botten till toppen och inget som kommer vid 5000 och går till 7000rpm.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: sön sep 24, 2017 10:48 pm
av mauser240
11:2 i kompa? Alltså 5,5:1? Det är nog i minsta laget jo..

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån sep 25, 2017 9:26 am
av mattias
Det finns laddtrycks-styrning om det är är bättre register man är ute efter, men det är inget totalt botemedel om motorn totalt storknar på varv pga topp/kam/insug, men jag tror den här kombon ska fungera bra men gärna med bättre insug.

Nog hade 10:1 räckt. Jag hade då hållt mig så man fortfarande har fördelarna av att en totalt avsliten kamrem inte innebär kolv/ventil-interferens..

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån sep 25, 2017 10:03 am
av Frassee
Tack så mycket för infon. Laddtrycksstyrning har jag redan. Tanken är ju att bygga ett grenrör men känner att tiden inte räcker till så jag får ta lite i taget. Är det så mycket mottryck alltså i ett org insug?!men tycker du det är en bra idé att sänka kompet så gör jag det, har en oplaanad och orörd 531.

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån sep 25, 2017 11:36 am
av
Har skrivit i en annan tråd på sugmotor avdelningen och la ut hur mycket flöde som tappades med ett org insug mot ett K jet och weber 45.
Tror f insuget tappade närmare 35cfm mot en weber 13-15 och med tex ett kl racing insug blir nog tappet liknande en weber 45 om det är orört

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: mån sep 25, 2017 1:07 pm
av Frassee
Ofyfan det visste jag inte, det får bli nästa steg då! Grenrör och insug. Tack för infon!

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tis sep 26, 2017 11:54 am
av Frassee
Nu när ni övertygat mig om att bygga grenrör och plenum, är fortfarande en V-kam att rekommendera eller har ni andra bra kamaxlar att rekommendera? Vill somsagt ha något som kommer tidigt men ska orka hela vägen upp till 7000-7500rpm. Tack på förhand! :)

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tis sep 26, 2017 2:19 pm
av
Titta i dynotråden på dom så kallade driftingmotorerna där finns ju flera med liknande konsept där dom flesta haft.
Nästan orörd 531
Sts247 kam med 112gr nock.
Kl racing insug
Pulssplittat grenrör med 37mm innerdiameter och ca 60cm primärrör.
Lite under 10-1 i kompa och super hx35.
Dom har ju gett ca 500 hk vid 2 bar och 6500 varv och kommit igång bra redan vid 3500 varv

Re: Volvo b230 kamaxel

Postat: tis sep 26, 2017 7:07 pm
av Frassee
Okej det måste jag kolla, tack så mycket för bra info det hjälpte mycket!!